۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
قانون ریچ چه می گوید؟

اتحادیه اروپا به منظور حفظ سلامت محیط زیست و سلامت افراد جامعه ورود محصولاتی که بیش از یک تن به این کشورها صادر می شود را منوط به گذراندن تست های سخت گیرانه ای برای تشخیص میزان مواد شیمیایی موجود در کالای وارداتی اعم از ماده اولیه یا محصول نهایی می کند که این اقدام تحت قانونی به عنوان قانون ریچ صورت می گیرد.

به گزارش تایرنیوز قانون ریچ (REACH) یا به عبارتی مقررات مربوط به ثبت، ارزیابی، مجوز و محدودیت مواد شیمیایی، قانون اصلی اتحادیه اروپا برای محافظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر خطراتی است که می تواند توسط مواد شیمیایی ایجاد شود. این امر با شناسایی بهتر و سریعتر خواص ذاتی مواد شیمیایی و با انجام اقداماتی مانند حذف تدریجی یا محدود کردن مواد بسیار نگران کننده صورت می گیرد که با هدف افزایش نوآوری و رقابت در صنعت مواد شیمیایی اتحادیه اروپا تدوین شده است.

ریچ مسئولیت مدیریت خطرات ناشی از مواد شیمیایی و ارائه اطلاعات ایمنی در مورد مواد را به عهده صنعت می گذارد و بر اساس آن تولیدکنندگان و واردکنندگان موظفند اطلاعات مربوط به خواص مواد شیمیایی مورد مصرف خود را جمع آوری کرده و در یک پایگاه داده مرکزی در آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) ثبت کنند. آژانس نقطه مرکزی در سیستم REACH است که پایگاه‌های اطلاعاتی لازم برای راه‌اندازی سیستم را مدیریت می‌کند، ارزیابی عمیق اطلاعات ارائه‌ شده در مورد مواد شیمیایی را بر عهده دارد و یک پایگاه داده عمومی است که در آن مصرف‌کنندگان و متخصصان می‌توانند ریسک ها را شناسایی کنند.

طبق این مقررات در صنعت تایر، استفاده از روغن های تقویت کننده به اصطلاح غنی از PAH ممنوع است. توضیح آن که روغن های اکستندر مورد استفاده در تولید تایر، عملکرد تایرها را تسهیل و به طور قابل توجهی بر روی عملکرد فنی لاستیک، به ویژه برای چسبیدن به جاده (یا چسبندگی) و خواص سایش اثر می گذارد، اما طبق مقررات وضع شده، تغییر از مصرف روغن های تقویت کننده غنی به روغن های تمیزتر که در عین حال بتواند خاصیت چسبندگی و سایر خصوصیات تایر را حفظ کند به یک الزام تبدیل شد که هرچند برای تایرسازان یک معضل بود، اما اکنون همه تولیدکنندگان تایر در سراسر اتحادیه اروپا استفاده از این روغن های ممنوعه را متوقف کرده و با مهندسی مجدد شیمیایی و تغییرات مهم در فرآیند تولید به سمت تبعیت از قوانین اتحادیه حرکت کردند.

اهداف مقررات REACH

  1. تضمین سطح بالای حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر مواد مضر

  2. ارزیابی ایمنی مواد شیمیایی مورد استفاده در اتحادیه اروپا

  3. ارتقای نوآوری و رقابت
  4. ترویج روش های جایگزین (غیر حیوانی) برای ارزیابی خطرات مواد

قانون ریچ چه می گوید

مقررات REACH (EC ۱۹۰۷/۲۰۰۶) در سال ۲۰۰۷ لازم الاجرا شد و از آن زمان منعکس کننده پیشرفت دانش در مورد مواد شیمیایی مختلف و خواص آنها است. کمیسیون در حال حاضر در حال بازنگری مقررات  REACH، مطابق با بالاترین سطح مقررات مربوط به حفظ محیط زیست اروپا  است.

مقامات ذیصلاح ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ) موظفند هر پنج سال یکبار گزارشی در مورد عملکرد REACH و مطابق با CLP به کمیسیون ارائه کنند.

REACH  تصریح می کند که مواد شیمیایی بیش از یک تن در سال در هر شرکت باید در ECHA ثبت شوند. در این فرآیند، شرکت‌ها باید ریسک‌های مرتبط با موادی را که با آنها سروکار دارند شناسایی کرده و نحوه مدیریت آن‌ها را مشخص کنند. این تعهد هم در مورد مواد اولیه و هم در مورد محصول اعمال می شود.

سپس ECHA و کشورهای عضو، اطلاعات ارسال شده توسط شرکت‌ها را ارزیابی می‌کنند تا مطمئن شوند که آیا یک ماده معین خطراتی برای سلامت انسان یا محیط‌ زیست دارد یا خیر. 

حمایت از مصرف کنندگان

طبق  REACH، مصرف کنندگان حق دارند بدانند محصولاتی که خریداری می کنند حاوی مواد شیمیایی مضر هستند یا خیر. این مواد در محصولات روزمره یافت می شوند و با اثرات جدی و اغلب غیرقابل برگشت بر سلامت یا محیط زیست مرتبط هستند.

برای کمک به مصرف کنندگان، REACH " حق مصرف کننده می داند تا بدانند چه موادی با چه درجه از خطر را مصرف می کنند و به شکایات و گزارش هایی که از سمت مصرف کنندگان می رسد پاسخ می دهد. پس از دریافت درخواست مصرف کننده در مورد وجود ماده بسیار نگران کننده، شرکت ها موظفند ظرف ۴۵ روز پاسخ دهند.

کد خبر 531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha