قیمت نامناسب، توسعه صنعت تایر را متوقف کرد/ قیمتگذاری دستوری بلای جان خطوط تولیدی

رئیس سابق اتحادیه لاستیک گفت: چون لاستیک در ایران ارزان است، کسی پیگیر توسعه این صنعت نیست و دیگر برای افراد به‌صرفه نیست که برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال کنند.

عباس سماواتی، رئیس سابق اتحادیه لاستیک در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز گفت: لاستیک در ایران از همه جا ارزان‌تر است و اکنون تعداد تولیدکنندگان زیاد است؛ ولی به دلیل درآمد پایین، تعداد مصرف کننده‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: فردی که ماهی ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، نمی‌تواند برای پراید خود لاستیک بخرد و به دلیل درآمد پایین مصرف کننده، گاهی تصور می‌شود که نرخ لاستیک یک مقدار بالا است.

به گفته سماواتی، اگر آنالیز هزینه‌های تولید یک لاستیک را استخراج کنید، در می‌یابید که اکنون لاستیک از همه چیز در ایران ارزان‌تر است.

وی اضافه کرد: حاشیه سود در صنعت لاستیک خیلی کم است و در حال حاضر با این وضعیت دلار، شرایط دشوارتر شده است؛ به نحوی که یک کارخانه هزینه‌های مختلفی دارد. حقوق کارمند، خرابی دستگاه و هزار مشکل در کارخانه وجود دارد که خیلی‌ها از آن اطلاعی ندارند.

رئیس سابق اتحادیه لاستیک افزود: فقط آن کسی که دستی بر آتش دارد، متوجه هزینه‌های این صنعت است و می‌داند که تولید تایر چقدر هزینه و مشکلات دارد.

وی اضافه کرد: یک موقع همه چیز روال عادی دارد و قیمت‌ها معلوم است اما امروز دلار را ۵۰ هزار تومان می‌خرید و دو روز دیگر ۶۵ هزار تومان است. تولیدکننده تمام موادش داخلی نیست و بخش زیادی از این مواد وارداتی است. یا مثلا قطعات دستگاه‌ها تماما وارداتی بوده و تامین آنها به دلار نیاز دارد.

سماواتی گفت: اکنون شرایط بازار به نحوی است که واردکنندگان هم تمایلی به واردات لاستیک ندارند؛ چراکه برای واردکننده هم نمی‌صرفد که با پرداخت عوارض گمرکی واردات انجام دهد و دردسر بکشد.

وی یادآور شد: اکثرا به خاطر اینکه بتوانند لاستیک را در ایران بفروشند، ‌به سراغ کار قاچاق رفته‌اند. محصول قاچاق، هم کیفیتش پایین است و هم دیگر عوارض گمرکی و دیگر هزینه‌های واردات را پرداخت نمی‌کند.

رئیس سابق اتحادیه لاستیک بیان کرد: معلوم نیست محصول قاچاق توسط چه شخصی وارد شده است. واردات لاستیک دست مافیاست و دست افرادی نیست که تاجر باشند یا در این راه سابقه حضور داشته و زندگی خود را با واردات بگذرانند.

کد خبر 622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha