بازارهای هدف تایرهای ایرانی «ای مارک» نیاز ندارند/صادرات گسترده تایرهای وسایل نقلیه دوچرخ به آفریقا

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با تاکید بر اینکه بازارهای هدف تایرهای ایرانی نیاز به ای مارک ندارند، از صادرات گسترده تایرهای وسایل نقلیه دوچرخ به بازارهای آفریقا خبر داد.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز درباره نقش ای مارک در توسعه صادرات گفت: دریافت ای مارک مستلزم صرف هزینه است و باید یک مرجعی در اروپا این نشان را به تولیدات ایرانی بدهد؛ ضمن اینکه در ایران کسی صلاحیت ندارد که این نشان را به تولیدکنندگان و صادرکنندگان لاستیک بدهد.

وی افزود: برای دریافت ای مارک باید تایر را به اروپا فرستاد و در آنجا از مراجع ذیصلاح ای مارک دریافت کرد؛ این در حالی است که خیلی از تایرهای ما در ایران قادر به گرفتن ای مارک هستند؛ اما ضرورتی نمی‌بینند که این کار را انجام دهند.

تنها ادامه داد: انتقال پول برای پرداخت انجام آزمایشات لازم در اروپا کار ساده‌ای نیست؛ ضمن آنکه انجام آزمایشات برای دریافت ای مارک هم ارزان نیست و برای همین تایرها ما به اروپا برای دریافت ای مارک ارسال نمی‌شوند.

وی گفت: بازارهای هدف ما بازار کشورهای منطقه است و صادراتمان محدود است و در اروپا بازاری نداریم که بخواهیم الزاما ای مارک بگیریم زیرا تایرهایی که به اروپا صادر می‌شوند، مجبورند ای مارک داشته باشند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره برگشت خوردن برخی محموله‌های خودرو به خاطر نداشتن ای مارک تایرهای آن تاکید کرد: ابتدا باید تولیدکنندگان خودرو برای محصول خود ای مارک بگیرند، در آن صورت ما هم می‌توانیم برای لاستیک‌های خودمان ای مارک بگیریم.

وی افزود: برای صادرات یک خودرو باید قطعات مختلف آن اعم از لنت ترمز، شیشه و حتی خود خودرو ای مارک داشته باشد. آیا خودروهای تولید داخل از نظر ایمنی، ای مارک دارند؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اضافه کرد: یک خودرو هم قطعاتش و هم خود خودرو در کل باید ای مارک داشته باشد تا بتواند به بازار اتحادیه اروپا صادر شود. اگر یک قطعه‌ای مارک داشته باشد و بقیه نداشته باشند، به خودرو ای مارک نمی‌دهند.

وی درباره تاثیر دریافت ای مارک برای توسعه بازارها بیان کرد: ما اگر ای مارک نداشته باشیم، بازارهای دیگری را می‌توانیم داشته باشیم. تایرهای موتورسیکلت ما به نصف آفریقا صادر می‌شوند. چون صادرات به آنجا ای مارک نمی‌خواهد.

تنها، درباره هزینه‌های لازم برای دریافت ای مارک توضیح داد: میزان هزینه‌های پرداختی باید به روز تعیین شود و این هزینه‌ها بسته به زمان متفاوت است و ثابت نیست. باید از آزمایشگاه ذیصلاحی که می‌تواند ای مارک بدهد، آفر به روز گرفت.

وی درباره بازارهای هدف تایرهای ایرانی گفت: بازار هدف تایرهای ایرانی معمولا بازارهای منطقه و آفریقایی هستند. تایرهای وسایل نقلیه دو چرخ ایران در ابعاد گسترده صادر می‌شوند ولی برای صادرات تایرهای خودرو معمولا سهمیه تعیین می‌کنند. دست ما برای صادرات تایر خودرو باز نیست و نمی‌توانیم راحت صادر کنیم.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ادامه داد: به همین دلیل نمی‌توانیم زیاد روی بازارهای هدف صادراتی کار کنیم. از سال ۹۷، صادرات تایر برای سه تا چهار سال به کلی ممنوع بود. بعد که مجوز صادرات دادند، برای هر محموله باید به‌صورت جداگانه مجوز دریافت کنیم.

کد خبر 666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha