۶۵ هزار تن ظرفیت صادراتی کربن بلک در کشور/ارز صادراتی به داد کربن سازها رسید

هوشنگ زینالی می گوید ۱۲۰ هزار تن مصرف داخلی کربن بلک در کشور وجود دارد، اما تولیدکنندگان ما ۱۸۵ هزار تن از این محصول را تولید می کنند، لذا می توانیم ۶۵ هزار تن صادرات داشته باشیم.

به گزارش تایرنیوز کربن بلک از مواد اولیه تولید تایر و قطعات لاستیکی است که در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کامپاندهای لاستیکی برای پرکنندگی و تقویت کنندگی و محافظت در برابر اشعه فرابنفش به کار می رود.  

کارخانه کربن سیمرغ سومین کارخانه ای است که از سال ۸۶ با تکنولوژی روز اروپایی با ظرفیت ۴۲ هزار تن در سال در ایران راه اندازی شده است. میزان فروش در این شرکت به تناسب شرایط صنعت دارای نوسان بوده، اما از سال ۹۲ به بعد از حدود ۱۳ هزار تن به ۴۴ هزار تن در سال رسیده است.

هوشنگ زینالی مدیرعامل این مجموعه با اشاره به این که تقاضا در بازار داخلی برای کربن بلک ۱۲۰ هزار تن است گفت: میزان ظرفیت تولید این محصول رقمی در حدود ۱۸۵ هزار تن در سال است، به عبارتی ۶۵ هزار تن مازاد تولید داریم  که پتانسیل صادراتی کشور را نشان می دهد.

به گفته وی از سال ۹۵ که بحث برجام شروع شد، اقدامات صادراتی کربن بلک نیز تقویت شد و توانستیم بازارهای خیلی خوبی را کسب کنیم، بطوریکه در دو سال تا اواخر ۹۶ به بازارهای اروپا مانند لهستان، انگلیس، آلمان و ایتالیا محصول ارسال کردیم و بعد از تحریم های ترامپ و محدودیت های نقل و انتقال پول، بار دیگر صادرات مستقیم با چالش مواجه شد و بسیاری از بازارها را از دست دادیم.

زینالی با بیان این که در سال های ۹۷ و ۹۸ در حدود ۴ تا ۵ هزار تن محصول را با مکانیزم های مختلف اما سخت صادر کردیم ولی حالا ۲۱ هزار تن کالا صادر می کنیم و پول آن را از طریق واسطه دریافت می کنیم.

به گفته وی کشورهایی مانند هند پاکستان، مالزی، اندونزی، تایلند، ویتنام و ... خریدار محصولات ما هستند و توانستیم سال قبل ۱۹ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

به گفته مدیرعامل کربن سیمرغ کیفیت محصولات ما با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد و بزرگترین مزیت صادرات برای ما آن است که با توجه به نیازی که برای این کالا وجود دارد، وجه کالا را ابتدا دریافت و جنس را سپس ارسال می کنیم، درحالیکه در فروش داخلی این رویه معکوس است.

به گفته او حضور در بازارهای جهانی و معافیت های مالیاتی نیز باعث می شود صادرات به اهرمی برای کسب سود مناسب و سرمایه در گردش خوب برای شرکت تبدیل گردد.  

وی با اشاره به این که مواد اولیه باید صد درصد از بورس خریداری شود گفت: قیمت مواد اولیه نقدی است اما فروش در داخل به صورت شرایطی است که باعث ایجاد خلا در نقدینگی و سرمایه در گردش ما می شود و اگر صادرات نبود با مشکل نقدینگی روبرو می شدیم.

وی افزود: مزیت دیگر آن است که ما می توانیم ارز خود را به قیمت بالاتر از نرخ نیما به فروش برسانیم و مشمول عرضه صد در صد در نیما نیستیم. به علاوه می توانیم بخشی از ارز صادراتی را به صورت توافقی با واردکنندگان تهاتر کنیم که این موضوع دست فعالان این صنعت را در تامین ارز باز می گذارد.

زینالی ادامه داد: تکنولوژی کربن تکنولوژی بروزی است و از ماشین آلات اروپایی در تولید آن استفاده می کنیم و این محصول از پارامترهای کیفی تعریف شده ای برخوردار است که باعث شده کارخانه های تایرساز از آن استفاده کنند.  

کد خبر 546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha