لاستیک‌های قاچاق ایمنی را کاهش می‌دهند/ اوج گیری قاچاق در حوزه لاستیک خودروهای سنگین

یک کارشناس خودرو لاستیک‌های قاچاق را ناایمن توصیف کرد و گفت: مساله قاچاق لاستیک در مورد خودروهای سنگین بیشتر اتفاق می‌افتد که متاسفانه موضوعی بسیار خطرناک است.

ابراهیم شجاعت، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز درباره استاندارد تایرهای موجود در ایران گفت: تمام تایرهایی که به صورت رسمی در بازار موجود است، استانداردهای لازم را دارند.

وی افزود: حدود ۱۲ شرکت تولیدکننده تایر در کشور داریم و محصولاتی که این شرکت‌ها تولید می‌کنند، همگی از استاندارد برخوردار است؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که استاندارد،کف کیفیت را به ما می‌دهد.

شجاعت گفت: وقتی می‌گوییم یک لاستیک استاندارد دارد،معنی‌اش این نیست که مصرف کننده هم راضی است. با توجه به اینکه آخرین تکنولوژی‌ها را در حوزه تولید لاستیک نداریم، معمولا لاستیک‌های تولید شده خشک است و بیشتر صدا می‌دهند.

وی ادامه داد: اما این لاستیک‌ها در بحث امینی با توجه به سختگیری‌ها و آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، مشکلی ندارند؛ به این معنا که لاستیک‌ها فقط در شرایطی از نظر ایمنی مشکل دارند که تاریخ مصرفشان گذشته باشد. لاستیک یک کالای مصرفی است و اگر در انبار رها شوند، تاریخ مصرفش می‌گذرد.

این کارشناس خودرو لاستیک‌های قاچاق که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شوند را لاستیک‌های غیر استاندارد معرفی کرد.

وی افزود: این لاستیک‌ها از لحاظ ایمنی مشکل دارند. در زمانی که واردات لاستیک ممنوع بود، برندهای خارجی به کشور قاچاق می‌شدند. قاچاق بیشتر در لاستیک‌های با قیمت بالا انجام می‌شود. برخی سودجوها هم لاستیک دست دوم را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و به اسم نو می‌فروشند. این رفتار ممکن است ایمنی لاستیک را کاهش دهد.

به گفته شجاعت، مسئله قاچاق به خصوص در لاستیک‌های خودروهای سنگین بیشتر اتفاق می‌افتد. دلیلش این است که قیمت این دسته از لاستیک‌ها بالاست و یکی از راه‌های اغواکردن مشتریان، عرضه لاستیک قاچاق با قیمت کمتر است.

وی اضافه کرد: آماری از واردات لاستیک قاچاق به کشور وجود ندارد.

این کارشناس خودرو درباره اعمال استانداردهای روز دنیا در صنعت تایر بیان کرد: واقعیت این است که به صورت کلی در بحث استانداردهای خودرویی معمولا بین پنج تا ۱۰ سال از اروپا عقب هستیم.

وی افزود: پایه استانداردهای ما در خودرو، استانداردهای اروپاست و این طبیعی است که صنعت کشور با فاصله نسبت به اروپا حرکت می‌کند. وقتی همین استانداردها را با ۱۰ سال فاصله اجرا می‌کنیم هم گاهی به مشکل می‌خوریم.

شجاعت یادآور شد: اگر بخواهیم استاندارد روز دنیا را داشته باشیم، سرمایه‌گذاری بالایی می‌طلبد و تولید می‌خوابد. اگر در تله استاندارد بیفتیم و بخواهیم استاندارد روز دنیا را داشته باشیم،کلا به وارد کننده تبدیل می‌شویم.

وی افزود: باید استانداردها را کم کم بالا برد و در این مسیر حرکت کرد. اینکه بخواهیم استاندارد روز دنیا را داشته باشیم، به ضرر ما است

کد خبر 430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha