احتمال بروز مشکل در تامین لاستیک ماشین آلات معدنی با قوانین بانک مرکزی

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: با توجه به وضع قوانین جدید بانک مرکزی و الزام تمامی افراد به عرضه ارز به این بانک و سپس درخواست برای تامین نیازهای ارزی خود، احتمال بروز مشکل در تامین لاستیک ماشین آلات معدنی وجود دارد.

سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز اعلام کرد: امسال در تامین لاستیک ماشین‌آلات معدنی مثل تامین همه چیز مشکلات خاص خود را داشتیم.

وی افزود: علاوه بر لاستیک در تامین لوازم یدکی ماشین آلات معدنی، تجهیزات معادن و فرآوری هم مشکل داشتیم.

به گفته صمدی، اکنون کل معادن زغالسنگ کشور معطل ۳۰ میلیون دلار تخصیص ارز هستند که تجهیزات ایمنی و خود نجات معادن را تامین کنند.

وی افزود: تایر هم جزو مواردی است که برای تخصیص ارز دچار مشکلاتی می‌شود؛ ولی تفاوتی که تامین تایر با سایر موارد دارد، این است که معادن از آنجایی که صادرکننده مواد معدنی هم هستند، در نتیجه ارز مورد نیاز برای تامین مایحتاجشان از جمله تایر را از محل درآمدهای ارزی صادرات خود، تامین می‌کنند.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران بیان کرد: معادن چون چنین منبع تامین ارزی را دارند، برای واردات کالا کمتر دچار چالش می‌شوند؛ هرچند بانک مرکزی برای ۱۴۰۳ اعلام کرده است که هر کس درآمد ارزی دارد، باید آن را به حساب این بانک واریز کند و جداگانه درخواست تخصیص ارز به بانک مرکزی ارائه دهد.

وی ادامه داد: پیش از این، معادن برای تامین لاستیک ماشین آلات معدنی کمتر دچار مساله می‌شدند؛ اما سال آینده دچار مشکل خواهند شد؛ چراکه این بخشنامه بانک مرکزی اگر اجرایی شود، بخش تولید آسیب می‌‎بیند. البته فکر نکنم بتوانند آن را اجرایی کنند.

صمدی گفت: بر اساس این بخشنامه جدید، از سال ۱۴۰۳ ارز مبادلاتی در زنجیره فولاد حذف می‌شود و هر ارزی که می‌آید باید با نرخ نیما به دولت تحویل داده شود. این روند همه کارخانه‌های تولیدی را دچار مشکل می‌کنند زیرا نرخ ارز مبادلاتی نزدیک به بازار آزاد بود اما قرار است کلا حذف شود.

تولید تایر ماشین آلات معدنی به صرفه نیست

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران درباره تولید تایر ماشین آلات معدنی در داخل کشور گفت: اساسا تولید تایر ماشین آلات معدنی در داخل به صرفه نیست. تایر معدنی خیلی پیشرفته است و اصلا قابل مقایسه با تایر سواری و حتی کامیون نیست.

وی افزود: مصرف تایر معدنی هم محدود است. برای ایجاد کارخانه تولیدی باید یک تیراژ مشخصی برای مصرف وجود داشته باشد که تولید به صرفه شود. تعداد ماشین‌آلات معدنی در کشور ما خیلی زیاد نیست که تولید تایر آن به صرفه باشد.

صمدی اضافه کرد: نهایتا اگر قرار بر ایجاد کارخانه تولید داخل باشد، باید بررسی کنند و ببینند که قیمت تمام شده آن چقدر در می‌آید.

وی بیان کرد: برآورد دقیقی از میزان مصرف تایر ماشین آلات معدنی در ایران نداریم، ولی مصرف آن‌قدر نیست که تولید آن به‌صرفه باشد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران بیان کرد: در ۹۰ درصد معادن ایران، ماشین آلات حمل و نقل همین کامیون شامل ماینر و کمپرسی است. معادنی که از تراک استفاده می‌کنند، تعدادشان خیلی محدود است و به ۲۰ معدن هم نمی‌رسد.

وی افزود: تایر کمپرسی و ماینر هم در گروه کامیون‌ها قرار می‌گیرد و در داخل تولید می‌شود.

کد خبر 246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha