تایرسازان برتر جهان از تحولات بازار تایرهای برقی می گویند/ چشم‌انداز بازار خودروهای برقی به چه سمت و سویی است؟

تایرها می‌توانند تأثیر زیادی بر عملکرد خودرو داشته باشند و بی‌شک این گزاره در مورد جدیدترین بخش این صنعت، یعنی تایرهای خودروهای الکتریکی (EV) نیز صادق است.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، با روی‌آوردن رانندگان بیشتر به خودروهای الکتریکی، تقاضا برای تایرهای خودروهای برقی هم در حال افزایش است.

رانندگان خودروهای برقی به دنبال دوام، پاسخگویی، رانندگی آرام و افزایش برد خودروهای خود هستند و سازندگان تایر باید در این زمینه نوآوری کنند.

«جیدن لی»، مدیر محصول شرکت تایرسازی «پیرلی» می‌گوید: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های تایرسازان این است که رانندگان واقعاً به بردی که هنگام خرید تایر به آن‌ها تضمین داده شده، دست یابند؛ در واقع منظور از برد خودروهای الکتریکی در واقع همان مسافتی است که خودرو با هر بار شارژ طی می‌کند.

«مونکی چو»، مدیر محصول شرکت تایرسازی «هانکوک» می‌گوید: کاربردهای مختلف تأثیر زیادی بر مهندسی و توسعه تایر دارند. برای تایرهای خودروهای برقی، افزایش برد اصلی‌ترین عامل توسعه است، اما مدیریت وزن اضافی و انتقال قدرت هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

«برد رابیسون»، مدیر ارشد محصول در شرکت بریجستون نیز می‌گوید: سازندگان تایر برای افزایش برد، تمرکز خود را بر کاهش مقاومت چرخشی قرار داده‌اند.

تایرهای با مقاومت چرخشی کمتر به انرژی کمتری نیاز دارند و این باعث بهبود کارایی خودرو و افزایش برد می‌شود؛ اما چالش در این است که این کار بدون کاهش چسبندگی تایر و مقاومت در برابر سایش انجام شود.

فناوری‌های افزایش برد

در بخش تایر خودروهای برقی، سازندگان تایر برای پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کنندگان سعی دارند میان عناصر و معیارهای مختلف که عملکرد کلی تایر را تعیین می‌کنند، تعادل برقرار کنند و در این فرایند بر کاهش مقاومت چرخشی برای افزایش برد متمرکز هستند.

استفاده از مواد پیشرفته با مقاومت چرخشی کمتر به بهبود کارایی و افزایش برد خودرو کمک می‌کند و الگوهای آج جدید و بهینه‌شده نیز بدون کاهش چسبندگی، کارایی را افزایش می‌دهند. کاهش وزن تایرهای خودروهای برقی و استفاده از ترکیبات خاص نیز به افزایش برد کمک می‌کند.

توسعه ساختارهای تایر سبک وزن، به‌اصطلاح «لختی یا اینرسی دورانی» را کاهش داده و موجب بهبود کارایی و افزایش برد خودروی الکتریکی خواهد شد.

محصولات iON در شرکت هانکوک از ترکیب ویژه Evolution استفاده می‌کنند که با غلظت بالای سیلیکا و مواد دوستدار محیط‌زیست موجب افزایش برد خودروهای برقی خواهند شد.

تایر خودروهای برقی Turanza در شرکت بریجستون با فناوری ENLITEN و بهره‌گیری از ترکیبات و ویژگی‌های طراحی جدید، در تمام فصول عملکردی مطلوب و طول عمر و کارایی بالایی دارند.

برآورده‌کردن دیگر نیازهای برقی‌سواران

علاوه بر افزایش برد، رانندگان خودروهای برقی به دنبال تایرهایی هستند که سواری آرام، چسبندگی بهتر، عمر آج طولانی‌تر و فناوری‌های هوشمند را ارائه دهند.

به دلیل عدم وجود صدای موتورهای احتراقی در خودروهای برقی، باید تمهیداتی اندیشید تا صدای کمتری از لاستیک‌ها به اتاق خودرو منتقل شود. شرکت تایرسازی پیرلی از فناوری حذف صدا داخل تایر استفاده می‌کند که میزان صدای منتقل‌شده از جاده به کابین را کاهش می‌دهد.

«برد رابیسون» می‌گوید: «در غیاب صدای موتور، صدای تایر بیشتر مشهود است و حدود ۳۰٪ صدای کابین را تشکیل می‌دهد.» از این رو، تایرهای Turanza بین بلوک‌های آج خود از دنده‌های کوچکی استفاده می‌کند که فرکانس‌های تشدیدشده را شکسته و سواری آرام‌تری به ارمغان می‌آورد.

محصولات رده iON در هانکوک هم از فناوری آج‌زنی در داخل شیارهای تایر برای کاهش صدا استفاده می‌کند و استفاده از مواد چندلایه و جاذب صدا در داخل حفره تایر نیز به کاهش صدای منتقل شده به کابین کمک می‌کند.

خودروهای برقی دارای گشتاور آنی بالایی هستند و به تایرهایی نیاز دارند که با چسبندگی بهتر، فرمان‌پذیری و عملکرد ترمز مطلوب‌تر، با شتاب بالای خودرو سازگار شوند، زیرا گشتاور بالا موجب سایش سریع‌تر تایرها می‌شود.

رابیسون می‌گوید: «خودروهای برقی تایر را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سریع‌تر از خودروهای احتراقی مستهلک می‌کنند.

تایر Turanza از پلیمر PeakLife استفاده می‌کند تا عمر تایر را افزایش دهد و درعین‌حال، عملکرد آن را حفظ کند.»

از سوی دیگر، باتری‌های لیتیوم-یونی به‌کاررفته در خودروهای برقی باعث می‌شود باری که به تایرها تحمیل شده

نسبت به خودروهای احتراقی ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد. مواد جدید و کمربندهای تقویت‌کننده که در تایرهایی مانند تایر تابستانی iON evo هانکوک به کار رفته می‌توانند از پس این وزن اضافی برآیند.

رانندگان خودروهای برقی همچنین به‌دنبال فناوری‌های هوشمندی هستند تا به‌صورت لحظه‌ای بر فشار، دما و میزان سایش تایر خودروی خود نظارت کنند. این ویژگی‌ها ایمنی، عملکرد و کارایی تایرها را بهبود می‌بخشد.

ارائه خدمات به دارندگان خودروهای برقی

برای موفقیت در بخش خودروهای برقی، فروشندگان تایر باید از محصولات و اولویت‌های مشتریان این حوزه آگاهی کاملی داشته باشند.

اگرچه تایرهای خودروهای برقی شبیه به تایرهای سنتی به نظر می‌رسند، اما در ساختار و عملکرد متفاوت زیادی با آن‌ها دارند، تفاوت‌هایی که فروشندگان باید آن‌ها را برای مشتریان توضیح دهند.

با افزایش محبوبیت خودروهای برقی، فروشندگان باید انتظارات مصرف‌کنندگان را درک کرده و ویژگی‌های منحصربه‌فرد تایرهای خودروهای برقی را توضیح دهند. ارائه آموزش‌های لازم به مشتریان خودروهای برقی در مورد اهمیت تایرهای مختص به این خودروها بسیار مهم است و درک اینکه چگونه طراحی ویژه تایرها بر عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد، برای بهبود عملکرد کلی خودرو ضروری است.

فروشندگان باید در گفت‌وگو با مشتریان خود از فناوری‌ها و طراحی‌های مرتبط با کاهش مقاومت چرخشی، افزایش برد، ساختار مقاوم و کاهش سایش آج بگویند و درباره تأثیری که این عوامل بر دوام و طول عمر تایر می‌گذارد مشاوره دهند.

فروشندگان همچنین علاوه بر دسترسی به مشخصات دقیق هر خودرو و راهنماهای مناسب تایرهای آن، باید درباره بهترین روش‌های نگهداری از تایرهای برقی از جمله تنظیم باد صحیح و برنامه چرخش و جابجایی تایرها به مشتریان مشاوره دهند تا عمر تایر و عملکرد آن به حداکثر برسد.

چشم‌انداز بازار خودروهای برقی

تا وقتی فروشندگان به فکر سرمایه‌گذاری در آموزش و نگهداری تایرهای خودروهای برقی باشند، می‌توانند مطمئن باشند که این بازار رشد خواهد کرد. پس بهتر است همین حالا دست به کار شوند تا در آینده هرچه زودتر نتیجه آن را ببینند.

رابیسون می‌گوید: «فروش خودروهای الکتریکی جدید در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۱٪ و در سال ۲۰۲۷ حدود ۲۸٪ سهم بازار را به خود اختصاص خواهد داد. هدف ما گسترش جذابیت خودروهای برقی با تکیه بر سازگاری آن‌ها با محیط‌زیست و انتشار کربن کمتر است. اولین تایر اختصاصی خودروهای برقی ما، یعنی Bridgestone Turanza EV، بهار سال گذشته در ایالات متحده عرضه شد و گامی مهم در حمایت از جریان تولید محصولات دوستدار محیط‌زیست بود.»

«چو» می‌گوید: «در سال‌های اخیر چالش‌ها و فرصت‌هایی برای رشد وجود داشته، اما عامل تعیین‌کننده در این راه، میزان اقبال مصرف‌کنندگان است.»

چو می‌گوید: «با عمومی‌ترشدن فناوری و بهبود زیرساخت‌ها، انتظار داریم اقبال مصرف‌کنندگان بیشتر شود. اخیراً انواع بیشتری از خودروهای کراس‌اور، شاسی‌بلند، کامیون‌ها و خودروهای اسپرت در نسخه‌های الکتریکی عرضه می‌شوند و این امر به گسترش تنوع محصولات ما در حوزه تایرهای برقی منجر خواهد شد.»

سدان‌ها، کراس‌اورها، شاسی‌بلندها و کامیون‌های برقی در ایالات متحده در حال افزایش هستند و این وسایل نقلیه به تایرهایی نیاز دارند که نیازهای منحصربه‌فرد آن‌ها را برآورده کند؛ تایرهایی که امکان رانندگی در مسیرهای خارج از جاده و آفرودی را فراهم کنند و درعین‌حال برد بالا و سایش آج پایین داشته باشند.

لی می‌گوید: «ما در پنج سال آینده شاهد رشد قوی کامیون‌های پیکاپ برقی خواهیم بود که در نهایت از بخش سدان‌های برقی پیشی خواهند گرفت. کراس‌اورها و شاسی‌بلندها همچنان بزرگ‌ترین مشتریان تایرهای برقی خواهند و در خودروهای احتراقی هم همینطور است. همچنین، خودروهای اسپرت برقی طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند و مصرف‌کنندگان به دنبال تایرهایی خواهند بود که عملکرد بالا و برد مطلوبی داشته باشند.»

کد خبر 667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha