لاستیک ماشین‌آلات معدنی به اندازه نیاز بازار تولید نمی‌شود/ وجود تفاوت سلیقه در استفاده از لاستیک ایرانی

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهداری با اشاره به اینکه تولید لاستیک ماشین آلات معدنی در داخل کشور به اندازه نیاز بازار نیست، از وجود تفاوت سلیقه در استفاده از لاستیک تولید داخل خبر داد.

عبدالرضا صالحی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهداری در گفت‌وگو با خبرنگار تایر نیوز گفت: تولید داخل برای لاستیک‌های معدنی خیلی محدود است و میزان تولید جوابگوی نیاز بازار نیست.

وی افزود: وزارت صمت به برخی شرکت‌های تولیدی ما فشار می‌آورد که از لاستیک تولید داخل استفاده کنند؛ بنابراین این شرکت‌های تولیدکننده ماشین آلات در صف انتظار می‌مانند و تولیدات خود را نمی‌توانند به موقع تحویل مشتری بدهند؛ زیرا لاستیک به موقع به دستشان نمی‌رسد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهداری گفت: خیلی‌ها مجبور می‌شوند که از لاستیک خارجی استفاده کنند. واردات لاستیک ماشین‌های سنگین هنوز آزاد است زیرا تقاضای بازار خیلی بیشتر از تولید داخل است.

وی ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده ماشین آلات معدنی مجبورند به خاطر اینکه IPI تولید داخلشان در محصول بالا برود، تایر از داخل تامین کنند تا سقف میزان تولید داخلشان را پر کنند؛ اما وقتی که تولید داخل لاستیک جوابگو نیست، به سمت استفاده از محصول خارجی می‌روند.

صالحی بیان کرد: از یک نظر کیفیت تولید داخل جوابگوی برخی مناطق نبوده و ممکن است لاستیک بارز را می‌توان در یکسری مکان‌ها مثل معدن‌های رو باز، معدن‌هایی که در عمق نمی‌روند یا فشار زیادی روی آنها نیست یا در کارهای سبک استفاده کرد اما در معادنی که در عمق واقع شده، فشار بار زیاد است و نیاز به ترمز گرفتن افزایش می‌یابد، یا اینکه سایش و خورش در این معادن بالاست، نمی‌توان از تولید این شرکت استفاده کرد. درچنین معادنی هیچ وقت مصرف‌کننده به سمت تایرهای ایرانی نمی‌آید.

وی افزود: معمولا این گروه از تایر با کیفیت استفاده می‌کنند. حتی بعضی جاها تایر چینی هم استفاده نمی‌کنند و از تایر با کیفیت اروپایی یا ژاپنی استفاده می‌کنند؛ زیرا در معادن عمقی نمی‌توانند ریسک کنند. اگر به خاطر تایر یکباره ماشین منحرف شود یا فعالیتش متوقف شود، صدمه زیادی در معدن به آنها می‌زند به همین خاطر روی کیفیت تایر حساس هستند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهداری ادامه داد: به دلیل خطرساز بودن تایر ایرانی در برخی مناطق، عده‌ای از مصرف‌کنندگان از لاستیک ایرانی استفاده نمی‌کنند. مثلا در معادن سنگ ساختمانی لبه سنگ‌ها تیز است. ممکن است از تایر ایرانی استفاده نکنند تا لاستیک قلوه کنده نشده و کج نشود.

وی گفت: ممکن است برخی تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی به سمت استفاده از لاستیک ایرانی بروند ولی از آنجا که در بین مصرف کنندگان تفاوت سلیقه در بحث استفاده از لاستیک ایرانی وجود دارد و خریداران به دلیل استفاده از تایر تولید داخل در ماشین از خرید آن صرفنظر می‌کنند، تولیدکنندگان ماشین‌آلات رغبت ندارند از محصول ایرانی استفاده کنند.

صالحی درباره تفاوت قیمت تایر داخلی و خارجی اطلاعاتی در دسترس نداشت اما یادآور شد: در بحث ماشین آلاتی که در داخل تولید می‌شوند، تولیدکننده ریسک نمی‌کند که به خاطر تفاوت قیمت لاستیک داخلی و خارجی -که آن‌قدر زیاد نیست- از تایر ایرانی استفاده کند.

وی افزود: زیرا تایر داخلی محدودیت تیراژ دارد و تولیدکننده ماشین سنگین خیلی مشتاق است که سریع‌تر محصولش را به مشتری تحویل دهد، لذا منتظر تحویل تایر داخلی نمی‌ماند و از بیرون نیازش را سفارش می‌دهد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهداری بیان کرد: سازندگان داخلی معمولا تایر چینی استفاده می‌کنند. سایزی که در لودرهای سبک و لیفتراک‌ها استفاده می‌شود، معمولا محصولات چینی هم جوابگو است. منتهی یک مقدار قیمت محصول چینی بالاتر است.

وی اضافه کرد: از آنجا که اکنون رقابت چندانی هم در تولید تایر داخلی نیست و تولید به صورت محدود توسط یک شرکت انجام می‌شود.

کد خبر 519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مگر لازم است هرنیازی را تولید کنیم ، از اینکه لازم است توان تولید داشته باشیم خوب است ، اما بلیستی با داشتن توان در صورتی که منافع اقتصادی نداشته باشد وازد کنیم