عدم تخصیص به‌موقع ارز، ورق افزایش تولید تایر را برگرداند/ ارز نرسید، تولیدکنندگان تایر دچار مشکل شدند

از ابتدای سال جاری اگرچه صنعت تایر روند قابل قبولی از تولید را دنبال می‌کرد و در یک مسیر صعودی قرار داشت، اما عدم تخصیص به‌موقع ارز سبب شد بار مشکلات این صنعت دو چندان شود؛ در حالی سرمایه‌گذاری برای ظرفیت‌های جدید ایجاد شده، مختل شد که با تغییر سبد محصولات تولید کارخانه‌های تولیدکننده تایر از جهت صرفه‌جویی در مصرف مواداولیه، روند افزایشی تولید متوقف و به‌تبع عرضه به بازار هم دچار چالش و در نهایت بازار با کمبود و افزایش قیمت مواجه شد.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، عدم تخصیص به‌ موقع ارز از بهمن ماه سال گذشته به بعد، سبب شد تا روند صعودی تولید که در فصل بهار سال جاری تجربه شد، متوقف و بالعکس روبه کاهش گذارد؛ بگونه‌ای که اینکه در مجموع شش ماهه امسال، هشت درصد کاهش تولید تایر نسبت به نیمه نخست سال گذشته رقم تجربه شود.

به‌تبع کاهش تولید، عرضه نیز مختل شد و مشکلاتی را به همراه داشت؛ به‌تبع زمانیکه کاهش تولید به گونه‌ای پدید می‌آید که در بازار هم محسوس است، بازار به لحاظ روانی، تعادل خود را از دست داده و طبیعتا "احساس" کاهش عرضه، افزایش قیمت را رقم خواهد زد.

به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت که روند افزایشی قیمت در کف بازار سبب خواهد شد که مردم نیز از یکسو به تایر به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه کرده و متصور شوند که در شرایط تورمی، ارزش سرمایه خود را با خرید تایر حفظ کنند یا چنانچه قصد خرید تایر در ماه‌های آتی داشتند، برای آنکه گران‌تر خریداری نکنند، خرید خود را جلو می‌اندازند یا برخی هم به‌جای یک حلقه، دو حلقه خریداری و انبار می‌کنند؛ بر این اساس مصرف افزایش پیدا کرده و تقاضای کاذب ایجاد شده در بازار، سبب می‌شود کمبود در بازار بیشتر احساس شود و روند رشد قیمت در کف بازار، سرعت بیشتری پیدا کند؛ ضمن اینکه به‌دنبال کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازار، حضور دلالان نیز در این بازار پررنگ‌تر شده و بر التهاب بازار می‌افزاید.

عدم به موقع تخصیص ارز به صنعت تایر سبب شد، سرمایه‌گذاری‌های کارخانه‌های تولیدی که برای مقدار قابل توجهی از ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده بود و می‌بایست در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت؛ متاسفانه به دلیل عدم تخصیص به‌ موقع ارز، تحقق پیدا نکند.

به گفته مصطفی تنها- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر- با عدم به موقع تخصیص ارز که تامین (به‌موقع) مواداولیه مورد نیاز این صنعت را مختل کرد، کارخانه‌ها از جهت اینکه در مصرف مواد خود صرفه‌جویی کنند، ترکیب محصولات تولیدی خود را بیشتر بر اساس میزان ارزبری انتخاب کردند و در حقیقت محصولاتی را برای تولید برگزیدند که مواداولیه خارجی کمتری نیاز داشته باشد؛ در نتیجه در ترکیب سبد محصولات این شرکت‌های تولیدی، تغییر حاصل و همه این موارد سبب شد شکافی بین تولید و مصرف تایر در کشور به وجود آید.

وی معتقد است که تخصیص ارز بر روی کاغذ، مشکل این صنعت را حل نخواهد کرد؛ تخصیص ارز برای تولیدکننده تایر به معنای واقعی، زمانی است که تامین ارز و واریز ارز به حساب فروشنده انجام شده باشد؛ تا زمانیکه از بانک مرکزی حواله به حساب مشتری نیاید، ارز تامین صورت نگرفته است. در حال حاضر نیز علیرغم وعده‌هایی که داده شد تا مشکلات ارزی صنعت تایر برطرف شود، اما هنوز نوع مقررات و ضوابط به گونه‌ای است که کارخانجات نمی‌توانند ارز را دریافت کنند.

تنها افزود: در شرایط موجود، ضوابطی تعریف شده که برای دریافت ارز، سهیمه ارزی برای هر ماده اولیه را همچون سال گذشته در نظر گرفته‌اند؛ به طور مثال گفته می‌شود که سال گذشته چه مقدار از یک ماده، وارد شده، امسال هم به همان میزان بایستی باشد؛ این در حالیست که بعضا برخی مواد را که خریداری می‌کنیم برای مدت طولانی‌تر تهیه کنیم؛ مقدار مصرف آن در فرمولاسیون ما کم است و ممکن است که هر سال خرید نکنیم؛ بنابراین چون آمار واردات برخی مواداولیه در سال گذشته وجود ندارد، امسال هم اجازه واردات داده نشده است.

در نهایت آخرین وضعیت تخصیص ارز به صنعت تایر منتهی به قول وزیر صمت در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو است که اخیراً (۲۶ لغایت ۲۹ آبان ماه) برگزار شده و ضمن آن، عباس علی‌آبادی پس از شنیدن درددل تایرسازان، به درخواست رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران قول مساعدت در تامین ارز مورد نیاز این صنعت را داده است.

کد خبر 55

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha