نیاز به فعالیت دو تا سه تایرسازی بزرگ برای رفع نیازهای ماشین آلات صنعتی

نایب رئیس فدراسیون صنایع ماشین سازی و تجهیزات گفت: با توجه به افزایش نیاز ماشین‌آلات صنعتی به تایر، نیازمند فعالیت دو تا سه تایرسازی بزرگ برای رفع نیازهای این بخش هستیم.

عباس اختراعی، نایب رئیس فدراسیون صنایع ماشین سازی و تجهیزات در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز با اشاره به پیشرفت‌های صنعت تایر در ایران بیان کرد: در صنعت تایر ایران موقعیت خوبی داریم. منتهی تایر ماشین آلات صنعتی و به خصوص ماشین آلات بزرگ معدنی به جهت اینکه از تیراژ پایین‌تری برخوردار بوده و تکنولوژی پیچیده‌تری داشتند، طبیعتا در اولویت‌های طرح توسعه و R&D شرکت‌های تایرسازی ما قرار نمی‌گرفتند.

وی افزود: ولی اکنون با توجه به اینکه صنعت تایرسازی ما گام به گام این مسیر را پیموده و موفق شده است که تایرهای خوبی را به بازار خودرو عرضه کند، طبیعتا وارد بازارهایی می‌شود که شاید قبلا برایش با این جدیت، موضوعیتی نداشته است.

اختراعی گفت: طبیعی است که در چنین شرایطی صنعت تایر به حوزه تامین تایرهای ماشین آلات صنعتی وارد شود. کشور ما نیازمند ورود صنعت تایر به این بخش است.

نایب رئیس فدراسیون صنایع ماشین سازی و تجهیزات افزود: درست است که ما در حوزه ماشین آلات سنگین و ماشین آلات صنعتی تایرهای ویژه‌تری را نیاز داریم و تکنولوژی‌های پیچیده‌تری برای تولید این محصول نیاز است اما شاید اگر در ۱۵ سال پیش این قبیل مسایل را مورد نظر قرار می‌دادیم، امروز خیلی از تایرهای جدیدی که برای خودروهای سواری قابلیت تولید آن را پیدا کرده‌ایم و به تیراژ رسانده‌ایم، در داخل تولید و مصرف نمی‌شد و توانمندی فعلی را نداشتیم.

نایب رئیس فدراسیون صنایع ماشین سازی و تجهیزات یادآور شد: طبیعی است که شرکت‌های تولیدکننده لاستیک و تایر از یک نقطه‌ای تولید را شروع می‌کنند و به تدریج سبد محصول خود را گسترش می‌دهند. کشور ما با توجه به اینکه به خاطر مباحث ایدئولوژیکی که دارد، بیشتر مورد تحریم و محدودیت‌های تحریم کالا قرار می‌گیرد، توجه به تولید داخل برایش استراتژیک‌تر است.

وی یادآور شد: شاید برخی کشورهای همسایه ما یا بعضی از تولیدکنندگان تایر بگویند به دلیل اینکه فلان برندها در این حوزه فعالیت دارند و با قیمت‌های خیلی اقتصادی این کالا را تولید می‌کنند، جایی برای فعالیت ما باقی نگذاشته‌اند اما این دیدگاه در ایران خیلی موضوعیت ندارد.

اختراعی گفت: بارها شده است که کشورهای تولیدکننده تایر دست ما را خالی گذاشته‌اند و دچار لنگی شدید در برآورده شدن نیازهای خود در بخش تایر شده‌ایم.

وی افزود: همواره در بخش‌های مختلف صنعتی و در بخش تایر این تجربه را داشتیم؛ بنابراین شایسته است که توانمندی خود را این حوزه توسعه بدهیم.

نایب رئیس فدراسیون صنایع ماشین سازی و تجهیزات بیان کرد: در حال حاضر مصرف بازار تایر ماشین‌آلات صنعتی در حدی است که حداقل دو تا سه تایرسازی بزرگ ایران باید در این حوزه فعالیت کنند و نیاز کشور و منطقه را پوشش بدهند.

وی اظهار نظر درباره نیاز کشور به تایرهای صنعتی را به انجمن تخصصی آن واگذار کرد و درباره مشکلات ناشی از کمبود تایر در سال گذشته گفت: دو تا سه سالی است که کاروان حمل و نقل و سنگین به خاطر محدودیت تامین تایرهای خودروهای سنگین، دچار مشکلاتی شده‌ است.

اختراعی افزود: دارندگان ماشین آلات سنگین برای تامین تایرهای خود باید در صف بایستند و نوبت بگیرند. به همین دلیل مشکلات عدیده‌ای در این بخش ایجاد شده است و به تبع آن بخش معدن دچار معضل شده است.

کد خبر 325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha