به گزارش خبرنگار تایرنیوز، حمیدرضا نامی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی در گفتوگو با تایرنیوز درباره تامین لاستیکهای کشاورزی بیان کرد: لاستیکهای کشاورزی شامل لاستیک مورد نیاز تراکتور، کمباین و خیلی از ادواتی میشود که پشت تراکتور بسته میشود.
وی افزود: پرتیراژترین مصرف لاستیک کشاورزی مربوط به لاستیک های تراکتور است. به اندازه میزان مصرف لاستیک تراکتور، لاستیک در سایزهای دیگر برای دنبالهبندها و غیره استفاده میشود.
نامی یادآور شد: از آنجا که مصرف لاستیک در ادوات کشاورزی پراکنده است، خیلی جلوی چشم نمیآید.
وی درباره تامین لاستیکهای کشاورزی در داخل گفت: در داخل صنایع لاستیک سازی کشور توفیقاتی در حوزه لاستیک خودرو داشتهاند؛ در لاستیک کشاورزی هم اینگونه نیست که در توان تولید شرکتهای داخلی نباشد اما اساسا به جهت اینکه میزان مصرف سالیانه لاستیکهای کشاورزی، احجام خیلی بالایی نیست، یک کارخانه لاستیکسازی برای تیراژ کم خط تولیدش را لانچ نمیکند.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی توضیح داد: در چنین شرایطی عملا اتفاقی که میافتد این است که ما توان ساخت داخل داریم، منتهی برای شرکتهای تولیدکننده تایر، عرضه تایر کشاورزی خیلی پر اولویت نیست. زیرا تقاضایش محدود است و مصرف کنندهاش مثل جامعه شهرنشین شاید مصرف کنندهای قوی نباشد.
وی ادامه داد: به همین جهت، همیشه یک بخش عمدهای از لاستیکهای بخش کشاورزی از خارج از کشور وارد میشده است؛ زیرا فلان شرکت ترکیه، هند یا چین تیراژ چند میلیونی تایر کشاورزی تولید میکند و به همه جای دنیا از جمله ایران میدهد.
لاستیک کشاورزی تولید دائمی ندارد
نامی گفت: در داخل کشور اگر صنایع لاستیکسازی ما بخواهندلاستیک کشاورزی تولیدکنند، ظرفیتشان به نحوی است فقط میتوانند نیاز داخل را تامین کند و نمیتوانند صادرات داشته باشند.
وی دلیل اصلی نارضایتی مصرف کنندگان لاستیک کشاورزی را عدم دسترسی به این محصول در بازار دانست و افزود: از یک سو وقتی میخواهد واردات لاستیک کشاورزی انجام شود، وزارت صمت به درستی اعلام میکند که توانایی تولید در داخل را داریم اما وقتی به بحث واقعی و اجرایی قضیه میرسیم، میبینیم توانایی تولید این محصول هست اما اساسا کار اجرایی خاصی در این حوزه صورت نمیگیرد که بتوانید نیازتان را از داخل تامین کنید.
نامی توضیح داد: به این ترتیب راه واردات بسته شده است و راه تولید داخل هم محدود است. گاهی به صورت فوقالعاده و موردی یک شرکتی یک تعدادی لاستیک کشاورزی تولید میکند. این محصول داخل بازار میآید تا بعد که شاید باز هم مجموعهای تصمیم بگیرد لاستیک کشاورزی تولید کند.
وی اضافه کرد: یعنی لاستیک کشاورزی خط تولید دائمی ندارد که ما همیشه به صورت متناسب و متناظر با مصرف، تولید داشته باشیم. در بدنه مصرف کننده چه کشاورز باشد که برای تراکتور داخل مزرعه لاستیک میخواهد و چه تولیدکنندهای باشد که برای ماشین آلات کشاورزی شامل تریلر، دنباله بند و غیره -که پشت تراکتور بسته میشوند- نیاز به این محصول دارد، درباره تامین لاستیک کشاورزی نارضایتی وجود دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزیگفت: همه این افراد در واقع با صعوبت تامین لاستیک کشاورزی روبرو هستند.
استانداردهای لاستیک خودرویی مناسب کشاورزی نیست
نامی توضیح داد: کسی که ادوات کشاورزی تولید میکند، ممکن است از لاستیک خودرویی به جای لاستیک کشاورزی در ادوات تولیدیاش استفاده کند. زیرا ممکن است تقریبا به لحاظ سایز لاستیک دو محصول یکی باشند اما استانداردهای لاستیک خودرویی به درد کشاورزی نمیخورد.
وی ادامه داد: زیرا لاستیک خودرویی برای کار در سرعتهای بالا و در مسیرهای آسفالت طراحی شده است و اساسا طراحی گُل لاستیک و امثالهم مناسب برای جاده های تسطیح شده است، در صورتی که لاستیک کشاورزی باید نسبت به پنجر شدن، مقاومت در برابر آلایندههایی مثل گازوئیل و امثالهم مقاوم باشد وحلالهای اینچنینی را بیشتر تحمل کند.
نامی افزود: لاستیک کشاورزی باید دیرتر پنچر شود. گوشت خیلی بیشتری داشته باشد. شکل گُل لاستیک مناسب مزرعه و خاک باشد؛ نه اینکه مناسب آسفالت جاده باشد. اساسا ماشین کشاورزی سرعتهای بالایی نمیرود که بخواهد مصرف کننده لاستیک خودرویی باشد.
وی گفت: یک چنین ملغمهای در حوزه لاستیک کشاورزی، خروجیاش نارضایتی مصرف کنندهها شده است.
نظر شما