استانداردهای ایران کامل‌تر از اتحادیه اروپا/انجام تست‌های دوره‌ای روی تولیدات داخل، توسط سازمان استاندارد ایران

مدیر مرکز آزمون تایر شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک ایران، استاندارد ملی ایران را کامل‌تر از اتحادیه اروپا دانست و گفت: سازمان استاندارد ایران به صورت دوره‌ای روی تولیدات داخل تست‌های کنترل کیفیت انجام می‌دهد.

به گزارش تایر نیوز، استاندارد ملی تایر ایران با تلفیق استانداردهای اتحادیه اروپا و آمریکا تدوین شده است. این مسئله سبب شده برخی افراد استانداردهای ایران را بسیار سختگیرانه توصیف کنند و در مقابل گروهی استانداردهای ایران را نامناسب برای کنترل کیفیت این کالا معرفی کنند. واقعیت چیست؟ آیا استانداردهای ایران آن‌طور که باید نشان دهنده کیفیت کالای تولید داخل نیست؟ چرا استاندارد ملی ایران از ترکیب استاندارد اتحادیه اروپا و آمریکا استخراج شده است؟

حسین صمدی مدیر مرکز آزمون تایر شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک ایران در گفت‌وگو با تایرنیوز بیان کرد: استاندارد تایر ایران تلفیقی از استاندارد اروپا و آمریکا است.

وی افزود: تلفیق این دو استاندارد، زمینه ایجاد استاندارد قوی‌تری را برای محصول ایرانی فراهم کرده است. ایران کشوری چهار فصل است. مثل اروپا صرفا سرد نیستیم و از طرفی مثل شرایط خاص آمریکا که همزمان در برخی مناطق سرد و در برخی مناطق گرم است را هم داریم.

مدیر مرکز آزمون تایر شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک ایران یادآور شد: وقتی دو استاندارد تلفیق می‌شود یعنی استاندارد کامل‌تری خواهیم داشت. این دو استاندارد همدیگر را نقض نمی‌کنند و بلکه در راستای تکمیل و تقویت هم هستند.

وی افزود: وقتی از استانداردهای مرجع استفاده می‌کنیم، ما آن بخش‌هایی که نسبت به شرایط زیست بوم ایران همخوان است را برمی‌داریم و تلفیق دو استاندارد بر اساس همین شرایط انجام می‌شود و استاندارد ملی ایران را تشکیل می‌دهد.

به گفته صمدی، استاندارد ایران کامل‌تر از استاندارد اروپا است زیرا برخی تست‌ها مثل آزمون بلانچر اصلا روی لاستیک‌های مطابق استاندارد اروپا اعمال نمی‌شود اما در استانداردهای ایران لحاظ شده است. به همین خاطر استاندارد ایران جامع‌تر و کامل‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد ایران را نمی‌توان استاندارد سخت‌گیرانه‌ای دانست، افزود: ما برخی تست‌ها را انجام می‌دهیم که در استاندارد اروپا وجود ندارد. از دید تکمیل بودن و تست‌های بیشتر استاندارد ایران را می‌توان سختگیرانه‌تر استانداردهای اروپا مثل R۳۰ و R۵۴ دانست.

مدیر مرکز آزمون تایر شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک ایران درباره کنترل کیفیت مواد اولیه با توجه به شرایط تحریمی کشور بیان کرد: ما مرکز تحقیقات لاستیک کشور هستیم و آزمایشگاه استاندارد کشور هستیم و بازوی سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان آزمایشگاه مرجع که دارای پروانه‌های کاربرد استاندارد ملی T۷۰۰ و بین‌المللی ۱۷۰۲۵ را دارد، به حساب می‌آییم.

وی اضافه کرد: مواد اولیه معمولا مستقیم روی محصول اعمال نمی‌شود بلکه شرایط کنترلی خاص خود را دارد. در مبادی ورودی، آزمایشگاه‌های خود تایرسازان و لاستیک‌سازها این مواد را تست می‌کنند. بر اساس منابع مرجع و استانداردهایی که دارند، صلاحیت این مواد تایید یا رد می‌شود.

صمدی ادامه داد: در شرایط تحریمی شاید یکسری مواد اولیه باشد که کیفیت لازم را برای استفاده در خط تولید نداشته باشد. صلاحیت این مواد در آزمایشگاه‌ها رد می‌شود. در نهایت محصول تایر را که ما تست می‌کنیم، اگر تایری استانداردهای ملی ایران را پاس نکند، به آن جواب رد می‌دهیم.

وی گفت: در سال گذشته مواردی هم داشتیم که تایر مردود شده است.

مدیر مرکز آزمون تایر شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک ایران با تاکید بر اینکه این مجموعه راسا از تولیدات داخل نمونه‌برداری نمی‌کند و نمونه‌های ارسالی از سوی سازمان استاندارد ایران و شرکت‌های وارداتی را مورد تست قرار می‌دهد، از تست دوره‌ای لاستیک‌های تولید داخل تحت نظارت سازمان ملی استاندارد خبر داد.

وی افزود: سازمان استاندارد معمولا به صورت دوره‌ای و فصلی از تایرهای تولید داخل نمونه‌گیری می‌کند. برای لاستیک‌های وارداتی هم در مبادی ورودی و گمرک کارشناس استاندارد و نمونه‌بردار مستقر هستند. از طریق شرکت‌های بازرسی هر محموله‌ای که وارد می‌شود را نمونه‌برداری و برای آزمون می‌کنند.

کد خبر 566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha