مشکل دولت با تایرسازان چیست؟ /سیاست های یک بام و دوهوای وزارت صمت

دولت در حوزه قطعات خودرو و تایر سیاست های یک بام و دوهوایی را اجرا می کند که نشان می دهد در موضوع تایر به واردات و در قطعات خودرو به تولید داخل اعتقاد دارد.

به گزارش تایرنیوز نگاهی به وضعیت بازار قطعات مورد استفاده در خودرو در کشور در خلال پنج سال اخیر نشان می دهد قیمت اکثر قطعات با رشدهای قابل توجهی روبرو شده است بطوریکه به طور میانگین در خلال این سال ها قطعات مورد استفاده تا ۸ برابر قیمت را تجربه کرده اند و این در حالی است که میزان افزایش قیمت تایر مورد استفاده در خودرو نهایتا ۳.۵ تا 4 برابر بوده است.

به عقیده فعالان حوزه خودرو افزایش قیمت قطعات خودرو در مقایسه با قیمت تایر ناشی از آن است که قیمت قطعه تحت تاثیر سیاست های سخت گیرانه قیمتی قرار ندارد و معمولا با افزایش قیمت های سهل گیرانه ای روبرو است.

به عنوان مثال آنطور که از شنیده ها برمی آید سال جاری قیمت لوازم یدکی خودرو تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و این در حالی است که قیمت تایر بعد از مدتها تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر سال گذشته وزارت اقتصاد و صمت تصمیم گرفتند به منظور حمایت از قطعه سازان میزان تعرفه بازرگانی را از ۵.۵ درصد به ۵۱ درصد افزایش دهند و این موضوع باعث می شود قیمت لوازم یدکی قطعا با افزایش های بالایی روبرو شود، اما برعکس وزارت صمت در سال قبل تعرفه بازرگانی واردات تایر را ۲۲ واحد درصد کاهش داد و بازار را از تایرهای وارداتی اشباع کرد.

هرچند این سیاست دولت نیز نتوانست از فشارهای بازار در بلندمدت بکاهد، بلکه بازار را آماده بلعیدن ارزهای بیشتر از کانال واردات کرد، با این حال این سوال را باید مطرح کرد که اساسا مشکل دولت با صنعت تایر چیست و چرا درباره قطعات مورد نیاز خودرو سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته است؟

کد خبر 542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م-رمضانی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    مردم خیال می کنند تولیدکنندگان قیمت تایر را افزایش می دهند درحالیکه این محتکران هستند که ملت را بیچاره کرده اند و وظیفه رسانه ها همین است که مردم را با این جماعت خانه خراب کن آشنا کنند.
    • پرویز حبیبی US ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 0
      مشکل در توزیع است
  • ناشناس IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    چند روز پیش به یک آپاراتی مراجعه کردم و گفتم تایر دولتی می خواهم گفت بیا و ثبت نام تپسی شو تا به تو تعلق بگیرد. عملا راه دروغ و انحراف به مردم یاد می دهند.