بروز مشکلات جدی برای پیمانکاران معدنی با کمبود تامین ارز/هزینه تعمیرات، ۱۵ تا ۳۰ درصد خرید تایر نو

مدیرعامل شرکت تایر سیمین گفت: کمبود تامین ارز برای واردات تایر و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید، بازسازی، تعمیرات و روکش تایر، واحدهای تولیدی و پیمانکاران معدنی را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

فریبرز بطحایی، مدیرعامل شرکت تایر سیمین در گفتگو با تایر نیوز گفت: شرکت ما ارائه دهنده سیستم جامع مدیریت تایرهای معدنی است که در برگیرنده آموزش‌های تخصصی برای کاهش خسارت مالی، جانی، افزایش راندمان و کاهش هزینه است. ما در زمینه تعمیرات و بازسازی تایر آموزش‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در حال حاضر الگوسازی از سفارش صحیح کالا و مصرف بهینه و نگهداری تخصصی و مدیریت اسقاط لاستیک‌های معدنی در این حوزه را پیگیری می‌کنیم.

به گفته بطحایی، در شرایط کنونی به خاطر تورم، مسایل تحریم و نرخ ارز به همراه وجود مشکلات تامین لاستیک برای واحدهای معدنی و عمرانی، نگرش مدیران این واحدها نسبت به تعمیرات، بازسازی، روکش و صنعت شیارزنی لاستیک‌ بهتر شده است.

وی ادامه داد: ولی یک مقدار زمان می‌برد تا آموزش‌های روش بهنیه مصرف را در معادن و ناوگان حمل و نقل جا بیندازیم. با این آموزش‌ها معضلات و ضایعات آنها کاهش می‌یابد و بهره‌وری واحدهای تولیدی بالا می‌رود.

مدیرعامل شرکت تایر سیمین با اشاره به اینکه کار ما ارائه سیستم مدیریت تایر در ایران است، یادآور شد: برای کاری که انجام می‌دهیم، نیاز به زمان داریم.

هزینه تعمیرات ۱۵ تا ۳۰ درصد خرید تایر نو

بطحایی درباره زمان مورد نیاز برای تعمیر و بازسازی تایر معدنی بیان کرد: بسته به آسیب لاستیک، اندازه، مدل و نوع آسیب از ۵ تا ۲۴ ساعت زمان بازسازی طول می‌کشد. منظور ما از بازسازی تعمیرات است. بعد از آن روکش هم هست که بسته به اندازه لاستیک و نوع روکش، کل عملیات حدود ۱۸ تا ۲۰ ساعت طول می‌کشد.

وی افزود: بحث دیگر شیار زدن است که در لاستیک‌های کامیون و ناوگان تجاری شامل حمل و نقل، کالا، مسافری و سوخت (اتوبوس، کامیون، تریلی و نفتکش) شیار زدن یک لاستیک، نزدیک نیم ساعت تا حداکثر یکساعت زمان می‌برد.

به گفته مدیرعامل شرکت تایر سیمین، هزینه کل فرآیند بین سه صنعت تعمیرات، روکش و شیارزنی به‌ طور متوسط حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد هزینه تامین یک لاستیک نو را شامل می‌شود، بنابراین تعمیرات و بازسازی و روکش برای صاحبان ماشین آلات معدنی و صنعتی و ناوگان حمل و نقل صرفه اقتصادی زیادی دارد.

بطحایی درباره شرایط صنعت روکش لاستیک‌های سنگین در کشورهای همسایه بیان کرد: در ترکیه حدود ۱۸۰ واحد روکش لاستیک‌های سنگین و فوق سنگین وجود دارد.

وی گفت: در ایران تقریبا ۳۰ کارخانه روکش داریم که ۱۵ کارخانه در سال‌های قبل با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت فعال بود. اما اکنون به لطف خدا واحدهای فعالی که فکر می‌کنم حدود ۱۵ کارخانه باشند، بالای ظرفیتشان کار می‌کنند.

این کارشناس حوزه بازیافت تایر اضافه کرد: بحث تغییرات نرخ ارز، تحریم‌ها، مسایل واردات و قیمت تمام شده همه مصرف کننده‌ها چه شرکتی و چه حقیقی را مجاب کرده است که به دنبال بازسازی، احیا و نگهداری بهتر بروند.

اجرای برنامه‌های پایلوت

مدیرعامل شرکت تایر سیمین بیان کرد: فرآیند آموزش کمک می‌کند که آن دسته از مدیرانی که اطلاعات کمی نسبت به این قضیه دارند، روشن شوند و دستورالعمل‌های اجرایی را برای زیرمجموعه‌های خود تهیه کنند. ما در حال حاضر با دو تا سه مجموعه معدنی به صورت پایلوت، برنامه اجرایی را در رابطه با سیستم جامع مدیریت تایر های معدنی را طراحی کرده‌ایم.

وی درباره این معادن پایلوت توضیح داد: ما به صورت پایلوت با شرکت گهر همکار سیرجان که از پیمانکاران مجتمع صنعتی معدنی سنگ آهن گل گوهر هست، همکاری می‌کنیم. ما به صورت جسته و گریخته با دیگر شرکت‌های معدنی نظیر شرکت عمران کلوت یا کارآوران صنعت خاورمیانه کار کرده و برای آنها سمینار آموزشی برگزار کردیم. برای برخی واردکنندگان تایر و ماشین آلات مثل XCMG هم سمینار آموزشی گذاشتیم. ما با اکثر پیمانکاران معدنی فلزی و غی فلزی قریب به ۳۰ سال است که کار می‌کنیم.

راه‌اندازی پلتفرم آموزشی

بطحایی با اشاره به اینکه مجموعه تحت مدیریتش کوچک است، از تلاش برای راه‌اندازی یک پلتفرم آموزشی در شبکه‌های عمومی تحت وب خبر داد.

وی افزود: ما دنبال راه‌اندازی چنین پلتفرمی بوده و هستیم اما درگیر کار اجرایی شده‌ایم و کمی در قضیه تامین نیروی مجرب برای راه‌اندازی این پلتفرم تعلل شده است.

مدیرعامل شرکت تایر سیمین درباره تامین ماده اولیه برای واحدهای بازسازی تایر گفت: اکثر واحدها در زمینه تامین ماده اولیه دچار مشکل هستند. حتی بعضا ارز تالار دو به این واحدها تعلق نمی‌گیرد.

به گفته وی به دلیل مشکلات تامین ارز و تامین مواد اولیه بواسطه تحریم‌ها، مصرف‌کنندگان و ارائه دهندگان خدمات تعمیرات و بازسازی ناگزیرند به سختی مواد خود را تامین کنند.

بالا رفتن قیمت ماده اولیه، تهدید جدی برای تعمیرات

بطحایی افزود: قیمت تمام شده مواد اولیه مورد نیاز برای تعمیرات به حدی بالا رفته است که یک تهدید جدی برای این صنعت به شمار می‌رود زیرا در مقایسه فنی و اقتصادی، یک واحد معدنی در شرایطی که یک لاستیک حدود یک میلیارد تومانی را بین ۲۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان تعمیر یا روکش می‌کند، انجام تعمیرات برایش توجیه دارد اما اگر مواد اولیه با قیمت مناسب تامین نشود، هزینه تعمیرات بالا رفته و از صرفه اقتصادی خارج می‌شود.

وی یادآور شد: اگر مواد اولیه با کیفیت خارجی به ایران وارد نشود، واحدهای تعمیرات مجبورند که مواد با کیفیت کم تهیه کنند. به کار بردن این مواد در تعمیر لاستیک باعث می‌شود که لاستیک تعمیر شده کارایی خود را از دست بدهد.

مدیرعامل شرکت تایر سیمین تاکید کرد: اگر این روند ادامه یابد، صنعت تعمیر و بازسازی و روکش لاستیک از بین خواهد رفت.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط کنونی دولت باید تسهیلات مناسب و ارزان قیمت را به واحدهای روکش، تعمیرات و بازیافت لاستیک اختصاص دهد تا روند شکل‌گیری و تولیداین واحدها در ایران کمی بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت تایر سیمین بیان کرد: در اروپا و آمریکا فلسفه آنها این است که در برخی موارد لاستیک روکش به جای نو مصرف کنند. در ارتش آمریکا کلا لاستیک‌های ناوگان نظامی اکثرا روکش است. این صنعت صرفه‌جویی ارزی و اشتغال‌زایی و کاهش آلودگی زیست محیطی و سوخت و غیره دارد.

کد خبر 628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha