تولید تایر روکش‌دار، ۷۰ درصد مصرف منابع را کاهش می‌دهد/وجود مشکل در تامین ماده اولیه

مدیر عامل شرکت تک تایر آذر از کاهش نیاز به مصرف منابع به میزان ۷۰ درصد، با روکش کردن تایرهای فرسوده خبر داد و گفت: در تامین ماده اولیه واحدهای روکش با مشکل مواجه هستیم.

علی حق کیش مدیر عامل شرکت تک تایر آذر در گفت‌وگو با تایرنیوز درباره مزایای توسعه صنعت روکش تایر در ایران بیان کرد: این صنعت از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی برای کسی که قدرش را بداند و مزیت‌های این صنعت را بشناسد، می‌تواند خیلی مفید باشد.

وی ادامه داد: همه تایرهای فرسوده را نمی‌توان با استفاده از روکش بازیافت کنیم. پروتکل‌های کیفی برای روکش‌گذاری تایر وجود دارد. تایر باید دارای مشخصات خاصی باشد که بتوان آن را وارد صنعت بازیافت و روکش کرد.

حق کیش گفت: تایرهایی که دارای مشخصات ذکر شده در پروتکل‌ها باشند، وارد خط تولید می‌شوند.

وی بزرگترین مشکل این صنعت را تهیه ماده اولیه یعنی لاستیک کار کرده اعلام کرد و افزود: به علت اینکه فرهنگ روکش‌گذاری درکشور ما خوب جا نیفتاده است، دولت سیاست‌هایی در زمینه حمایت از این صنعت و یا استفاده از لاستیک روکش ندارد.

مدیر عامل شرکت تک تایر آذر با تاکید بر اینکه تهیه لاستیک کار کرده یا استفاده شده سخت است، عدم وجود حمایت از سوی وزارت صمت با وجود مفید بودن صنعت بازیافت برای اقتصاد کشور را دومین مشکل مهم این صنعت اعلام کرد.

وی ادامه داد: وقتی از لاستیک روکش استفاده می‌کنید، به میزان زیادی نیاز به واردات لاستیک نو کاهش یافته و جلوی خروج ارز از کشور گرفته می‌شود. در صنعت روکش لاستیک، کالایی که قرار است دور انداخته شود را با انجام برخی فرآیندها که پیچیدگی کمتری نسبت به تولید لاستیک نو دارد، به کالایی قابل مصرف تبدیل می‌کند.

حق کیش اضافه کرد: استفاده از لاستیک روکش تا ۷۰ درصد، استفاده از منابع را کاهش می‌دهد. میزان نخ و پلیمرهای نفتی که برای تولید لاستیک نو استفاده می‌شود، با روکش کردن لاستیک ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: استفاده از آب هم با استفاده از لاستیک روکش کاهش می‌یابد ضمن آنکه فرآیند تولید محصول بازیافتی نسبت به تایر نو، ساده‌تر است.

مدیر عامل شرکت تک تایر آذر گفت: در خط تولید لاستیک روکش مواد خیلی زیادی مثل دوده، شتابدهنده‌ها که خیلی‌هایشان وارداتی است و تعدادی هم محصولات داخلی است که از پتروشیمی‌ها خریداری می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: واحدهای روکش لاستیک در تامین ماده اولیه مشکل دارند. برای خرید محصولات پتروشیمی، وزارت صمت برای ما ظرفیت‌هایی مشخص می‌کند که کمتر از میزان نیازمان است.

حق کیش اضافه کرد: ما مقداری از خریدهای ماده اولیه خود را بر اساس سهمیه‌های اعلامی وزارت صمت و از طریق بورس انجام می‌دهیم ولی از آنجا که این سهمیه پاسخگوی نیازهایمان نیست، در نهایت سراغ بازار آزاد هم می‌رویم.

به گفته وی، تفاوت قیمت در بازار آزاد با بورس تقریبا دو تا سه برابر است و این مسئله قیمت تمام شده محصولات تولیدی واحدهای بازیافت را افزایش می‌دهد به همین دلیل قدرت رقابت در این واحدها کاهش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت تک تایر آذر در پایان بیان کرد: این روزها بحث‌هایی درباره گرم شدن کره زمین مطرح است. این صنعت جلوی تخریب محیط زیست را می‌گیرد. در تولید لاستیک نو میزان تولید گاز دی اکسید کربن و مصرف آب خیلی بیشتر از تولید لاستیک روکش است.

وی افزود: از سوی دیگر شما یک محصولی که دور انداختنی است و منابع آب، خاک و هوا را آلوده می‌کند، در فرآیند بازیافت دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردانید. این صنعت از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی برای کشور مفید است.

کد خبر 593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha