قیمتگذاری دستوری دستاوردهای صنعت لاستیک را بر باد داد/ تولید یکساله به یک دهم رسید

رئیس انجمن صنفی تولید، تامین مواد اولیه و زنجیره ارزش صنعت لاستیک گفت: آنچه که صنعت تایر در ۴۰ سال گذشته به دست آورده بود، ظرف یکسال گذشته از بین رفت که عامل آن هم، قیمتگذاری دستوری بود.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی تولید، تامین مواد اولیه و زنجیره ارزش صنعت لاستیک در همایش تخصصی این انجمن گفت: همه آنچه که صنعت تایر در ۴۰ سال گذشته با تمام توان و قدرت به دست آورده بود، ظرف یکسال گذشته از بین رفت که عامل آن هم قیمت گذاری دستوری بود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت معقول هیچگاه صورت نگرفت، افزود: به دلیل عدم تخصیص ارز در اوایل سال، تولید کارخانجات به یک دهم رسید و همین باعث شد تا قیمتها در بازار آزاد افزایش یابد و دولت به دلیل کمبود کالا در بازار، تصمیمات عجولانه ای گرفت.

گنجی با بیان اینکه مجموعه اقدامات سبب شد تا بازار با افزایش قیمت مواجه شود، ادامه داد: اجازه واردات به تجار در شرایطی داده شد که سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به دلیل داشتن اضافه تولید صادر گردید، ضمن اینکه کاهش تعرفه گمرکی واردات از حدود ۲۶ درصد به ۵ درصد ضربه مهلکی به کارخانجات وارد کرد؛ از سوی دیگر حذف ذیل تعرفه مربوطه که قطعات منفصله خودروسازان را به جز تایر مجاز اعلام می کند، وارداتش آزاد شده است.

وی افزود: دولت به دلیل کاهش کالا در بازار تصمیمات عجولانه ای گرفت و اجازه واردات را صادر کرد و بعد تعرفه گمرکی را از ۲۶ درصد به ۵ درصد رساند که این، ضربه مهلکی برای تولیدکنندگان بود؛ همچنین ارز واردات قطعات غیرمنفصله خودرو را آزاد کرد اما ارز واردات مواد اولیه تایر آزاد نشد.

این مقام صنفی گفت: همه کارها برای کمبود کالا به سرعت انجام شد؛ در حالی که می توانستند از همان ابتدا ارز مورد نظر کارخانجات را روزانه تامین نمایند یا اجازه واردات مواد اولیه با ارز آزاد را بدهند.

گنجی با بیان اینکه با تخصیص تنها یک بسته تایرهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به مردم به قیمت اعلامی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و توزیع تایر توسط توزیع کنندگان به مردم، قیمت حدود یک میلیون تومان در هر جفت افت کرد، اظهار داشت: تایر ۱۴ دیگر آنچنان خواهان ندارد که دولت ثبت سامانه را از آن حذف کرد؛ بلکه ای کاش کمی تحمل و سعه صدر و اطمینان به کارخانجات تایر داشتند؛ آن هم کارخانجاتی که در دوران جنگ تحمیلی بدون واردات تمامی نیازهای مردم و جبهه را تامین نمود.

وی افزود: سعی در ایجاد محدودیت در توزیع تایر توسط چند شرکت خاص که مورد قبول صنعت تایر واقع نشد، مشکل ساز شده است این درحالی است که اگر این اتفاق می افتاد، اکنون هزاران توزیع کننده حذف شده و بیکار بودند. همه این کارها با فشار و سرعت برای جبران کمبود تولید انجام شد.

گنجی ادامه داد: تولیدکنندگان تایر باید با توجه به نیاز مردم تولید و افزایش ظرفیت بدهند اما این محقق نمی شود مگر این که سود کنند؛ این در حالی است که ۸۵ درصد از نیاز بازار به تایر در داخل تولید کشور تولید می شود.

رئیس انجمن صنفی تولید، تامین مواد اولیه و زنجیره ارزش صنعت لاستیک تاکید کرد: سازمان حمایت از وظایف ذاتی خود سرپیچی می کند. درخواست ما از وزیر صمت این است که آزادسازی قیمت لاستیک را به صورت مکتوب به سازمان حمایت اعلام کند.

کد خبر 89

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha