رانندگان تاکسی در جستجوی لاستیک دست دوم/ تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد زیاد نیست

اعضای صنف تاکسیرانی و تاکسی‌های اینترنتی از تلاش برای خرید لاستیک دست کارکرده به جای نو خبر می‌دهند. به گفته این فعالان تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد خیلی زیاد نیست.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، چندی است خبرهای مربوط به وجود مشکل در تامین لاستیک‌های سواری دیگر روی خروجی رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. سکوت حاکم بر فضای رسانه‌ای، این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که شاید مشکل تامین لاستیک برای دارندگان خودروی سواری با تدابیر دولت حل شده باشد اما گویا داستان چیز دیگری است.

برای بررسی مشکل تامین لاستیک به سراغ فعالان حمل و نقل شهری رفتیم تا بدانیم آیا آنها توانسته‌اند از لاستیک‌های سهمیه‌ای که دولت برای آنها در نظر گرفته است، استفاده کنند و اساسا این قشر که در گروه پرمصرف‌ها در صنعت تایر -به دلیل پیمایش بالا- قرار می‌گیرند، چگونه نیازهای خود را برطرف می‌کنند.

یکی از صاحبان تاکسی خطی تهران، دسترسی به لاستیک دولتی را مناسب توصیف کرد اما به خبرنگار تایر نیوز گفت: قیمت لاستیک دولتی تفاوت چندانی با لاستیک آزاد ندارد و کاش به جای صرف وقت، به سراغ همان بازار آزاد می‌رفتم.

یکی دیگر از تاکسی‌داران مسیر سید خندان، تفاوت قیمت هر لاستیک دولتی با بازار آزاد را حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: به تازگی از چهار راه سیروس یک جفت لاستیک دولتی تحویل گرفته است.

وی درباره مراحل دریافت لاستیک دولتی بیان کرد: ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید. برای دریافت لاستیک برگ سبز ماشین و کارت ملی نیاز است. پس از تایید ثبت نام، دو حلقه لاستیک برای یکسال می‌دهند اما از آنجا که پیمایش ما زیاد است، این تعداد لاستیک کافی نیست و سالانه چهار حلقه لاستیک نیاز داریم.

استفاده از لاستیک دست دوم به جای نو

راننده تاکسی دیگری در پاسخ به پرسش تایرنیوز درباره دریافت لاستیک دولتی، از خرید لاستیک دسته دوم به جای نو خبر داد.

او توضیح داد: هزینه لاستیک نو خیلی زیاد است به همین خاطر از «سایت دیوار» لاستیک دست دوم خریدم. چهار حلقه لاستیک کار کرده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

به گفته او، دیوار تنها راه جستجو برای پیدا کردن لاستیک کارکرده نیست و در چهار راه سیروس هم می‌توان لاستیک کارکرده پیدا کرد اما جستجو در دیوار راحت‌تر است.

این راننده گفت: چون وقت کافی برای گشتن در بازار نداشته، از اینترنت کمک گرفته است و نمی‌داند قیمت لاستیک دست دوم در چهار راه سیروس چقدر است.

راننده دیگری که او هم به خاطر هزینه‌ها به لاستیک کارکرده پناه برده است، خرید از آپاراتی‌ها را امن‌تر توصیف می‌کند چون که در این مکان‌ها لاستیک دست دوم تست می‌شود تا ترکیدگی نداشته باشد اما بر این باور است که برای پیدا کردن لاستیک کارکرده باکیفیت، حتما باید در آپاراتی آشنا داشت.

به گفته وی، لاستیک‌های دست دوم صاف نیستند و حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد عاج را دارند. انبار گندم در خیابان شوش معدن خرید رینگ و لاستیک دست دوم است و هر لاستیکی که بخواهید، می‌توانید آنجا پیدا کنید.

این راننده تاکسی مدعی است که خیلی از رانندگان تاکسی، سراغ لاستیک کارکرده رفته‌اند زیرا دیگر خرید لاستیک نو برای آنها نمی‌صرفد.

تایر دولتی در کار نیست

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بر خلاف صنف تاکسیرانی از مزایای دریافت لاستیک دولتی بی‌بهره‌اند. هیچ‌کدام از آنها لاستیک دولتی دریافت نکرده‌اند زیرا گردانندگان پلتفرم‌های اینترنتی خدماتی مثل طرح ترافیک رایگان، لاستیک دولتی یا سهمیه بنزین که در صنف تاکسیرانی مرسوم است، به همکاران خود ارائه نمی‌دهند.

یکی از رانندگان اسنپ میزان مصرف لاستیک خود در سال را چهار حلقه اعلام کرد. وی دلیل مصرف بالایش را پیمایش زیاد دانست و گفت: به رانندگان اسنپ لاستیک دولتی نداده‌اند اما خیلی هم ضرر نکرده‌ایم. تفاوت قیمت هر جفت لاستیک دولتی با بازار، فقط حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

یک راننده تپسی که مایل است بیشتر از لاستیک خارجی استفاده کند، قیمت یک لاستیک ایرانی را حدود سه و نیم میلیون تومان اعلام کرد و افزود: لاستیک‌های خارجی در بازار گران‌‎تر هستند. بسته به اینکه از چه نوع لاستیکی استفاده کنید، باید قیمت‌های متفاوتی پرداخت کنید.

وی ادامه داد: قیمت لاستیک پژو و پراید متفاوت است. سایزهای ۱۸۵، ۱۹۵ و ۲۰۵ قیمت‌های مختلفی دارند. بسته به اینکه فاق لاستیک ۵۰، ۵۵ یا ۶۰ باشد؛ نرخ محصول ارائه شده فرق می‌کند.

این راننده تپسی بیان کرد: من طرفدار لاستیک اسپرت هستم و از رینگ‌های ۱۵ یا ۱۶ استفاده می‌کنم اما اگر اهل استفاده از لاستیک اسپرت نباشید، یک لاستیک معمولی برای پژوپارس رینگ ۱۴ است.

وی لاستیک اسپرت را گران‌تر از لاستیک معمولی دانست و درباره دلیل استفاده از این نوع لاستیک گفت: یک لاستیک اسپرت خارجی سه برابر مدل‌های داخلی عمر می‌کند. ضمن اینکه رینگ‌های معمولی در دست‌انداز با سرعت بالا کج می‌شوند اما احتمال کج شدن رینگ اسپرت به خصوص اگر ایتالیایی باشد و جنسش خوب باشد، وجود ندارد.

وی درباره نیاز سالانه‌اش به لاستیک توضیح داد: بستگی مستقیم به کارکرد ماشین دارد. اگر زیاد کار کنم، سالانه هر چهار لاستیک ماشین باید عوض شود اما کسی که سالانه ۳۰ کیلومتر مسیر طی می‌کند، دو یا سه سال یکبار نیاز به تعویض چهار لاستیکش دارد.

معضل استفاده از لاستیک دست دوم فقط مخصوص رانندگان تاکسی خطی نیست و یکی از رانندگان اسنپ هم از خرید لاستیک دست دوم خبر داد.

وی گفت که عاج لاستیک دست دوم خریداری شده تفاوت چندانی با نو نداشته و ماشین پرایدش به راحتی با این لاستیک کار می‌کند.

هزینه‌های تاکسی چقدر است؟

رانندگان تاکسی گاهی درآمد روزانه یک میلیون تومانی را برای کارکرد خود اعلام می‌کنند اما چه عاملی باعث می‌شود که به جای استفاده از لاستیک ایمن و نو، سراغ انواع دست دوم بروند؟

عمده افرادی که از محصول دست دوم استفاده می‌کنند، بر این باورند که نیمی از درآمد ماهانه ماشین صرف هزینه‌های آن می‌شود، بنابراین توان مالی ندارند که برای چهار لاستیک نو نزدیک به ۱۲ میلیون تومان هزینه کنند.

عمده هزینه‌های تاکسی از نگاه آنها صرف پرداخت جریمه، تعویض صفحه، دیسک، واشر، روغن و ... می‌شود. دیسک و صفحه را سالی یکبار تعویض می‌کنند که قیمت آن پنج میلیون تومان است. در شرایط ترافیک سنگین سالانه نیاز به دو بار تعویض دیسک و صفحه وجود دارد و یک بار هم باید واشر عوض کرد. ماهی یکبار روغن ماشین عوض می‌شود که قیمت آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. یک تصادف عادی پنج میلیون تومان خرج روی دست صاحب خودرو می‌گذارد.

وی ادامه داد: معاینه فنی هم هزینه مضاعفی است. ماشین‌های فرسوده باید سه ماه یکبار برای معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه کنند. یک روز درآمد چنین ماشین‌هایی به دلیل قرار گرفتن در صف معاینه فنی از دست می‌رود و ۳۰۰ هزار تومان هم هزینه انجام معاینه فنی می‌دهند.

رانندگان تاکسی باید ابتدای سال ۲۵۰ هزار تومان پول عوارض بدهند و ۱۵۰ هزار تومان حکم خط می‌پردازند. خلاصه اینکه برخی رانندگان تاکسی‌های فرسوده، هزینه سالانه خودروی خود را ۸۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند.

آینده نامعلوم خودروی برقی

آن‌طور که برخی رانندگان تاکسی اعلام می‌کنند، تاکسیرانی هزار دستگاه جک برقی به ایران وارد کرده است تا در ناوگان حمل و نقل شهری استفاده کند اما این ماشین‌ها خریدار ندارد.

یکی از رانندگان در این را بطه بیان کرد: خودروی من فرسوده است و ۱۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شود. توان خرید خودروی بنزینی نو را به این خاطر که ۴۸۰ میلیون تومان است، ندارم در چنین شرایطی اتحادیه ماشین برقی نو به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وارد کرده است.

وی ادامه داد: کل وام پرداختی برای خرید خودروی برقی ۳۰۰ میلیون تومان است و من باید ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید یک دستگاه خودروی برقی پول داشته باشم.

این راننده ادامه داد: هزینه استهلاک چنین ماشینی سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. نمی‌دانیم اگر لاستیکش نیاز به تعویض پیدا کرد از کجا تهیه کنیم و ایستگاه‌های شارژ آن محدود است، بنابراین هیچ یک از اعضای صنف تاکسیرانی تمایلی به خرید این خودروها ندارند.

کد خبر 455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha