ممنوعیت صادرات گرانول، مانع توسعه صنعت بازیافت تایر

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ممنوعیت صادرات گرانول را مانعی پیش روی توسعه صنعت بازیافت تایر اعلام کرد.

مهدی خادم ثامنی مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با تایر نیوز بیان کرد: در تمام دنیا بحث بازیافت لاستیک‌های فرسوده را داریم. در سراسر جهان برای ساماندهی لاستیک‌ها فرسوده برنامه‌های متفاوتی دارند و بر اساس اقتضایی که در کشورشان وجود دارد، در این رابطه تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: برخی از کشورها مشکل سوخت دارند به همین دلیل لاستیک‌های فرسوده را از طریق پیرولیز تبدیل به سوخت می‌کنند اما سوختی که ایجاد می‌شود، به دلیل آنکه میزان گوگردش بالاست، تولیدی محیط زیستی نیست.

خادم ثامنی افزود: تولید این سوخت در ایران توجیه اقتصادی ندارد. زیرا ما سوخت فسیلی با کیفیت بهتر داریم. در خیلی از کشورهای دنیا که سطح محیط زیستی پایین‌تری دارند، در کوره‌ها، ذوب آهن‌ها و صنایع سیمان از سوخت حاصل از بازیافت لاستیک به‌عنوان سوخت مستقیم استفاده می‌کنند.

وی تولید گرانول از لاستیک‌های فرسوده را نیز یکی دیگر از راهکارهای بازیافت تایر فرسوده اعلام کرد و افزود: بیشتر کشورهای دنیا از این لاستیک‌های فرسوده گرانول تولید می‌کنند. گرانول‌های پلاستیکی درگام‌های بعدی به محصولات دیگر مثل کف پوش‌های زمین بازی بچه‌ها و ... تبدیل می‌شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه گرانول می‌تواند تبدیل به محصولات متنوع شود، یادآور شد: در کشور ما خیلی از لاستیک‌های فرسوده تبدیل به گرانول می‌شوند و سیم‌های داخلی لاستیک‌های فرسوده هم بازیافت شده و در کوره‌های ذوب، به ماده اولیه تبدیل می‌شود.

تردید درباره مدیریت صحیح لاستیک‌های فرسوده

خادم ثامنی درباره وضعیت ساماندهی بازیافت لاستیک‌های فرسوده بیان کرد: مسئله ساماندهی بازیافت لاستیک‌های فرسوده در کشور جای بحث دارد. نمی‌توان گفت مدیریت صحیح زیست محیطی در این رابطه انجام می‌شود و نمی‌توان صد درصد درباره‌اش نظر دارد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که این لاستیک‌ها را می‌گیرند و تبدیل به گرانول می‌کنند. در گذشته مقرر شده بود که گرانول حاصل از واحدهای بازیافت به کشورهای منطقه صادر شوند تا برای کشور ارزآوری داشته باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه در کشور ما یک کشور نفتی است، مواد اولیه در ایران ارزان قیمت است و محصولات بازیافتی گران قیمت‌تر در می‌آیند. به همین خاطر فعالیت در حوزه بازیافت، توجیه اقتصادی ندارند.

وی اضافه کرد: اما در نهایت با مقوله صادرات گرانول از ایران به کشورهای همسایه مخالفت شد. در حالی که باید این زیرساخت‌ها آماده شود تا صنعت بازیافت را در کشور توسعه و ارتقاء دهیم.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، صادرات می‌تواند باعث ارتقای صنعت بازیافت شود، زیرا یک صرفه اقتصادی ایجاد می‌کند. وقتی گرانول تولید شود و در داخل کشور بازاری برای آن نباشد، تولید کننده رغبتی برای ورود به این بازار نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط فعالیت برای صنایع بازیافت فراهم شود، توضیح داد: البته فراهم کردن بستر فعالیت از حیطه وظایف سازمان حفاظت محیط زیست خارج است. در سطح کلان باید این موضوع دیده شود. مجوزهایی داده شود که واحدهای بازیافت، گرانول تولیدی خود را به کشورهای همسایه صادر کنند و درآمدزایی داشته باشند.

خادم ثامنی با تاکید بر اینکه وضعیت انبارش لاستیک‌های فرسوده در صنعت بازیافت نباید به این شکل باشد، افزود: باید به سرعت لاستیک‌ها تبدیل به گرانول شوند. سازمان محیط زیست از بازیافت لاستیک‌های فرسوده استقبال می‌کند اما انجمن بازیافت باید در این رابطه وارد عمل شود.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک مجموعه نظارتی است. شرکت‌های بازیافت به شرط اینکه عملکرد زیست محیطی را رعایت کنند، می‌توانند لاستیک گرفته و آن را تبدیل به گرانول کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: واحدهای بازیافت معمولا دودکش ندارند و فاضلابی هم نباید داشته باشند. باید در ارتباط با انتشار به هوای محیط شرایط لازم را در نظر بگیرند. همکاران ما می‌توانند از واحدهای آنها بازدید انجام دهند و به آنها اعلام کنند که با چه شرایطی می‌توانند کار خود را ادامه دهند.

وی درباره الزامات استقرار واحدهای بازیافت لاستیک گفت: شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای آنها وجود نخواهد داشت. متقاضیان باید تقاضا بدهند و از وزارت صمت مجوز گرفته و پروانه بهره‌برداری دریافت کنند. در کنار آنها بحث استقرار و عملکرد زیست محیطی مطرح است. باید شرایطی را رعایت کنند تا کار خود را شروع کنند.

خادم ثامنی افزود: متقاضیان ایجاد واحدهای بازیافت باید به سازمان محیط زیست مراجعه کنند و استعلام از این سازمان دریافت کنند. دستگاه ارزیابی، رده آنها را مشخص می‌کند و به آنها اعلام خواهد کرد که شرایط استقرارشان به چه شکلی خواهد بود.

کد خبر 567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha