تحول دیجیتال در خدمت صنعت تایر/ شرکتهای ایرانی کجای کارند؟

تحول دیجیتال (DT) به کارگیری یک راهبرد با استفاده از ابزارهای موجود به منظور رشد کسب و کار و سودآوری بیشتر سازمان مطرح است. در واقع مجموعه‌ای از اقدامات سازمانی است که با به‌کارگیری فناوری دیجیتال و بهره ‌برداری از منافع آن‌ها انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار تایرنیوز، المیرا وفاکیش، کارشناس مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی با برشمردن مراحل تحول دیجیتال برای یک کسب و کار اعلام کرد: مرحله اول شامل دیجیتال سازی که از سال ۲۰۰۴ مطرح شده است و به معنای تبدیل سوابق و اطلاعات، محصولات یا خدمات غیر دیجیتال به فرمت دیجیتال است.

وی با بیان اینکه مرحله دوم، دیجیتال شدن است که در واقع شروع به استفاده از ابزارهای دیجیتال برای مدیریت کسب و کار مطرح می شود؛ تصریح کرد: تحول دیجیتال که در سال ۲۰۱۶ توجه زیادی از صنایع مختلف را به خود جلب کرده است. درواقع شرکت ها می توانند به خوبی از تفکرطراحی مشتری محور برای کشف بینش مشتری و تقویت تعامل استفاده کنند.

نقشه راه در تحول دیجیتال

وفاکیش ادامه داد: درواقع تحول دیجیتال، تبدیل فعالیت‌های تجاری و سازمانی، فرآیندها، توانمندی‌ها برای بهره ‌برداری کامل از تغییرات و فرصت‌ها با ترکیب نمودن آن‌ها با فناوری‌های دیجیتال می‌باشد که البته این مسیر نیاز به یک نقشه راهبردی و یا نقشه راه تحول دیجیتال دارد که در آن اولویت‌ها بر اساس شرایط کنونی و نگاه به آینده انتخاب‌ شده است.

وی افزود: با بررسی و امکان سنجی تحول دیجیتال در سطح سازمان و ایجاد نقشه مدل کسب و کار و انطباق آن با وضعیت موجود به اجرایی کردن طرح نهایی خواهیم رسید.

دلایل حرکت شرکت ها به سمت تحول دیجیتال

وفاکیش با بیان اینکه رقبا در صنایع مختلف به این سمت حرکت می کنند که با روی آوردن به مسیر تحول دیجیتال به سودآوری بیشتری در زمینه ی کسب و کار خواهند رسید؛ گفت: این امر افزایش رضایتمندی مشتریان را از طریق کاهش فاصله میان انتظارات آنها برآورده خواهد کرد.

وی ادامه داد: روی آوردن به سمت مسیر تحول دیجیتال، شاهد مزایایی ازجمله : افزایش سرعت ورود به بازار برای محصولات و خدمات جدید، توجه هرچه بیشتر به نیاز و درخواست مشتری، شخصی سازی بهتر محصولات و خدمات نسبت به تک تک مشتریان، که نتیجه آن در آخر به هدف اصلی که افزایش درآمد است برسد.

به گفته این کارشناس حوزه تایر، با حرکت به سمت تحول دیجیتال، واحد صنعتی مربوطه با کاهش هزینه های نگهداری تجهیزات، کاهش زمان تولید محصول، افزایش دقت در روند تولید روبه رو خواهد شد.

فناوری مورد نیاز برای اجرای تحول دیجیتال

وفاکیش گفت: برای بهینه سازی فرایند تولید محصول، داده ها به صورت روزانه از دستگاه جمع آوری و طبقه بندی و با شاخص نهایی محصول مقایسه می شوند؛ ضمن اینکه در حوزه هوش مصنوعی، می توان گفت که هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند وتوانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.

وی به واقعیت مجازی اشاره کرد: شبیه‌سازی یک دنیای جدا از واقعیت که به کاربر اجازه می‌دهد وارد فضایی متفاوت از محیط اطراف خود شده و به تجربه‌ی دلخواه بپردازد؛ ضمن اینکه در حوزه اینترنت اشیا نیز باید گفت در واقع اتصال تمام دستگاه‌ها به یکدیگر و افزودن حسگرها، باعث می‌شود که این تجهیزات نوعی هوش دیجیتالی و داده های لحظه‌ای زنده کسب کنند و بدون دخالت انسان به یکدیگر ارتباط دهن که میزان سرمایه گذاری تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ تریلیون دلار در تمامی صنایع تخمین زده شد.

وفاکیش ضمن بررسی تحول دیجیتال در صنایع تایر سازی گفت: از طرح های تحول دیجیتال شرکت تایر سازی میشلن تایر خودروهای خودران که توسط پرینترهای سه بعدی طراحی شده است. این شرکت فرانسوی برنامه قرار دادن حسگرهای شناسایی از طریق امواج رادیویی به منظور پیش بینی عملکرد و کارایی تایر را در برنامه ی کاری خود اجرایی کرده است.

وی اظهار داشت: هم چنین این امکان وجود دارد که راننده از طریق نرم افزار همراه، حالت خاص آج تایر را به طور مثال در شرایط برفی تغییر دهد که در برنامه ده ساله میشلن قرار دارد.

این مقام مسئول در گروه صنعتی رازی ادامه داد: تایر کانتیننتال با قابلیت تنظیم خودکار فشار در حین حرکت با استفاده از مجموعه فناوری C.A.R.E که شامل دسته ای از اتصالات الکتریکی هوشمند است تا تعداد زیادی داده را پردازش کند و با استفاده از پمپ گریز از مرکز و نیروی چرخشی تایر، میزان فشار هوا را طبق استاندارد نگه می دارد در نهایت در مصرف سوخت خودرو نیز صرفه جویی می کند.

وی افزود: شرکت بریجستون سیستم پایش لحظه ای آسیب دیدگی تایر با تجزیه و تحلیل داده های حاصل از حسگرهای موجود کنترل فشار تایر و اجرای آن از طریق پلتفرم خودرو که متصل به سیستم MCVP مایکروسافت است. این سیستم با اتصال به سیستم عامل مایکروسافت آسیب وارد شده به تایر را در همان لحظه تشخیص و اتفاقات روی سطح تایر را شناسایی و راننده را مطلع می کند.

به گفته وفاکیش، خوشبختانه شرکت های ایرانی نیز در این زمینه دست بکار شده و طرح های توسعه ای متعددی را در دستور کار خود قرار داده اند. از جمله این طرح ها می توان به تایر هوشمند بارز اشاره کرد. این تایر شامل سه قسمت اصلی «مجموعه حسگرها که داخل تایر نصب می شود»، « واحد کنترل، که داخل کابین خودرو قرار می گیرد» و « برنامه کاربردی تلفن همراه هوشمند که در واقع راه ارتباطی بین تایر و راننده است» می باشد.

وی اظهار داشت: در ارتباط با تحول دیجیتال در صنایع تایرسازی می توان به چند موضوع اشاره کرد؛ به این معنا که فناوری C.A.R.E فناوری افزایش فشار از هوا برای انطباق سریع فشار تایرها در موقعیت های مختلف رانندگی استفاده می کند؛ این در حالی است که تنظیم فشار باد تایرها از طریق یک پمپ که در چرخ تعبیه شده امکان پذیر می شود و این پمپ دارای ویژگی گریز از مرکز بوده و از نیروی چرخش چرخ ها برای افزایش فشار باد تایرها کمک می گیرد.

وفاکیش، بررسی سیستم کنترل آسیب تایر را از جمله دیگر موارد اشاره کرد و گفت: سیستم TDMS از چهارچوب ابری و داده های حسگر حاصل از سخت افزار های موجود و بدون نیاز به هیچ کیت اضافی کار می کند. این فناوری درآینده برای خودروهای خودران عالی بوده و این امکان را فراهم میکند تا این خودروهااطلاعات مربوط به خطرات جاده را به کمک اینترنت اشیا با هم به اشتراک بگذارند.

وی تصریح کرد: تایر نسل جدید یوکوهاما مجهز به حسگرطول موج که امکان تشخیص فرسودگی سطح تایر را با استفاده از تحلیل داده های دریافت شده فراهم می کند. هدف از این چشم انداز استفاده از تایرهای مجهز به اینترنت اشیا است که قابلیت سنجش بین تمام مشتریان را فراهم می کند.

به گفته وفاکیش، پیرلی تایرهای هوشمندش را با نام CONNENSO به بازار عرضه کرده که از یک تراشه، تمامی اطلاعات بررسی الکترونیکی باد تایر که پیشرفته تر از سیستم مانیتورینگ فشار تایر به وسیله بلوتوث در صفحه نمایش گوشی یا خودرو منتقل می شود هر کدام از این تراشه ها در آج تایر قرار می گیرد و شامل حسگر فشار و دما خواهد بود.

وی به بررسی سیستم تعیین میزان فشار باد لاستیک اشاره کرد و گفت:  تعیین میزان فشاربادتایر به صورت غیرمستقیم که با قرار دادن حسگرهایی که به کمک سرعت چرخش چرخ ها و به صورت مستقیم با ترمز ABS در ارتباط است میزان بادتایر را به راننده اعلام می کند.

وفاکیش ادامه داد: تعیین میزان فشار باد تایر به صورت فیزیکی و مستقیم در داخل یا خارج تایر نصب شده و میزان باد و حتی دمای تایر را به راننده اعلام می کند که این سیستم می تواند نه تنها از بروز تصادف به دلیل ترکیدگی تایر جلوگیری کند بلکه با تذکر به راننده در کم بودن باد تایر میزان مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

این کارشناس حوزه تایر خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفته است و نمی توان این واقعیت را منکر شد. از سال ۲۰۲۰ آنچه توسط سازمان ها مورد توجه قرارگرفته تحول دیجیتال بوده و تخمین زده شده که از این سال نزدیک به ۸۲ میلیارد دلار برای حضور صنعت خودروسازی در مسیر تحول دیجیتال هزینه شده است.

وی افزود: باید چالش ها و حسن های آن را شناخت و هم چنین برای چالش ها به دنبال راهکار بود و در کنارش، حسن ها را تقویت کرد تا بهترین خروجی ها را دریافت کرد.

کد خبر 388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha