توقف ورود تکنولوژی جدید به صنعت تایر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری

یک کارشناس خودرو گفت: قیمت‌گذاری دستوری در صنعت تایر سبب شده است که تکولوژی جدید به این صنعت وارد نشود.

امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو در گفت‌وگو با تایر نیوز گفت: چند سالی است که تایر تحت قیمت‌گذاری دستوری قرار داشته و تایرسازان نسبت به این مسئله دائما شکایت دارند.

وی افزود: واقعیت این است که چنین سیاستی سبب افت کیفیت تایرها شده است. قیمت‌گذاری دستوری سرمایه‌گذاری برای ورود تکنولوژی جدید را متوقف کرده است و در نهایت زمینه افت کیفیت فراهم شده است.

این کارشناس خودرو گفت: یکی از عوامل نارضایتی مردم از خودروی داخلی هم از نظر مصرف سوخت و هم نحوه ترمزگیری و صدا مربوط به کیفیت تایر است. یک تایر خوب خارجی میزان رضایت مشتری را به اندازه ۱۰۰ امتیاز جابجا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تایر یکی از اجزای مهم خودرو است، افزود: در ایران چند مدل تایر داریم. تایرهای خوبی هم در کشور وجود دارد اما همه تایرهای ساخت داخل به تدریج کیفیتشان در حال افت است.

کاکایی بیان کرد: تایر یک قطعه‌ای است که به شدت ارزبری دارد. کائوچو و این جور چیزها از خارج کشور می‌آید و برای کاهش ارزبری کاری نمی‌توان انجام داد. در فرآیند تولید تایر از یکسری افزودنی استفاده می‌شود که گران است.

وی عقب ماندن صنعت تایر از تکنولوژی روز دنیا را از آن جهت مهم دانست که خودروهای جدید با استانداردهای ۸۵ گانه و استانداردهایی امرجنسی استاپ (ترمز اورژانسی) در حال ورود به بازار است و دیگر تایرهای ایرانی جوابگوی آنها نیست.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: برای این معضل باید فکر جدی کرد. این مشکل ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است.

وی تایر را محصولی دارای تاریخ مصرف توصیف کرد و افزود: اگر از تایر استفاده نکنید و حتی ماشین در پارکینگ باقی بماند، این قطعه مستهلک می‌شود زیرا تایر تاریخ مصرف دارد.

به گفته کاکایی، تایر یک پلیمر زنده است. مثل فولاد ۱۰۰ سال عمر نمی‌کند. عمر آن بین دو تا چهار سال است. حتی اگر لاستیک سایی نداشته باشد، وقتی عمر تایر به اتمام می‌رسد، باید از مصرف آن خودداری کرد.

وی افزود: دلیل توصیه به عدم استفاده از تایر تاریخ مصرف گذشته آن است که در خارج از شهرها و جاده استفاده از این لاستیک‌ها بسیار خطرناک است. با اتمام تاریخ مصرف، حتی اگر ظاهر تایر نو باشد در جاده ممکن است با یک سنگریزه کوچک الیافش از هم باز شده و لاستیک دچار ترکیدگی شود.

این کارشناس خودرو درباره استفاده از تایرهای متفاوت در فصل سرد و گرم سال بیان کرد: در ایران استفاده از تایر متفاوت در فصول مختلف خیلی معنایی ندارد. زیرا مثلا امسال زمستان نداشتیم. اگر در منطقه‌ای هوا واقعا زمستانی باشد، باید نوع آج در تابستان و زمستان تغییر کند. تایر خیلی آج دار متعلق به زمستان است و اگر در تابستان استفاده شود، مصرف سوخت و اصطکاک را بالا می‌برد.

وی اضافه کرد: البته در ایران صرفه ندارد که بگوییم تایر را در تابستان و زمستان عوض کنید؛ اما در جاهایی مثل استان اردبیل که زمستان سخت دارند و یا در جاهایی که تابستان خیلی گرم دارند، بهتر است از تایرهای متفاوت استفاده کنند.

کاکایی یادآور شد: برخی از توصیه‌ها در ایران معنی ندارد. در مورد تایر همین‌که مردم سعی کنند از برندهای معتبرتر خرید کنند و به تاریخ مصرف آن توجه کرده و مراقب باشند که تاریخ مصرف روی تایر درج شده باشد، مطلوب است.

او افزود: هر کس خواست لاستیک بخرد، اگر دید روی آن تاریخ مصرف درج نشده است یعنی فروشنده این تاریخ را پاک کرده و درباره تاریخ تولید آن دروغ می‌گوید. اگر تایری خریداری کنید که فقط ۶ ماه به پایان تاریخ مصرف آن زمان باقی مانده باشد؛ یعنی فقط همین مدت برای استفاده از تایر فرصت دارید.

این کارشناس خودرو یادآور شد: اگر تایرها زیر آفتاب مانده باشند که شرایط آنها بدتر می‌شود. لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها زیر آفتاب بیشتر واکنش نشان می‌دهند و آماده خراب‌تر شدن هستند.

او اضافه کرد: در زمستان‌ها عمق تاج خیلی مهمتر می‌شود اما اکنون با توجه به شرایط آب و هوایی ایران نمی‌توان به مردم توصیه کرد که حتما تایر آلدور در زمستان استفاده کنند.

کاکایی، توجه به سرعت در زمان ابتدای بارش باران و برف را ضروری توصیف کرد و گفت: زمان آغاز بارش باران و برف، خیلی موقع خطرناکی برای رانندگی است. در جایی مثل تهران که خیلی هوا کثیف است و زمین پر دوده است، وقتی باران تازه می‌آید، با دوده‌ها ترکیب می‌شود و به شدت زمین لغزنده خواهد بود.

وی افزود: وقتی باران کامل می‌آید، همه مراقب وضعیت تردد خود هستند اما در ابتدای بارش باران و برف، دوده و باران با بارش ترکیب شده و روی ضریب اصطکاک اثر می‌گذارد. اول بارندگی‌ها لغزندگی بیشتر می‌شود.

کد خبر 170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha