فرهنگ روکش لاستیک در ایران وجود ندارد/دشواری تامین مواد اولیه همچنان ادامه دارد

مدیرعامل سابق کن تایر با تاکید بر اینکه فرهنگ روکش لاستیک در ایران وجود ندارد، از دشواری تامین ماده اولیه برای واحدهای تولیدی این بخش خبر داد.

محمد اسماعیل کاظمی، مدیر عامل سابق کن تایر در گفتگو با خبرنگار تایرنیوز فعالیت این واحد تولیدی را روکش تایرهای کهنه اعلام کرد.

وی افزود: در ابتدای شروع به کار از آنجایی که ماشین‌آلات و تجهیزات این حوزه در کشور وجود نداشت از اروپا ماشین‌آلات را وارد کردیم اما بعد از آن به دلیل اینکه نرخ ماشین آلات در مالزی، چین و تایوان کمتر بود، به سمت واردات نیازهای خود از این کشورها رفتیم.

کاظمی گفت: بعد از حل مشکل گرانی ماشین‌آلات، معضل تحریم‌ها و بروز مشکل در واردات ماشین‌آلات مورد نیاز، به مسایلمان اضافه شد. البته برای تعمیرات ماشین آلات موجود در ایران مشکلی نداشتیم و این کار به راحتی انجام می‌شد.

وی درباره تامین تایر برای انجام فرآیند روکش توضیح داد: تامین تایری که بتوان آن را روکش کرد، سخت بود. رانندگان فرهنگ استفاده از تایر روکش را ندارند.

مدیرعامل سابق کن تایر ادامه داد: تایری که روکش می‌شود، باید یک شرایطی داشته باشد. رانندگان عموما خیلی با تایر خود راه می‌روند و در نتیجه لاستیک کاملا صاف می‌شود.

وی افزود: وقتی تایر را تحویل صنعت بازیافت می‌دهند، باید عاج داشته باشد تا ما بتوانیم آن را روکش کنیم اما رانندگان بیش از اندازه به آن راه می‌روند و وقتی به سیم و نخ می‌رسد و دیگر قابل بازیافت نیست، آن را کنار می‌گذارند.

کاظمی بیان کرد: ما لاستیک‌های که به نخ و سیم می‌رسند را روکش نمی‌کنیم. در واحدهای روکش، بازرسی انجام می‌شود و فقط لاستیک‌هایی که سلامت هستند را روکش می‌کنیم. لاستیک‌هایی که صاف هستند از چرخه بازیافت خارج می‌شوند به همین خاطر پیدا کردن لاستیک‌های مناسب روکش بسیار سخت است.

وی درباره منابع تامین ماده اولیه صنعت روکش گفت: اتوبوسرانی در مزایده لاستیک‌های خود را می‌فروخت و کسانی که در مزایده برنده می‌شدند، تایرهای مناسب روکش را به ما می‌دادند. ما به‌طور مستقیم با اتوبوسرانی تبادل نداشتیم و با واسطه خرید می‌کردیم، در نتیجه قیمت ماده اولیه برای ما گران تمام می‌شد.

مدیر عامل سابق کن تایر اضافه کرد: ما به سلیقه خودمان تایرهای دریافت شده توسط برنده مزایده را انتخاب می‌کردیم و لاستیک مشکل‌دار را تحویل نمی‌گرفتیم.

وی درباره سرنوشت محصول تولید شده از واحدهای روکش بیان کرد: ما اندکی از تولیدات خود را به اتوبوسرانی تبریز می‌فروختیم اما با تهران تعاملی نداشتیم.

به گفته کاظمی، با روکش کردن لاستیک 40 درصد قیمت تمام شده این محصول کاهش می‌یافت.

وی اضافه کرد: ما بیشتر در حوزه لاستیک‌های کامیون فعالیت می‌کردیم البته لاستیک سواری هم روکش می‌شد. بخش عمده کار ما متمرکز روی تایر کامیون بود زیرا در بخش سواری برای روکش استقبال وجود نداشت.

مدیر عامل سابق کن تایر تاکید کرد: در حوزه روکش تایر یک مقدار باید فرهنگسازی شود. متاسفانه در زمان معاینه فنی خودرو به وضعیت لاستیک آن توجه نمی‌شود. رانندگان خودشان خیلی به وضعیت تایر توجه ندارند.

وی ادامه داد: در اروپا وقتی تایر از حد مجاز مصرف بگذرد، ماشین را متوقف می‌کنند اما اینجا در معابر عمومی و بزرگراه‌‎ها پلیس به لاستیک توجهی ندارد و به همین خاطر مصرف لاستیک بیش از حد انجام می‌شود.

کد خبر 688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha