چالش جدید برای تامین لاستیک خودروهای برقی/ نیاز فوری به توسعه تایرهای کارا برای اتومبیل های الکتریکی

مؤسسه تحقیقاتی «اسمیترز» (Smithers Group) با اشاره به فروش بیش از ۱۴ میلیون خودروی الکتریکی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳، از یک نیاز فوری به توسعه تایرهایی خبر داد که عملکرد و کارایی خودروهای الکتریکی را بهبود بخشند.

به گزارش خبرنگار تایرنیوز، مؤسسه تحقیقاتی «اسمیترز» (Smithers Group) با اشاره به فروش بیش از ۱۴ میلیون خودروی الکتریکی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳، از یک نیاز فوری به توسعه تایرهایی خبر داد که عملکرد و کارایی خودروهای الکتریکی را بهبود بخشند.

این شرکت تحقیقاتی و آزمایشی پیش‌بینی می‌کند که فروش جهانی خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۹ به میزان سالانه ۱۷.۵٪ افزایش یافته و به ۴۱.۲ میلیون خودرو خواهد رسید. به گفته این مؤسسه، فروش تایرهای خودروهای الکتریکی نیز سالانه ۱۵.۸٪ رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۹ به ۸۸۴.۶ میلیون واحد خواهد رسید.

اسمیترز می‌گوید: «بهینه‌سازی برد خودرو یک اولویت فوری برای رانندگان خودروهای الکتریکی است و این باعث شده تایرهایی که مقاومت چرخشی کمتری دارند، فروشی بهتری داشته باشند. جهانیان به دنبال کاهش انتشار کربن در حمل‌ونقل هستند و خودروسازان نیز به استفاده بیشتر از مواد خام، فناوری‌ها و تولیدات سازگار با محیط‌زیست فراخوانده می‌شوند.»

در گزارش اسمیتِرز با عنوان «آینده تایرهای پایدار خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۹» آمده است که ارزش بازار تایرهای خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۹ بیش از ۲ برابر خواهد شد و به ۷۰.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود ارزش این بازار در سال میلادی جاری به ۲۹.۹ میلیارد دلار برسد.

اسمیتِرز اعلام کرده است که افزایش تقاضا برای تایرهای خودروهای الکتریکی، تولیدکنندگان را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است، از جمله طراحی تایرهایی سازگار با محیط‌زیست. بنا بر اعلام اسمیترز، تایرهای خودروهای الکتریکی باید قوی‌تر و سبک‌تر باشند و باتوجه‌به اهمیت میزان انتشار دی‌اکسیدکربن در آن‌ها، این لاستیک‌ها باید مقاومت کمتری در برابر چرخش داشته باشند.

در گزارش اسمیترز آمده است: «طراحی فرمول‌های تشکیل‌دهنده برای تایر خودروهای الکتریکی یک چالش منحصربه‌فرد است، زیرا ترکیب آج باید در برابر سایش مقاوم‌تر باشد، گشتاور بالا و دینامیک خودرو ایجاب می‌کند که تایرها چسبندگی بالایی داشته باشند و از سوی دیگر، ترکیبات تشکیل‌دهنده باید به نحوی انتخاب شوند که مقاومت چرخشی کاهش یابد تا عمر باتری و برد خودرو افزایش یابد.»

به گفته اسمیترز، مواد سازگار با محیط‌زیست به‌صورت کلی به ۲ دسته «مواد تجدیدپذیر» و «مواد بازیافتی» تقسیم می‌شوند.

چندین شرکت تایرسازی با استفاده از ۷۰٪ تا ۹۳٪ محتوای مواد بازیافتی یا تجدیدپذیر تایرهایی مفهومی را تولید کرده‌اند و تمرکز اصلی این صنعت بر روی محصولات خودروهای الکتریکی است.

کد خبر 638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha