اولین پروژه تولید یارن پلی استر رو به اتمام است/ جزییات تغییر قیمت نخ تایر در سال جاری

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت نخ رازی با اعلام اینکه اولین پروژه تولید یارن پلی استر گرید تایر صنعتی در کشور رو به اتمام است، از اجتناب ناپذیر بودن تغییر قیمت نخ در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار تایرنیوز، ارسلان امتعلی، نائب رئیس هیئت مدیره نخ رازی در گفتگو با تایر نیوز درباره اهمیت نخ در صنعت تایر تصریح کرد: تولید تایر، بدون نخ امکان پذیر نیست؛ زیرا آنچه موجب تقویت ساختار تایر در مقابل فشار درونی ناشی از باد و فشارها و نیروهای خارجی مانند وزن و مقاومت در مقابل ضربه‌های وارده به تایر می‌شود، عملکرد نخ به‌عنوان تقویت کننده است.

وی با تاکید بر نقش مهم نخ در تامین استحکام تایر افزود: به همین علت این منسوج استفاده شده در تایر را به‌عنوان استخوان‌بندی تقویتی تایر می‌شناسند. به‌طور خلاصه اهمیت نخ یا منسوج استخوان‌بندی در ساختار تایر به قدری است که بدون وجود نخ، نمی‌توان تایر تولید کرد.

امتعلی با اشاره به اینکه امروزه عمدتا از سه نوع نخ در صنعت تایر استفاده می‌شود، به تشریح ویژگی این نخ‌ها پرداخت و گفت: یک نوع از آن، نخ پلی استر است. نخ پلی استر که نام علمی آن پلی‌اتیلن ترفتالات است از ترکیب دی متیل ترفتالات و اتیلن گلیکول به‌دست می‌آید.

وی ادامه داد: نوع دوم، نخ نایلون ۶ است که از خانواده پلی‌آمیدهاست. نخ نایلون ۶ از پلمیریزاسیون ماده‌ای به نام کاپرولاکتوم تولید می‌شود. نوع سوم نیز نخ نایلون ۶-۶ یا ۶۶ که آن هم از گروه پلی آمیدها است و جنس آن نایلون است و از پلیمریزاسیون هگزامتیلن دی آمین و آدیپیک اسید به دست می‌آید.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت نخ رازی توضیح داد: در مجموع تولید نخ، فرآیند پیچیده‌ای است. ابتدا در هر سه نوع نخ ماده اولیه آن تولید می‌شود و بعد از آن مراحل متعددی وجود دارد که از جمله می‌توان به پلیمریزاسیون و ذوب ریسی که حاصل آن تولید رشته‌های بسیار ظریفی به نام یارن است، اشاره کرد.

وی یادآور شد: یارن در بخش تابندگی به وسیله ماشین‌های تاب به «نخ کرد» تبدیل می‌شود؛ سپس در سالن بافت توسط ماشین‌های بافندگی به منسوجی تبدیل می‌شود که اصطلاحا به آن گریج می‌گویند؛ ضمن اینکه به‌منظور ایجاد چسبندگی بین منسوج تولید شده و کامپاند در سالن آغشته‌سازی یا دیپینگ با ماده شیمیایی خاصی پوشش داده می‌شود تا چسبندگی لازم ایجاد شود و پس از آن بسته‌بندی شده و برای کارخانجات تولید تایر ارسال می‌شود تا از آن استفاده کنند.

نیازی به واردات نخ نداریم

امتعلی درباره سهم نخ در قیمت تمام شده تایر بیان کرد: این سهم در تایرهای مختلف متفاوت است. ولی در تایرهای رادیال سبک حدودا ۱۴ درصد قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد و از نظر وزنی حدود پنج درصد وزن این نوع تایرها نخ است.

وی درباره تامین نخ مورد نیاز صنعت تایر در داخل گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون چهار کارخانه تولید منسوجات مورد نیاز صنعت تایر در کشور فعال هستند، نیاز صنعت تایر به نخ به صورت صد درصد در داخل تامین می‌شود.

نائب رئیس هیئت مدیره نخ رازی تاکید کرد: با توجه به عرضه مناسب، نیازی به واردات نخ به کشور وجود ندارد.

افزایش ظرفیت تولید طی چند ماه آینده

امتعلی درباره برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توضیح داد: ظرفیت اسمی فعلی شرکت نخ رازی تاکستان سه هزار تن در سال است. با توجه به طرح توسعه و ماشین‌های تاب و بافت جدید که هم‌اکنون در حال نصب هستند، ظرف چند ماه آینده ظرفیت اسمی تولید منسوج به ۶ هزار تن در سال خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در ضمن ظرفیت بخش آغشته سازی یا دیپینگ شرکت نزدیک به هشت هزار تن در سال است. علاوه بر این، پروژه عظیم تولید یارن پلی استر به ظرفیت اسمی ۱۵ هزار تن در سال در کارخانه در حال اجراست.

نائب رئیس هیئت مدیره نخ رازی ادامه داد: با اجرای این پروژه اولین تولید یارن پلی استر Hlms در کشور رقم خواهد خورد. انتظار می‌رود این پروژه در سال جاری به بهره‌برداری برسد. این خط می‌تواند نیاز کشور به یارن پلی استر را تامین کند و مازاد آن را نیز صادر کند.

وی درباره تغییرات قیمت نخ در سال جاری تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، برای پایدار ماندن صنعت تولید نخ افزایش قیمت نخ امری گریزناپذیر است. چگونگی و مقدار آن در دست بررسی است و به زودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارسلان امتعلی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام و تشکر متن دقیق انتشار یافته است ، موفق باشید در انتشار مطالب مختلف مربوط به صنعت تایر و صنایع وابسته . در راستای موفقیت تایر نیوز همراه شما هستیم . تشکر مجدد.