الزام برخورداری از «ای مارک» برای محصولات صادراتی/ صادرات تایر در قالب خدمات پس از فروش

 کارشناس صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا گفت: تایر خودروهای صادراتی ملزم به داشتن ای مارک هستند. تایرهای استفاده شده در محصولات صادراتی در قالب خدمات پس از فروش به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار تایرنیوز، مهدی الله مرادی، کارشناس صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز، تمام تایرهای مصرفی در محصولات سایپا را تولید داخل معرفی کرد.

وی افزود: قبلا از تایرهای وارداتی استفاده می‌کردیم؛ اما اکنون نیازهای ما توسط لاستیک بارز، ایران تایر، آرتاویل و یزد تایر تامین می‌شود و فعلا کمبودی در زمینه تامین لاستیک نداریم.

الله مرادی با تاکید بر اینکه خودروسازان مصرف کنندگان خوبی برای تایر هستند، درباره سایزهای مورد استفاده در سایپا گفت: در خودروی سواری، تایر سایز ۱۳ اینچ استفاده می‌شود. سایز ۱۴ اینچ پرمصرف‌ترین تایر به حساب می‌آید که در ساینا، کوئیک و سهند استفاده می‌شود.

وی افزود: در شاهین تایر سایز ۱۵ اینچ استفاده می‌شود و خودروی آریا که اواخر سال ممکن است وارد بازار شود، با تایر سایز ۱۶ اینچ خواهد آمد.

این کارشناس صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا اضافه کرد: لاستیک‌های خودروهای تجاری مثل وانت‌ها و کامیونت‌ها نیز بیشتر توسط بارز و یزد تایر تامین می‌شود.

وی درباره شرایط قیمت خرید تایر برای یک مصرف کننده عمده بیان کرد: قیمت‌ها هم توافقی است زیرا ما انبوه و با تیراژ بالا از کارخانه‌ها خریداری می‌کنیم. مشکلی بابت تامین تایر نداریم و به نفعمان است که نیازهایمان را از داخل تهیه کنیم زیرا کیفیت تایرهای ایرانی از چینی بهتر است.

ضریب پنج تایر در صنعت خودرو

الله مرادی درباره میزان نیاز سالانه سایپا به تایر گفت: فرض کنید شرکت ما ۶۰۰ هزار خودرو در سال تولید کند. یک خودرو ضریب تایرش پنج است. یعنی چهار حلقه لاستیک به همراه یک زاپاس نیاز دارد و تایر یک کالای خیلی مصرفی در صنعت خودرو به حساب می‌آید.

وی افزود: بنابراین برای به دست آوردن نیاز خط تولید باید تیراژ سالانه گروه صنعتی سایپا در پنج ضرب شود تا مصرف یک سال به دست بیاید.

الله مرادی گفت: در بحث خدمات پس از فروش هم مصرف تایر داریم. در این بخش میزان تایر ضرب در طول گارانتی خودرو می‌شود؛ زیرا اگر مشکلی پیش بیاید، شرکت سایپا یدک لاستیک مورد نیاز مشتری را از مسیر سازه گستر تامین می‌کند. سازه گستر، شرکت مهندسی تامین است و باید با قطعه سازان در ارتباط باشد.

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات پس از فروش به محصولات صادراتی، در صورت نیاز تایر به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

الزام به دریافت تاییدیه مراجع بین‌المللی این کارشناس صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا با تاکید بر اینکه همه لاستیک‌های تولید داخل استانداردهای لازم را دارند، گفت: در بحث‌های صادراتی نیاز داریم که برخی قطعات خودرو ای مارک دریافت کنند. یعنی تولیدکنندگان قطعه باید استاندارد خاص قطعه را بگیرند زیرا در کشورهای مقصد صادراتی این استاندارد چک می‌شود.

وی افزود: برای دریافت ای مارک باید قطعه در خارج از کشور تست و تایید شود. مرکز صادرکننده این گواهی، یک مرکز بین‌المللی است که معتمد مقاصد صادراتی خواهد بود.

الله مرادی توضیح داد: وقتی قطعه‌ای ای مارک داشته باشد و روی خودرو نصب شود، این محصول را به‌راحتی می‌توانیم به کشور هدف صادر کنیم. تایر جزو قطعاتی است که باید ای مارک داشته باشد. این استاندارد متعلق به قطعات خاصی مثل چراغ‌ها، شیشه‌ها و تایرها است.

وی با اشاره به هدفگذاری سایپا برای صادرات ۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری بیان کرد: در شرایط تحریمی بحث انتقال ارز و حمل بار کمی روی صادرات تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا افزود: در حال حاضر به تونس ۱۱۱ فرستادیم. در عراق خط تولید داریم و ۱۳۱ تولید می‌شود. برای صادرات به روسیه مجوزهای لازم را دریافت کردیم و امسال باید صادرات به روسیه انجام دهیم. خط تولید در سوریه داریم که فعلا تولید نمی‌کند اما در کشورهای مختلف خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: ما به الجزایر ماشین دادیم و خدمات پس از فروش داریم. به مصر در گذشته ماشین صادر کرده‌ایم و هنوز از ما خدمات پس از فروش می‌گیرند چون این محصول استفاده می‌شود، هنوز بحث وارانتی ادامه دارد.

به گفته الله مرادی، ارائه وارانتی به بازارهای هدف به دلیل تحریم‌ها و شرایط خاص کشور کمی دشوار است؛ اما سایپا وظیفه خود می‌داند که این خدمات را ارائه دهد.

وی از ایجاد تغییر در کابین خودروهای تجاری با هدف صادرات به آفریقای شمالی و شرق این قاره خبرداد و افزود: به دلیل جثه ساکنان آن منطقه، اتاق کابین نیسان زامیاد را بزرگ کردیم و صندلی آن را ریلی کرده‌ایم.

این کارشناس صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا ادامه داد: زامیاد Z۲۴ با فرمان در سمت راست، برای صادرات به بازارهای خاص از جمله پاکستان تولید شده است زیرا این کشور خواستار این مدل بوده و به سایپا سفارش داده است.

به گفته وی، قبل از تحریم‌ها ایران سالانه ۵۰ هزار دستگاه خودرو صادر می‌کرده است. در آن مقطع پراید و تیبا صادر می‌شد و حدودا ۱۸۰ هزار خودرو به عراق صادر شده است.

وی با اشاره به تنوع مسیرهای صادراتی، پهلوگیری کشتی‌های پاناما در بنادر ایران را دشوار توصیف کرد و افزود: با وجود این سختی‌ها، تلاش می‌کنیم محموله‌هایمان به مقصد برسند.

الله مرادی گفت: صادرات به نزوئلا با کشتی انجام می‌شود و در عراق و روسیه صادرات به صورت زمینی و حمل با تریلی است. برای مسیرهای آبی باید محموله‌ها به بندر جبل علی امارات برود و پس صورت زمینی و حمل با تریلی است. برای مسیرهای آبی باید محموله‌ها به بندر جبل علی امارات برود و پس از تعویض کشتی ، بار به مقصد حمل شود.

#مهدی_الله مرادی

#سایپا
#لاستیک_خودروی_داخلی
#لاستیک
۱۰۲

کد خبر 483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha