تفکر واردات محور در بدنه مدیریتی کشور/چه کسانی اجازه تکمیل طرح های توسعه را نمی دهند؟

حسین صنعان معتقد است در بدنه دولت مدیرانی هستند که علاقه ای به توسعه زنجیره ارزش در صنایع را ندارند و طرح های توسعه ای که می تواند کشور را از واردات مواد اولیه بی نیاز کند با بی مهری این افراد مواجه می شود.

حسین صنعان از مدیران باسابقه در حوزه زنجیره ارزش صنعت تایر در گفتگو با تایرنیوز با بیان این که صنایع بالادست صنعت، مانند نخ و استیل کورد مغفول مانده گفت در ایران غالبا به محصول نهایی توجه می شود و این باعث شده تا زنجیره تکمیلی صنعت در ایران توسعه نیابد و دلیل این امر نیز اغلب عدم حمایت دولت ها، تغییرات مدیریتی مداوم و عدم شناخت مدیران از زنجیره ارزش در صنایع است.

وی با بیان این که مصرف سیم در کشور تا ۱۴۰۵ به ۴۰ هزار تن خواهد رسید افزود: این میزان تقاضای بالا در حالی است که بیش از ۳ هزار تن تولید نمی کنیم و متاسفانه کارشکنی های زیادی در زمینه طرح های توسعه ای در این صنعت صورت می گیرد و مدیران ارشدی که مراجع تصمیم گیر هستند اطلاعات و تخصص و دغدغه کافی از حوزه ندارند.

به گفته صنعان در سال های اخیر تلاشی برای تکمیل صنایع بالادست در کشور مشاهده نمی شود و حتی در صنعت مادری مانند پتروشیمی با آن که می توانیم مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع را تولید کنیم، اما اراده ای در ارکان مدیریتی در سطوح وزارتخانه ها وجود ندارد و این گمان ایجاد می شود که برخی به دنبال واردات محور کردن حوزه های گوناگون از جمله زنجیره ارزش در صنعت تایر هستند.

وی با اشاره به این که می توان صفر تا صد تولید استیل کورد به عنوان ماده اولیه مصرفی در صنعت تایر را داخلی کرد افزود: ۹۰ درصد این محصول از طریق واردات تامین می شود.

وی که سابقه مدیریت مجموعه نخ تایر صبای زنجان را در کارنامه خود دارد گفت: در این مجموعه پروژه تولید استیل کورد، فازبندی شد اما متاسفانه بعد از فاز اول مشکلات و موانعی ایجاد شد که اجازه توسعه فاز دوم را نداد.  

وی در توضیح این مطلب گفت: راه اندازی پروژه ها در صنایع مختلف نیازمند گذشت زمان و رسیدن به ظرفیت در دامنه زمان مناسب و استاندارد است، اما متاسفانه در ایران افرادی که در دستگاه های نظارتی صنعت قرار گرفته اند، دارای تخصص کافی نیستند و اطلاعی از تولید و مراحل آن ندارند و در نتیجه موانعی را در مسیر طرح های توسعه و پروژه ها ایجاد می کنند، تاجایی که مدیران از اجرای پروژه ها منصرف می شوند.

به گفته صنعان متاسفانه افرادی از پشت میز دانشگاه وارد هلدینگ ها می شوند و به عنوان ناظر در مسیر عملکرد مدیرانی که ۲۰ سال کار مدیریتی کرده اند نظارت می کنند و نتیجه این امر نیز مانع زایی های بی مورد وبدون مطالعه در مسیر پروژه ها است که این مشکلات در بسیاری از صنایع مشاهده می شود و این امر باعث می شود مدیران متخصص نیز از اجرای پروژه ها دست بکشند، بطوریکه به عنوان مثال در مجموعه شستا که یک مجموعه پروژه محور است و اساس کار آن بر مبنای پروژه استوار است، در ده سال گذشته تعداد انگشت شماری پروژه اجرا شده است.

وی با اشاره به این که این سنگ اندازی ها در حالی است که حمایتی هم از منظر مالی، نقدینگی، ارزی و ... نیز صورت نمی گیرد و به نظر می رسد مدیران دولتی در سطح وزارتخانه ها و معاونت وزرا و مدیران میانی با صنعت آشنا نیستند.

کد خبر 503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha