به گزارش تایرنیوز به نقل از ایسنا، مصطفی تنها با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور علیرغم نقش حساسی که در برپایی صنعت حملونقل جادهای کشور دارد، اما متاسفانه مورد توجه و حمایت کافی سیاستگذاران و دستاندرکاران اقتصادی کشور نیست، تصریح کرد: یکی از این عدم توجهها در سال گذشته این بود که حدود پنج - شش ماه، تامین ارزِ صنعت تایر به صورت قطره چکانی صورت میگرفت.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ادامه داد: همین تامین ارز قطرهچکانی سبب شد تا صنعت تایر قادر به تحقق افزایش تولید برای افزایش ظرفیت تولید تایرِ کشور نباشد؛ بدیهی بود که بهدنبال توقف نسبی تامین ارز مورد نیاز برای خرید مواداولیه، بهتدریج آثار آن در کاهش تولید و پدید آمدن تنشهایی در بازار بهویژه در حوزه تایرهای سواری دیده شود.
وی خاطرنشان کرد: از اواسط تابستان با شدت گرفتن مشکلاتی در بازار، مسئولان ضمن تجدید نظر در سیاستهای خود برای تامین ارز مورد نیاز برای تدارک مواداولیه صنعت تایر، در یک اقدام ضربتی، از یک سو تعرفههای واردات تایر را به حداقل ممکن رسانده و از سوی دیگر ارزی را که در نیمه اول سال از صنعت تایر دریغ کرده بودند به دامان وارد کنندگان ریختند تا بتوانند در حداقل زمان ممکن تنش بازار را کنترل و مشکل تامین تایر کشور را سر و سامان بخشند.
تنها تصریح کرد: این رویکرد سبب شد که تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۲۱ میلیون و ۳۶۵ هزار دلار برای واردات هفت میلیون و ۸۳ هزار حلقه انواع تایر هزینه شود که در مقایسه با حدود ۵۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار تخصیص داده شده برای واردات ۵.۸ میلیون حلقه تایر در سال ۱۴۰۱، بیانگر رشد بیش از ۳۳ درصد از نظر مصارف ارزی و ۳۵ درصدی به لحاظ تعداد تایر وارد شده، است.
نظر شما