شرایط بازار تایر نرمال است/در دو سایز نیاز به حمایت وجود دارد

محمدرضا آل سارا معتقد است تولیدات داخلی تایرهای سواری می تواند نیاز بازار داخلی را تامین کند و از واردات بی نیاز شویم اما برای تعادل در بازار تایرهای باری نیازمند تولید بیشتر و ایجاد ظرفیت های جدید هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران در گفتگو با تایرنیوز با بیان این که برخلاف سال گذشته با مشکل کمبود تایر در کشور روبرو نیستیم گفت: با توجه به توان تولید داخلی، کمبود نداریم و به استثنای دو سایز تایر که نیاز به حمایت بیشتر تولیدکنندگان حس می شود، خوشبختانه در یک شرایط نرمال قرار داریم.

محمدرضا آل سارا با بیان این که امیدواریم بعد از مرحله تعادلی کنونی، شرایط به گونه ای بهبود یابد که بتوانیم حتی محصولات خود را صادر کنیم افزود: در سال های اخیر تنش های زیادی در حوزه تایر تجربه شده، ولی در حال حاضر ما شرایط را نگران کننده نمی بینیم؛ البته امیدواریم شرایط بهتر هم شود.

به گفته وی در حدود 30 میلیون حلقه تایر نیاز کشور است که درصد قابل توجهی از آن توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می شود و درصدی از تایرهای سنگین، باری، اتوبوسی و برخی خودروهای وارداتی سواری از طریق واردات تامین می شود.

به گفته وی با توجه به همت تولیدکنندگان، در آینده نه چندان دور، به استثنای تایرهای کامیونی از واردات تایرهای سواری بی نیاز خواهیم شد.

به گفته او در حا حاضر دو کارخانه تولیدکننه تایرهای باری در کشور مشغول به فعالیت هستند، اما میزان تولید آنها پاسخگوی نیاز داخلی کشور نیست و برای این منظور افزایش ظرفیت تولید و احداث کارخانه های جدید برای تولید این نوع تایرها ضروری است.

آل سارا ادامه داد: یکی از سلاح هایی که ستاد تنظیم بازار در اختیار دارد، تغییر تعرفه های واردات کالاست و از پانجا که در برخی موارد واردات برخی تایرها نیاز کشور است و امکان تنظیم بازار با تولید داخل وجود ندارد، سیاست های حمایتی در نظر گرفته می شود و واردات به عنوان ابزار تنظیم بازار مطرح می شود، با این حال باید واردات نیز به صورت برنامه ریزی شده و دقیق صورت بگیرد.

وی درباره آزادسازی قیمت ها نیز گفت: این موضوع یک ضرورت است و باید قیمت تایر در کشور واقعی شود تا رقابت در عرضه و تقاضا صورت بگیرد. در این صورت بسیاری از کنترل ها و نظارت های پی در پی و مانع زای دولتی کنار گذاشته می شود و خود واحدهای صنفی قیمت را تنظیم و به تعادل می رسانند.

به عقیده رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، در حال حاضر نظارت های غیرکارشناسی واحدهای صنفی را خسته کرده و این در حالی است که تعیین قیمت واقعی و عادلانه که در آن تولیدکننده و مصرف کننده از رضایت لازم برخوردار باشند کار سختی نیست.

آل سارا افزود: قیمت واقعی تایر قیمتی است که مصرف کننده حاضر است برای یک کالا پول بدهد و این در حالی است که ثبات قیمتی در اقتصاد برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ضروری است؛ به شرط آن که دولت از سیاست های دستوری دست بردارد.

به گفته وی اقتصاد فقط یک زبان بلد است و آن عرضه و تقاضاست که اگر آن را نادیده بگیریم دچار چالش های زیادی می شویم که در حال حاضر هم شاهد همین وضعیت هستیم.

کد خبر 599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha