دولت از صنعت کربن حمایت نمی کند/ بورس کالا عامل رقابت نادرست در تامین مواد اولیه

مدیرعامل کربن سیمرغ با بیان این که دولت در زمینه تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش، طرح های توسعه ای صنعت و صادرات هیچ حمایتی از صنعت کربن نمی کند و برای خرید مواد اولیه از بورس کالا نیز نظارت های مناسبی نیست که این امر باعث بروز مشکلاتی در تامین مواد اولیه شده است.

هوشنگ زینالی، مدیرعامل کربن سیمرغ در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز با بیان این که کربن به عنوان ماده اولیه یک صنعت استراتژیک مانند تایر نقش مهمی در حلقه های پسین خود از جمله صنعت حمل و نقل دارد گفت: این صنعت به رغم پان که صنعت کوچکی است اما توانسته ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشد و همه این موضوعات حکم می کند دولت که همواره شعار حمایت از تولید سر می دهد به این صنعت توجه ویزه کند.

وی با اشاره به این که دولتی ها به این صنعت اشراف ندارند گفت: صنعت کربن بلک باید از دو بعد برای دولت اهمیت داشته باشد؛ نخست آن که تولیدکننده مواد اولیه یک صنعت مهم و استراتژیک است و دوم آن که نقش مهمی در صادرات دارد و از آنجا که دولت تلاش می کند حتی اگر شده یک میلیون دلار ارز وارد کشور کند، حمایت از صنعتی که سال گذشته فقط یک شرکت آن (کربن سیمرغ) ۱۹ میلیون دلار ارزآوری داشته عقلانی و ضروری است.

به گفته زینالی متاسفانه تامین مواد اولیه از تالار بورس کالا با هزینه های رقابتی ناعادلانه و بدون سقف رقابتی همراه است. مواد اولیه هیدروکربنی مورد نیاز در صنعت کربن بلک دارای کاربردهای دیگری هم هستند و لذا برخی شرکت ها این مواد را خریداری می کنند و با پروانه بهره برداری برای بلندینگ، ماده اولیه را صادر و از مابه التفاوتی نرخ صادراتی آن استفاده می کنند و در نتیجه مصرف کنندگان اصلی این ماده را تا ۲۵ درصد گران تر خریداری می کنند.

مدیرعامل کربن سیمرغ با بیان این که این صنعت مشمول قیمت گذاری نیست گفت: اما چون ماده اولیه صنعتی هستیم که مشمول قیمت گذاری است قاعدتا این محدودیت به ما هم منتقل می شود.  

وی با بیان این که این صنعت در تامین انرژی نیز با مشکلاتی روبرو است گفت: اولین جایی که در شرایط کسری برق و گاز با محدودیت مواجه می شود این صنعت است و به نظر نمی رسد برای دولت اولویتی داشته باشد.

وی با بیان این که کارخانه کربن سیمرغ در محلات واقع است گفت: ۲۰۰ نفر نیروی انسانی مستقیم و همین میزان اشتغال غیرمستقیم داریم، اما تا به امروز حتی یک ریال تسهیلات از سیستم بانکی نگرفته ایم و حتی نمی توانیم بگیریم و اگر برای طرح توسعه خودمان که توجیه پذیر هم هست به بانک ها مراجعه کنیم هیچ بانکی حاضر به همکاری و پرداخت تسهیلات نخواهد داد. در حالیکه در سال های اخیر عملکرد خیلی خوبی داشتیم و سودآوری خوبی را در کنار صادرات مناسب کسب کرده ایم.

کد خبر 487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha