تایر نیوز: علی متقیان، مدیر مسئول پایگاه خبری تخصصی تایر نیوز در یادداشتی نوشت: این روزها کمتر فردی از جامعه به چشم میخورد که نیازش به تایر را نادیده گرفته و با این صنعت عظیم ارتباط برقرار نکرده باشد. هر چرخی که قرار است بچرخد و هر محمولهای قرار است جابجا شود، هر حمل و نقل و جابجایی زمینی و هوایی که باید صورت گیرد، یک رکن آن صنعت تایر است و تسهیلات این صنعت.
اگر صنعت راهآهن و کشتیرانی را در حرکت و حمل و نقل، نادیده بگیریم که آنها هم وابستگی به تایر دارند، هر چرخی که برای حرکت و جابجایی تعریف شده، به صنعت تایر وابسته است. صنعتی که این میزان نیاز جامعه به آن تعریف شده، تا چندی پیش کاملا وابسته به خارج از کشور بوده است و درهای واردات به روی آن بدون هیچ محدودیتی، همواره گشوده بود؛ یعنی دیگران تولید میکردند و ما مصرف! بدون اینکه توجه داشته باشیم که نفت خام را به بهایی ناچیز صادر میکنیم و فرآورده آن را به گزاف خریداری مینماییم.
با توسعه صنعت اتومبیلسازی و گسترش وسایط نقلیه سبک و سنگین، ماشینآلات کشاورزی و راهسازی و ضرورت حمل و نقلهای سنگین با مصرف بالای تایر در جادههای طولانی، همه و همه دست بهم دادهاند تا این صنعت به عنوان یک نیاز بسیار ضروری، علاوه بر رفاه انسانها، ضعف و خطر صرفهجویی آن، به جان انسانها هم ارتباط پیدا کند. اینجا است که رونق این صنعت، با توجه به کثرت وسایط حمل و نقل، کمکم بخشی از سهم بازار و اقتصاد، رفاه، گردشگری و تولید را به دست گرفته است.
به همین دلیل است که این صنعت عظیم که تولید آن مورد استفاده عموم مردم است، نیاز به حمایت، هدایت، شناخت بیشتر دارد و لازم است گروهی با فکر و اندیشه، در این زمینه دست به اطلاعرسانی صحیح، هدفمند، دقیق و سریع زده و به جامعه آگاهی بخشند که نقش مردم وابسته به این صنعت، در این صنعت چیست؟
آیا ضرورت ندارد به طریقی مصرفکنندگان بدانند و بینند و بیاندیشند تایری که با چرخش خود، آرامش، راحتی، سرعت و نرمی را برای سرنشینان اتومبیلها فراهم کرده، چگونه و با چه موادی ساخته شده و کارگرانی که برای آرامش آنها، در کارخانهها با مواد اولیه این صنعت مواجه هستند، چگونه زندگی میکنند و چه خطری در کمین آنها است.
آیا تاکنون فکر کردهایم، تنوع تایرها و نقش و نگار آنها برای چیست؟ یا تا کنون به اعداد و نشانهایی که روی لاستیکها درج شده، فکر کردهاید؟
تا کنون اندیشیدهایم که تایر اتومبیل ما در برابر سرعت بالا تا چه حدی مقاومت دارد و برای این سرعت، ساخته شده است یا خیر؟ و دهها سوال و جواب دیگر...
قصد بر این است «تایر نیوز» حلقه واسطی باشد بین تولیدکنندگان و تلاشگرانی که با سرمایه کلان، کارخانهای تاسیس، مهندسان و مدیرانی که در اداره این کارخانهها تلاش میکنند، کارگرانی که شب و روز به تولید مشغول هستند، تهیه مواد اولیه را از داخل کشور و یا علیرغم تحریمها، با زحمت زیاد از خارج کشور، تهیه کردهاند و جامعه را از وابستگی به بیگانگان نجات داده، کشور را به خودکفایی رسانده و حلقههای تایر را به بازار روانه میکنند، که نیاز جامعه برطرف گردد، در مقابل این گروه مولد و اثرگذار، گروهی قرار دارند به نام دلال و واسطهگر، این گروه بدون تحمل کمترین زحمت وتلاش ونگرانی، در این بازار مکاره، اقتصادی را تعریف میکنند که نقش آنان در این معامله، واسطهگری است.
آنها نه غم مواد اولیه دارند، نه غم کارگر و نه تولید. در مقابل، تولیدکننده مینشیند و اگر با احتساب سرمایه و کارخانه و تولید و مواردی از این دست، با مبلغ تمامشده، با درصدی سود و یا متاسفانه زیان، محصول را به بازار عرضه میکند، واسطه بدون زحمت و نگرانی مبلغ تایر را دو برابر کرده، به بازار عرضه میکنند. مصرفکننده نیز وقتی جانش را به خطر افتاده، میبیند و نیاز اتومبیلش به تایر را، به هر قیمتی تامین میکند.
«تایر نیوز» قصد دارد در این زمینه به مسایلی بپردازد که مورد نیاز جامعه بوده و به تولید این محصول مهم و استراتژیک، کمک کند و دست واسطهگری و دلالان را از بازار این صنعت مورد نیاز کوتاه کند.
از دیگر مواردی که در نظر است «تایر نیوز» بدان بپردازد، موضوع کارگران این صنعت است که سختی کار را به جان خریده، برای خودکفایی جامعه به کار مشغول است، رفاه کارگران و تامین نیاز زندگی و برآوردن رضایت شغلی آنان است.
«تایر نیوز» حقی هم به مصرفکنندگان میدهد، مصرفکنندگان وسایط نقلیه سنگین و سبک. رانندگان وسایط نقلیه سنگین به دلیل سیر مسیرهای طولانی در جادهها و حضور در حلقه اصلی توسعه اقتصادی، به عنوان مهمترین مصرفکنندگان نقش بسزایی در این صنعت دارند. به هر حال تمام تلاش این مجموعه آن است که بتواند نگاهی همهجانبه و جدی به مسائل و موضوعات مبتلابه صنعت تایر، تولیدکنندگان، کارگران و مصرفکنندگانش داشته باشد.
نظر شما