افزایش قیمت ۲۰ درصدی با تورم خنثی شده است

دکتر ایرج زمانی فرد گفت: اگر آخرین افزایش قیمت در ۱۴۰۲ را در نظر بگیریم و میزان افزایش قیمت نهاده های تولیدی را محاسبه و آثار تورمی را نیز در آن لحاظ کنیم، عملا باید گفت این افزایش قیمت قادر نیست افزایش نرخ های ناشی از تورم را نیز پوشش دهد.

مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد با اشاره به این که اولین چالش صنعت تایر در سال گذشته توقف ثبت سفارش ها برای خرید مواد اولیه بود گفت: مساله توقف ثبت سفارش ها از اواخر ۱۴۰۱ آغاز شد و تا تیر ماه سال گذشته ادامه یافت و باعث شد کلیه صنعت تایر از این مساله متاثر شود.

دکتر ایرج زمانی فرد با بیان این که حتی با آغاز ثبت سفارش ها برای تامین مواد اولیه از تیر ماه ۱۴۰۲ افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه داخلی باعث بروز چالش های جدی برای فعالان این صنعت شد افزود: متعاقب آن موضوع قیمت گذاری دستوری و روش قیمت گذاری وزارت صمت و سازمان حمایت برای تایر این صنعت را تحت تاثیر قرار داد. هرچند یک سری چالش های عمومی نیز مانند قطعی برق و گاز و مواردی از این دست نیز وجود داشت.

وی در ادامه با بیان این که به مشکلات فوق باید بحث عدم اعطای تسهیلات بانکی در پی سیاست های بانک مرکزی را نیز اضافه کرد که باعث شد این صنعت گرفتار چالش های تامین مالی شود و ادامه فعالیت آن با مشکل روبرو شود.

زمانی فرد با بیان این که چالش های تامین مواد اولیه - چه از محل مشکلات تامین مالی و چه از محل مشکلات مربوط به ثبت سفارش ها - باعث شد تا هزینه های تولید افزایش یابد، لذا ناگزیر بودیم بخشی از مواد اولیه را به صورت آزاد از بازار داخل و به صورت ریالی خریداری کنیم که این موضوع نیز هزینه تولید را برای ما افزایش داد.

وی درباره مصوبه رشد ۲۰ درصدی قیمت تایر در سال جاری گفت: اصولا روش قیمت گذاری برای تایر روش پسینی است، به این معنا که ابتدا هزینه های تولید افزایش یافته و سپس دولت به افزایش قیمت مبادرت کرده است . این که عنوان می کنیم ۲۰ درصد افزایش قیمت افزایش یافته، اولا برای همه محصولات نبوده و اگر آخرین افزایش قیمت در ۱۴۰۲ را در نظر بگیریم و میزان افزایش قیمت نهاده های تولیدی را محاسبه کنیم و آثار تورمی را نیز در آن محاسبه کنیم، عملا باید گفت این افزایش قیمت قادر نیست افزایش نرخ های ناشی از تورم را نیز پوشش دهد، اما صنعت تایر هنوز صنعت رو به زوالی نیست و امیدواریم با تصمیمات جدیدی که اتخاذ می شود بتوانیم بخشی از عدم النفع های موجود را برطرف کنیم.

وی با اشاره به تصمیمات وزیر در ارتباط با خرید مواد اولیه بر اساس نرخ های ازاد و شناور افزود: اگر قیمت فروش نیز متناسب با آن و بر اساس قیمت های آزاد و شناور تعیین شود می توان گفت صنعت تایر به روزهای خوش خود باز خواهد گشت.

وی با اشاره به این که انتظار می رود مسئولان در هر واحد و سازمانی که هستند به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم عمل کنند گفت: تولید باید کیفی تر با بهره وری بیشتر باشد و انتظار داریم هر مسئولی در هر نهادی موانع تولید را از سر راه بردارد؛ هرچند در چهل روز ابتدای سال هنوز این همت دیده نمی شود و هنوز مشکل عدم ثبت سفارش ها و عدم تخصیص ارز را کماکان داریم.

زمانی فرد در پایان با بیان این که هر صنعتی با توجه به سوابق و تجربیات و دانشی که در اختیار دارد می تواند بهترین برنامه ریزی را برای تولید داشته باشد گفت: اما ورود دولت به حوزه تخصصی صنایع تا به امروز تجربه موفقی را رقم نزده است. صنعت تایر ناگزیر است که پیشرفت کند و برای بقای خود از این جمود تحمیلی خارج شود. فعالان این صنعت در تلاشند که این مشکلات را حل کنند و لذا امیدوار به اینده هستیم، ولی ای کاش اجازه می دادند به سمت قله حرکت کنیم و موانع موجود ما را در دامنه نگه ندارند.

کد خبر 482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha