به گزارش خبرنگار تایرنیوز، تکنسینها برای تعمیر و نگهداری از کالاها نیاز دارند که آنها وارسی کرده و ایرادات احتمالی را کشف کنند. اما سامانههای کنترل فشار باد تایر (TPMS) از امواج رادیویی نامرئی استفاده میکند که با چشم قابل رویت نیستند. حالا قصد داریم در این مقاله با نحوه عملکرد حسگرهای TPMS آشنا میشویم تا ببینیم آنها چطور اطلاعات را منتقل میکنند.
حسگرهای TPMS امواج الکترومغناطیسی بسیار خفیفی پخش میکنند که در همه جهات منتشر میشوند. این سیگنالها ابتدا به بخشهای مختلف بدنه خودرو برخورد کرده و از آنها بازتاب میشوند، تا اینکه در نهایت به آنتن گیرنده میرسند؛ گیرندهای که ممکن است در مکانهای مختلفی مانند شیشه جلو، کاسه چرخ یا دیگر نقاط وسیله نقلیه نصب شده باشد.
این حسگرها از فرکانسهای کوتاهی مانند ۳۱۵ مگاهرتز و ۴۳۳ مگاهرتز استفاده میکنند. مشکل اینجاست که این فرکانسها توسط دیگر دستگاههای رادیویی رایج مانند ریموت خودرو یا کنترل درب پارکینگ هم مورداستفاده هستند. این دقیقاً مانند این است که در یک محیط کوچک، چند نفر همزمان با هم صحبت کنند. در این صورت، گیرنده چطور باید صدای حسگر را بشنود؟ برخی از خودروسازان در حال بررسی گزینههای دیگر برای انتقال پیامهای TPMS هستند، گزینههایی مانند بلوتوث.
تسلا از سال ۲۰۲۱ در خودروهای مدل Y خود از سنسورهای بلوتوثی استفاده میکند. استفاده از بلوتوث این مزیت را دارد که میتوان با استفاده از آن دادههایی ورای باد تایرها را هم منتقل کرد؛ اطلاعاتی مانند دادههای لازم برای نظارت بر سطح تماس تایرها با جاده.
از اینها گذشته، اگر فرستندهها به طور مداوم در حال ارسال سیگنال باشند، باتری آنها بهسرعت خالی خواهد شد.
پس حسگرهای امروزی از کجا میفهمند که در چه زمانی باید به گیرندهها سیگنال ارسال کنند؟ پاسخ این است که بیشتر حسگرها از یک سنسور حرکت استفاده میکنند که در هنگام شروع چرخش تایرها سنسورهای TPMS را از شروع حرکت ماشین باخبر میسازند. پس از فعال شدن حسگرها، بسته به برنامهریزی شرکت سازنده، آنها در بازههای زمانی مشخص، دادههای TPMS را به فرستنده منتقل میکنند. علاوه بر این، این سامانهها به نحوی طراحی شدهاند که در هر لحظه در صورت بروز کاهش فشار ناگهانی و محسوس، این موضوع را هم به آنتن گیرنده منتقل کنند.
خود سنسورها هیچ سیگنالی را روی فرکانسهای ۳۱۵ یا ۴۳۳ مگاهرتز دریافت نمیکنند. آنها توسط یک سیگنال فعالسازی ۱۲۵ مگاهرتزی از ابزار TPMS یا خود وسیله نقلیه بهاصطلاح «پینگ» میشوند تا دادههایی که تکنیسین روی ابزار خود درخواست میکند را ارسال کنند.
برخی از سامانههای کنترل فشار تایر بهمحض روشنشدن خودرو، سنسورها را پینگ میکنند تا در صورت وجود مشکلی در تایرها، پیش از آنکه ماشین شروع به حرکت کند به راننده هشدار داده شود.
یک حسگر در هنگام ارسال سیگنال، ابتدا یک کد شناسایی منحصربهفرد را به گیرنده مخابره میکند تا خود را به گیرنده معرفی کند. این حسگر سپس دادههای مربوط به میزان باد تایرها را به گیرنده مخابره میکند. همچنین در بعضی مدلها، حسگرها دادههای مربوط به دمای حسگر را نیز انتقال میدهند.
تعمیرکاران و تکنیسینها میتوانند با فهم بهتر از نحوه کار این سنسورها، شیوههای تشخیص هوشمندانهتری را اتخاذ کنند. تکنیسینها همواره باید مرحله شناسایی حسگرهای جدید به سامانه را در فضایی انجام دهند که عاری از هر نوع سیگنال مشابه (ریموتکنترل خودرو یا درب پارکینگ).
اگر ابزارهای تکنیسینها سیگنالی از حسگرها دریافت نکرد، تعمیرکاران میتوانند تایرها را بچرخانند تا سنسورها در موقعیت بهتری قرار گیرند.
اگر سیگنالهای فعالسازی که از ابزارهای تکنیسین ارسال میشود تاثیری روی حسگرها نداشت، تکنیسین میتواند با کاهش باد تایرها، حسگرها را وادار به ارسال سیگنال کرده و آنها را فعال کنند. گرچه تشخیص ماهیت نامرئی عملکرد TPMS ممکن است دشوار به نظر برسد، اما درک الگوهای سیگنالها، شناسایی فرکانسها و آشنایی با شیوههای فعالسازی حسگرها میتواند در تشخیص ایرادها و تعمیر این تکنسینها برای تعمیر و نگهداری از کالاها نیاز دارند که آنها وارسی کرده و ایرادات احتمالی را کشف کنند.
اما سامانههای کنترل فشار باید تایر (TPMS) از امواج رادیویی نامرئی استفاده میکند که با چشم قابل رویت نیستند. پس تکنیسینها چگونه باید روی چیزی کار کنند که حتی نمیتوانند آن را ببینند؟ در این مقاله با نحوه عملکرد حسگرهای TPMS آشنا میشویم تا ببینیم آنها چطور اطلاعات را منتقل میکنند.
حسگرهای TPMS امواج الکترومغناطیسی بسیار خفیفی پخش میکنند که در همه جهات منتشر میشوند. این سیگنالها بتدا به بخشهای مختلف بدنه خودرو برخورد کرده و از آنها بازتاب میشوند، تا اینکه در نهایت به آنتن گیرنده میرسند؛ گیرندهای که ممکن است در مکانهای مختلفی مانند شیشه جلو، کاسه چرخ یا دیگر نقاط وسیله نقلیه نصب شده باشد.
این حسگرها از فرکانسهای کوتاهی مانند ۳۱۵ مگاهرتز و ۴۳۳ مگاهرتز استفاده میکنند. مشکل اینجاست که این فرکانسها توسط دیگر دستگاههای رادیویی رایج مانند ریموت خودرو یا کنترل درب پارکینگ هم مورداستفاده هستند.
این دقیقاً مانند این است که در یک محیط کوچک، چند نفر همزمان با هم صحبت کنند. در این صورت، گیرنده چطور باید صدای حسگر را بشنود؟
برخی از خودروسازان در حال بررسی گزینههای دیگر برای انتقال پیامهای TPMS هستند، گزینههایی مانند بلوتوث.
تسلا از سال ۲۰۲۱ در خودروهای مدل Y خود از سنسورهای بلوتوثی استفاده میکند. استفاده از بلوتوث این مزیت را دارد که میتوان با استفاده از آن دادههایی ورای باد تایرها را هم منتقل کرد؛ اطلاعاتی مانند دادههای لازم برای نظارت بر سطح تماس تایرها با جاده.
از اینها گذشته، اگر فرستندهها به طور مداوم در حال ارسال سیگنال باشند، باتری آنها بهسرعت خالی خواهد شد.
پس حسگرهای امروزی از کجا میفهمند که در چه زمانی باید به گیرندهها سیگنال ارسال کنند؟ پاسخ این است که بیشتر حسگرها از یک سنسور حرکت استفاده میکنند که در هنگام شروع چرخش تایرها سنسورهای TPMS را از شروع حرکت ماشین باخبر میسازند.
پس از فعال شدن حسگرها، بسته به برنامهریزی شرکت سازنده، آنها در بازههای زمانی مشخص، دادههای TPMS را به فرستنده منتقل میکنند. علاوه بر این، این سامانهها به نحوی طراحی شدهاند که در هر لحظه در صورت بروز کاهش فشار ناگهانی و محسوس، این موضوع را هم به آنتن گیرنده منتقل کنند.
خود سنسورها هیچ سیگنالی را روی فرکانسهای ۳۱۵ یا ۴۳۳ مگاهرتز دریافت نمیکنند. آنها توسط یک سیگنال فعالسازی ۱۲۵ مگاهرتزی از ابزار TPMS یا خود وسیله نقلیه بهاصطلاح «پینگ» میشوند تا دادههایی که تکنیسین روی ابزار خود درخواست میکند را ارسال کنند.
برخی از سامانههای کنترل فشار تایر بهمحض روشنشدن خودرو، سنسورها را پینگ میکنند تا در صورت وجود مشکلی در تایرها، پیش از آنکه ماشین شروع به حرکت کند به راننده هشدار داده شود.
یک حسگر در هنگام ارسال سیگنال، ابتدا یک کد شناسایی منحصربهفرد را به گیرنده مخابره میکند تا خود را به گیرنده معرفی کند. این حسگر سپس دادههای مربوط به میزان باد تایرها را به گیرنده مخابره میکند. همچنین در بعضی مدلها، حسگرها دادههای مربوط به دمای حسگر را نیز انتقال میدهند.
تعمیرکاران و تکنیسینها میتوانند با فهم بهتر از نحوه کار این سنسورها، شیوههای تشخیص هوشمندانهتری را اتخاذ کنند. تکنیسینها همواره باید مرحله شناسایی حسگرهای جدید به سامانه را در فضایی انجام دهند که عاری از هر نوع سیگنال مشابه (ریموتکنترل خودرو یا درب پارکینگ). اگر ابزارهای تکنیسینها سیگنالی از حسگرها دریافت نکرد، تعمیرکاران میتوانند تایرها را بچرخانند تا سنسورها در موقعیت بهتری قرار گیرند.
اگر سیگنالهای فعالسازی که از ابزارهای تکنیسین ارسال میشود تاثیری روی حسگرها نداشت، تکنیسین میتواند با کاهش باد تایرها، حسگرها را وادار به ارسال سیگنال کرده و آنها را فعال کنند؛ گرچه تشخیص ماهیت نامرئی عملکرد TPMS ممکن است دشوار به نظر برسد، اما درک الگوهای سیگنالها، شناسایی فرکانسها و آشنایی با شیوههای فعالسازی حسگرها میتواند در تشخیص ایرادها و تعمیر این سامانهها نقش پررنگی ایفا کند. انجام تستهای مناسب میتواند در تعمیر TPMS های معیوب و دارای خطا، زمان زیادی برای شما ذخیره کند. نقش پررنگی ایفا کند.
انجام تستهای مناسب میتواند در تعمیر TPMS های معیوب و دارای خطا، زمان زیادی برای شما ذخیره کند.
نظر شما