۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
روش های بازیافت تایرهای فرسوده

رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع لاستیک یزد در مقاله ای، به روش های بازیافت تایرهای فرسوده پرداخته است.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، اسکندر ستوده، رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع لاستیک یزد به منظور آشنایی مخاطبان با صنعت تایر و صنایع وابسته به آن، طی مقاله ای به روش های بازیافت تایرهای فرسوده پرداخته است. مقاله که در نظر است به همت سعید تقوایی در کتاب گنجینه تایر منتشر شود، در ادامه آمده است:

در حال حاضـر قــوانین و مقرراتی در دنیا وضـع شده که تولیـدکنندگان و صـاحـبان بنگاههای مختلف را موظف نموده تا برای حلقه نهایی (مصرف محصولات تولیدی)، بازیابی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، فکری بیندیشند و بتوانند کالا را مجددا بازیابی نموده و از آلودگی زیست محیطی ناشی از آن جلوگیری کنند. به همین منظور استانداردهایی هم در نظر گرفته شده است که به آن «مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصـادی» می گویند.

تایر نیز پس از دوره مصرف، وارد چرخه زیست محیطی می شود و اگر برای آن تصمیمی اتخاذ نشود، چالش های جدی برای محیط زیست ایجاد خواهد شد. به همین دلیل صنایع بازیافت که دارای توان بازیابی و حفاظت از محیط زیست باشند، از اهمیت زیادی برخوردار گردیده اند.

برای بازیابی تایرهای کهنه و مستعمل، روش های مختلفی وجود دارد؛ یکی از بهترین روش ها روکش کردن تایرهای قابل روکش شدن است که این روش در تایرهای سواری و باری اتوبوسی در دنیا متداول است که از منظر استانداردهای مصرف نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

روش دوم آن است که اگر نتوان تایرها را روکش کرد، باید بازیابی تایر و تبدیل آن به پودر لاستیک و استفاده در عملیات آسفالت و پیاده روها و محیط های ورزشی و یا در تولید کائوچوی بازیابی (ریکلیم) به کار گرفته شود که این امر علاوه بر بهره مندی از بازار صادراتی خوب، هم در صنعت لاستیک و هم در قطعه سازی کاربرد دارد.

مورد بعدی سوزاندن تایر در کوره های مخصوص و استفاده از انرژی مواد اولیه آن است؛ بنابراین امروزه مسئولیت اجتماعی در صنعت تایر بسیار حائز اهمیت بوده و کارخانجات تایرساز باید برای بازگشت تایرهای مصرف شده به چرخه مصرف در صنایع پایین دست برنامه ریزی کنند. در یزدتایر نیز بر اساس همین نگرش، واحدی به نام شرکت فرآور لاستیک ایساتیس راه اندازی شده که وظیفه آن بازیابی لاستیک های مصرف شده و جلوگــیری از آســــیب های محــیط زیست است.

ســــالانه بیــش از ده هــزار تن از تایرهای مصرف شده ای که می توانند آلودگی زیست محیطی ایجاد کنند جمع آوری و از آن پودر لاستیک و کائوچوی بازیافتی تولید و در اختیار مصرف کنندگان پایین دستی قرار می گیرد و حتی بخشی از آن به بازارهای منطقه صادر می شود. به طور طبیعی همه واحدهای تولیدی در کشور باید برای مرحله پس از مصرف کالا، تدبیری بیندیشند تا مشکلات و خطرات زیست محیطی کاهش یابند.

اکنــون در استان های مختلف کشور کارخانجاتی راه اندازی شده اند که وظیفه آنها بازیابی تایرهای فرسوده است، این واحدها که عمدتا بر اساس مسئولیت اجتماعی شکل گرفته اند می بایستی توسط دستگاه های اجرایی مورد حمایت قرار گیرند. این حمایت ها موجب می شود که این واحدهای تولیدی تشویق شوند چنین عملیات مهمی را ادامه دهند.

نکته بسیار مهم در صنایع بازیافت تایر این است که برای جمع آوری تایرهای دورریز، باید سیستم های جمع آوری مناسب ایجاد شود. در کشورهای صنعتی برای تعویض هر تایر ۵ یورو یا دلار بابت بازیابی از مصرف کننده دریافت می شود تا تایر با این هزینه وارد چرخه بازیابی گردد. در عین حال یک استاندارد جهانی به نام TWI (Tread Wear Index) به معنی شاخص سایش رویه تایر وجود دارد که بر موضوع میزان عمر تایر تا مرحله بازیافت نظارت دارد.

در قسمت شیار روی آج تایر یک برجســتگی وجـود دارد؛ نقطه ای که تا آنجــا می توان از تایر استفاده کرد و عبور از آن باعث جریمه خودرو توسط پلیس راهور می شود. اما در ایران متأسفانه تایر را تا نقطه ای مصرف می نمایند که آج تایر کاملا از بین می رود و این تایر دیگر قابل روکش کردن نیست؛ لذا باید به مصرف کننده آموزش داد تا تایر به میزان استاندارد استفاده شود و در عین حال باید به آپاراتی ها نیز این موضوع را آموزش داد تا تایر مصرف شده را به مراکز بازیابی تحویل دهند.

به علاوه باید هزینه ای برای ساماندهی تایرهای مصرف شده از مصرف کننده دریافت و تایر را به چرخه بازیابی منتقل کرد و پلیس راهور باید در این زمینه همکاری نماید تا در صورت عبور از نقطه استاندارد مصرف تایر (TWI)، نسبت به جریمه خودرو اقدام کند که همه این موارد نیازمند سازمان دهی و تدوین قانون است. البته تا کنون جلساتی برگزار شده که در عمل به نتیجه ای نرسیده است و این موضوع نیازمند همکاری تایرسازان، مصرف کنندگان و دستگاه های اجرایی است.

#اسکندر_ستوده

#بازیافت_لاستیک

#صنعت_لاستیک

۱۰۲

کد خبر 490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha