افشای الف و سودسازی تایری ها

اثرات "افشای الف" مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایرهای رادیال سواری در ۵ شرکت لاستیک ساز، منجر به ایجاد سود و حذف بازار سیاه خواهد شد.

به گزارش تایرنیوز اوایل اردیبهشت ماه، طبق افشای الف  و بر اساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر نرخ فروش تایرهای رادیال سواری ۵ شرکت بهطور میانگین از تاریخ ۱۳۴۰۳.۰۲.۰۵ به میزان ۲۰ درصد افزایش می یابد.  

این افزایش نرخ، تنها برای لاستیک‌های رادیال بوده که آثار آن بر شرکت‌های لاستیک‌ساز به میزان تولیدات این محصول مرتبط بوده و متاثر است یعنی هر قدر سهم تولید بیشتر باشد اثرات این افشا در افزایش درآمد و سود شرکت نیز تاثیر بیشتری خواهد داشت.
بر همین اساس سهم لاستیک رادیال در تولیدات ۵ شرکت بورسی درج شده،
   ۱- لاستیک کویر(پکویر)      ۹۹درصد
   ۲- ایران‌تایر(پتایر)           ۶۸ درصد
   ۳- آرتاویل‌تایر(پآرتا)        ۶۲ درصد
   ۴-یزدتایر(پیزد)               ۵۸ درصد
   ۵- لاستیک بارز(پکرمان)   ۳۱درصد خواهد بود.
یادآور می شود؛ بایاس نیز افزایش نرخ ۱۵ درصدی داشته است که تا امروز اعلام رسمی نشده به طوری که حاشیه سود بایاس بیشتر از رادیال به شمار می رود. 

بر اساس نظر مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر، پیش‌بینی می‌شود؛ طی سال جاری، تقاضا برای لاستیک رشد داشته باشد و به حدود ۲۶ میلیون حلقه برسد.
همچنین طبق وعده‌های خودروسازان مقرر است؛   خودروهای جدیدی وارد بازار شوند و از آنجایی که هر خودرو جدید به ۵ حلقه تایر نیاز دارد بنابراین با تولید همزمان یک‌ میلیون خودرو داخلی، صنعت تایر کشور  باید ۵ میلیون حلقه لاستیک مازاد بر نیاز تولید کند بر همین اساس میزان تولیدات باید  به ۳۰ میلیون حلقه برسد که ازاین تعداد  ۲۵ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری خواهد بود.
قابل ذکر است؛ نرخ تایر در سال گذشته افزایش نداشته و این افزایش قیمت در سال جاری می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج کرده و به رونق تولید کمک کند.
البته نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان را برای تولید تایر ایجاد کرد.
از این رو می توان انتظار داشت که این افزایش نرخ، بازار سیاه را از میان برداشته و روند قیمت ها کاهشی شود به طوری که  از زمان اعلام این خبر و طبق مشاهده های میدانی کاهش تقاضای رینگ های ۱۳ و ۱۴ نیز بسیار مشهود شده است.

کد خبر 600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha