امسال ۲۵ میلیون حلقه تایر تولید می کنیم

 سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر عنوان کرد: ما در کشور سال گذشته حدود ۳۸۰‌هزار تن مصرف تایر داشتیم که حدود ۲۹۰‌هزار تن آن در داخل تولید شده بود.

به گزارش تایرنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مصطفی تنها گفت: ما در کشور سال گذشته حدود ۳۸۰‌هزار تن مصرف تایر داشتیم که حدود ۲۹۰‌هزار تن آن در داخل تولید شده بود؛ البته باید این را هم در نظر گرفت که نیمه ابتدایی سال گذشته به خاطر مسائل ارزی و عدم‌تامین به موقع ارز صنعت، فرصت‌هایی را برای تولید از دست دادیم ولی در مجموع تولید ۶ ماهه اول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشت هرچند که در ۶ ماه دوم جبران کردیم.

وی افزود: به طور کل حدود ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری در سال مصرف کشور است که در سال گذشته ۲۱ میلیون حلقه تولید کردیم.

تنها ادامه داد: سال جدید هم اگر دست اندازی پیش روی ما قرار نگیرد و نیازمندی‌های ما را تامین کنند، برای بالغ بر ۲۵ میلیون حلقه لاستیک سواری برنامه‌ریزی شده است، یعنی ما نه تنها به اندازه نیاز کشور می‌توانیم تولید داشته باشیم، بلکه قادر به مازاد تولید برای صادرات هم خواهیم بود.

تنها در رابطه با تایرهای باری اتوبوسی نیز توضیح داد: ما در رابطه با تایرهای بایاس باری اتوبوسی و همین‌طور وانتی مازاد ظرفیت داریم. ولی در تایرهای رادیال تجاری ما حدود یک‌سوم مصرف کشور را در گذشته تولید می‌کردیم که با راه‌اندازی کارخانه جدید که الان به مرحله تولید تجاری رسیده، می‌توانیم تا آخر سال ظرفیت خود را به دو سوم نیاز کشور برسانیم. 

وی اظهار داشت: در مورد تایرهای دیگر مثل کشاورزی و راهسازی و معدن هم طرح‌های توسعه‌ای داریم که در دست انجام است و ظرف چند سال آینده در این زمینه هم حرفی برای گفتن خواهیم داشت و بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور را می‌توانیم تامین کنیم، تا جایی که حتی می‌توانیم در این حوزه صادرات داشته باشیم، اما متاسفانه در ابتدای سال گذشته با مشکل ارز روبه‌رو شدیم و در سال جدید هم مشکلات دیگری ظاهرا قرار است در پیش رو داشته باشیم.

وی افزود: اکنون که تورم کشور بنا به آمار رسمی بین ۴۰ تا ۵۰‌درصد است و طبیعتا نهاده‌های تولید در نتیجه آن گران‌تر می‌شوند، قیمت‌ها به‌صورت دستوری ثابت مانده‌اند.

تنها خاطرنشان کرد: سال گذشته یک مرتبه ده‌هزار تومان روی قیمت ارز مصرفی به خاطر تبدیل ارز دولتی به نیمایی رفت. اینگونه تغییرات اثرات هزینه‌ای دارند و قیمت‌های تمام شده را متاثر می‌کند، با این وجود حدود یک سال و نیم است که با افزایش قیمت تایرهای باری موافقت نشده است، باید پرسید چگونه می‌شود یک سال و نیم قیمت تایر را ثابت نگه داشت در حالی که قیمت همه اقلام حتی نان هم تغییر کرده است.

وی گفت: مگر سود این تایر چقدر بوده و چقدر پیش‌بینی کرده بودند که انتظار دارند تولیدکنندگان بتوانند در مدت یک سال و نیم با قیمت‌های سابق عرضه داشته باشند. 

کد خبر 382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha