دلایل تخلف در بازار لاستیک/ حاشیه سود صنوف منطقی نیست

عدم تعیین حاشیه سود منطقی برای صاحبان صنوف از عوامل موثر بر افزایش تخلفات در بازار لاستیک است.

به گزارش تایر نیوز به نقل از خبر خودرو، آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عدم تعیین حاشیه سود منطقی برای صاحبان صنوف را از عوامل موثر بر افزایش تخلفات در بازار لاستیک و لوازم یدکی خودرو برشمرد و عنوان کرد: حضور صاحبان صنوف و اتحادیه های صنفی مربوطه هنگام تعیین تعرفه و حاشیه سود نظام توزیع زمینه را برای تعیین سود عادلانه برای عمده فروشان و خرده فروشان فراهم کرده و به حذف هنجارشکنان و سوداگرانی که عامل ایجاد اختلال در بازار هستند کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به افزایش تخلفات به ویژه گران فروشی و عرضه های خارج از شبکه در بازار لاستیک و لوازم یدکی خودرو اظهار داشت: یکی از عوامل موثر بر رشد تخلفات در صنوف مختلف عدم تعیین حاشیه سود منطقی برای صاحبان صنوف است.

خالقی گفت: به عنوان مثال در برخی صنوف سود عمده فروشان ۳ درصد و خرده فروشان ۱۰ درصد بوده و در برخی دیگر سود عمده فروش ۱۵ درصد و سود خرده فروش ۲۵ درصد تعیین شده است. وی ادامه داد: این تفاوت در حاشیه سود در حالی است که سود هر واحد صنفی باید بر مبنای گزارش توجیهی مشتمل بر هزینه های اجاره بها، آب، برق، گاز و هزینه های پرسنلی و سرشکن شدن قیمت عرضه و فروش کالا و بر اساس نظرات اتحادیه صنفی مربوطه تعیین شود در غیر این صورت تغییری در وضعیت تخلفات صنفی حاصل نخواهد شد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: همچنین حضور صاحبان صنوف و اتحادیه های صنفی مربوطه هنگام تعیین تعرفه و حاشیه سود نظام توزیع در زنجیره ارزش صنوف مختلف و اقناع مسئولین زمینه را برای تعیین سود عادلانه برای عمده فروشان و خرده فروشان فراهم کرده و به حذف هنجارشکنان و سوداگرانی که عامل ایجاد اختلال در بازار هستند کمک خواهد کرد.

خالقی در پایان بیان کرد: بر این اساس نهادهای نظارتی از جمله سازمان حمایت و سازمان تعزیرات می توانند طبق قوانین موجود با واحدهای صنفی متخلف برخورد کرده و یا به علت گران فروشی و عرضه خارج از شبکه جریمه کنند

کد خبر 559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha