به بهانه ۱۱ اردیبهشت؛ روز جهانی کارگر/ درخواست رفع چالش های معیشتی نیروی کار توسط فعالان بخش خصوصی

فعالان بخش خصوصی به بهانه روز جهانی کارگر رفع چالش های معیشتی نیروی کار را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار تایرنیور، روز جهانی کارگر فرصت مغتنمی است تا از زحمات قشر کارگر جامعه که سنگ زیرین آسیاب تولید و اقتصاد هستند قدردانی شود. به خصوص در یک دهه اخیر و با تشدید چالش های اقتصادی در کشور، تداوم نرخ های تورم و پایداری نرخ های بیکاری در مرزهای هشدار شاهد کوچک تر شدن سفره نیروی انسانی فعال در کشور بوده و هستیم؛ بطوریکه بخش زیادی از نیروی کار کشور در این سال ها به زیر خط فقر سقوط کرده اند و به رغم تلاش تشکل های کارگری و اغلب موافقت کارفرمایان آگاه بخش خصوصی اما دولت همواره با تعیین نرخ های دستمزد مناسب مخالفت کرده چراکه خود دولت به دلیل نقش بزرگی که در اقتصاد دارد به عنوان یک کارفرمای بزرگ حاضر به انعطاف در برابر مسایل کارگری و بازنشستگی نیست.

با این حال روز جهانی کارگر به عنوان یک روز مهم برای بزرگداشت فعالان حوزه کارگری فرصتی است تا بخش هایی از مشکلات این جامعه زحمتکش مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.

خدا شاهد رفتار ما با کارگران است.

محمدرضا گنجی بنیان گذار گروه صنعتی رازی با تبریک روز جهانی کار و کارگر با بیان این که نیروی انسانی در یک سازمان نقش حیاتی و شاهرگ آن سازمان محسوب می شود گفت: یکی از مهمترین نگرانی های من در سازمان موضوع نیروی انسانی، معیشت و سلامت اوست و همیشه به هر بهانه ای در جمع فعالان بخش خصوصی از همکاران خود و تولیدکنندگان خواسته ام که از نیروی کار حمایت کنند و مراقب دغدغه های مالی و رفاه کارگران خود باشند، زیرا معتقدم «خدا شاهد است» و همه ما نسبت به وضعیت همکاران خود در مجموعه های تولیدی مسئول هستیم.

به گفته وی اگر نیروی انسانی در شرایط مناسبی باشد و بتواند بر دغدغه های خود فائق آید بهره وری بالاتری نیز برای مجموعه خود ایجاد می کند و از این رو هر نوع حمایت از نیروی انسانی یک نوع سرمایه گذاری محسوب می شود و این حمایت لزوما و تنها به پرداخت حقوق و دستمزد بالاتر نیست بلکه آموزش نیروی انسانی، موضوع بهداشت روحی و روانی در محیط کار و ایجاد امنیت محیط کار برای فعالیت او نیز اهمیت دارد و البته باید مسایل معیشتی را در نظر گرفت زیرا دریافتی های کنونی نیروهای انسانی واقعا کفاف زندگی متوسطی را نیز برای آنها نمی دهد.

از دست دادن کارگران ضایعه است

هوشنگ زینالی مدیرعامل شرکت کربن سیمرغ از شرکت های فعال در زنجیره تامین مواد اولیه تایر با تبریک به جامعه کارگری با بیان این که نقش کارگران در فعالیت هایی مانند فعالیت شرکت های کربن ساز که فرایندهای آنها پیوسته است و متشکل از یک سری ماشین الات و سیستم بهره برداری است گفت: نیروی کار نیرویی متخصص با سطوح آموزشی بسیار پیشرفته می باشد و به عنوان بخشی از ارزش و سرمایه شرکت محسوب می شوند و همواره در تلاشیم همه الزامات ممکن را به کار بگیریم تا ماندگاری و وفاداری نیروی انسانی را افزایش دهیم و در نتیجه امروز ما ۲۰۰ نیروی انسانی با دانش و تخصص بالا در اختیار داریم که ۹۰ درصد این افراد به هر دلیل از همکاری با ما قطع ارتباط کنند برای ما ضایعه ای سنگین است، لذا با همکاری هیات مدیره در سال های اخیر علاوه بر دستمزدهای قانونی باز هم نسبت به افزایش حقوق و دستمزد به صورت فوق العاده اقدام کرده ایم تا سطوح زندگی این افراد تثبیت شود.

شکاف های بزرگ درپامدی در جامعه کارگری

حیدری از فعالان حوزه تولید قطعات لاستیکی نیز با اشاره به این که میزان حقوق های دریافتی نیروی انسانی هیچ تناسبی با سطح زندگی و تورم موجود ندارد گفت: کدام عقل سلیمی می پذیرد که نرخ تورم ۴۵ درصد باشد و حقوق نیروی کار ۲۰ درصد افزایش یابد و آیا این به معنای نزول سطح زندگی نیروی انسانی و نیروی کار نیست؟ وی با تبریک روز کارگر گفت: لزوما فقط تعیین یک روز به عنوان روز کارگر نمی تواند نقش و جایگاه نیروی انسانی را در اقتصاد یک کشور پررنگ کند و باید در عمل و هر روز شاهد مجموعه اقداماتی برای حمایت از نیروی انسانی بود و این مهم در اقتصادهای دنیا جریانی پایدار و همیشگی است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به این که بسیاری از کارگران با معضلات معیشتی روبرو هستند و این در حالی است که در سال گذشته میزان فروش شرکت ها ۱۱.۹۷ برابر دستمزدها بوده و به عبارتی روز به روز فروش افزایش یافته و دستمزد خالص کاهشی بوده و شکاف وحشتناکی بین دستمزد و تورم وجود دارد و انتظار می رود دولت و شرکت ها نرخ های دستمزد را تعدیل کنند و به این ترتیب بهره وری افزایش می یابد و هر نوع اعتراض کارگری در مجموعه های تولیدی به حداقل می رسد.

وی با انتقاد از بازنشستگی های پیش از موعد و زودهنگام گفت این موضوع برای نیروی انسانی سم است زیرا نیروهای بازنشسته می توانند نقش های مهمی را بر عهده بگیرند و چرا باید با حداقل مستمری در خانه بمانند.

نقش نیروی کار در تکمیل زنجیره ارزش صنعت

مدیرعامل بارز نیز در پیامی که روی وبسایت این گروه منتشر شده با اشاره به این که یازدهم اردیبهشت روز تجلیل از تلاش های ارزشمند زنان و مردانی است که یکی از مهم ترین ارکان پیشرفت، توسعه و خوداتکایی جامعه هستند گفت: عظمت و ارزش کارگران بر هیچ کس پوشیده نیست، چرا که رشد هر کشور به دست کارگران و مرهون تلاش های آن ها است.

به گفته میرزایی کارگران گروه صنعتی بارز نقشی مهم و کلیدی در به گردش در آوردن چرخ های صنعت تایر و رشد و توسعه بارز به عنوان بزرگترین شرکت تایر ساز کشور دارند.

وی افزود: گروه صنعتی بارز این افتخار را دارد که با همراهی و مشارکت کارگران و کارکنان گرانقدر خود، نقش موثری در تأمین نیاز بازار داخلی داشته است و مطابق با برنامه ریزی انجام شده در جهت تکمیل طرح های توسعه ای و ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش صنعت لاستیک حرکت می کند.

کد خبر 463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha