به گزارش خبرنگار تایر نیوز، محمدرضا گنجی رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک در گفتوگو با آوای آگاه درباره شرایط صنعت لاستیک در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: متاسفانه سال گذشته، سال خوبی برای صنعت لاستیک کشور نبود. در این سال قیمتگذاری دستوری ادامه یافت و شرکتهای داخلی سودی نبردند. امیدواریم سال جدید، سال بهتری برای صنعت تایر باشد.
وی درباره راهکارهای بهکار گرفته شده برای حل مشکل قیمتگذاری دستوری گفت: جلسات بسیار مفصلی با وزارت صمت داشتیم. خود وزیر در آخرین مرحله پیشنهاد کرد تا قیمتگذاریدستوری برداشته شود. این اتفاق در سال جدید رخ داد و پنجم اردیبهشت ماه در این رابطه به توافق رسیدیم.
گنجی ادامه داد: البته یک قیمتهایی به ما دادند، یعنی قیمتگذاری دستوری هنوز برداشته نشده است و برای تعیین قیمتها هنوز نیاز به موافقت وزارت صمت است.
وی افزود: اما توافقهایی در این رابطه انجام شده است. متاسفانه مجوز آن میزان افزایش که میخواستیم، صادر نشد.بهطور متوسط لاستیکهای رادیال سواری ۲۵ درصد گران شد. این رقم هنوز تکافوی زیان ما را نمیکند.
رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک درباره میزان افزایشی که میتواند هزینههای بخش تولید را پوشش دهد، گفت: لاستیک بهطور اعم نباید افزایش قیمت داشته باشد. در برخی لاستیکها ما سود میبریم، بیشتر منظورم لاستیک رادیال سواری شامل رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ است. در این سه سایز بهطور متوسط ۲۲ تا ۲۳ درصد افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: ما نظرمان افزایش ۴۰ درصدی بود. نمیخواهیم سود زیادی ببریم. همان ۱۷ درصد که وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده میگویند، برای ما کافی است.
گنجی زمان اعمال افزایش نرخ ۲۲ تا ۲۵ درصدی لاستیکهای رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ را از پنجم اردیبهشت ماه طبق مصوبه سازمان حمایت اعلام کرد و افزود: البته نظر ما افزایش خیلی بیشتر بود. بهنوعی تعیین قیمت شد و نگذاشتند که خودمان نرخ لاستیک را تعیین کنیم.
وی ادامه داد: خیلی لطف کردند که با همین میزان هم موافقت کردند. امیدواریم در جلسات بعدی با سازمان حمایت یک مقداری بازار متعادلتر شود، مردم آرامتر شوند و اجزاه بدهند که بقیه افزایش قیمت را اعمال کنیم اما نظر من این است که اگر بخواهند همه چیز به تعادل برسد، باید اجازه بدهند بازار تعیین کننده قیمت باشد. عرضه و تقاضای آزاد همیشه بهتر است.
واردات بیمحابا مسئله اصلی
رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک مسئله اصلی صنعت تایر در سال جاری را مسئله واردات دانست و افزود: مشکل اساسی ما فارغ از قیمتگذاری و سود کم، مسئله واردات است. واردات بیمحابا انجام میشود.
وی ادامه داد: ما برای ساخت ۳۰۰ هزار تن تایر در مجموع ۳۰۰ میلیون دلار ارز میگیریم. کشور ۱۰۰ هزار تن بیشتر کسری ندارد، جالب است برای این میزان کسری، یک میلیارد دلار ارز در نظر گرفتهاند که اصلا عاقلانه نیست.
گنجی گفت: با این شیوه، کارخانهها میخوابند و تجار یکسری کالا وارد میکنند که به درد کشور نمیخورد. سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار به تجار ارز داده شده است که تایر وارد کنند. وارداتیکه هیچ کمکی به کاهش قیمت نکرده است و هر اتفاقی در کاهش قیمت رخ داده، حاصل کار کارخانهها است.
وی اضافه کرد: زیرا شرکتهای وارد کننده تجاری، لاستیکهای لندکروز و بنز یا لاستیکهای خیلی گران قیمت وارد کردهاند که سود خیلی زیادی روی آن میبرند. در حالی که باید لاستیک پراید وارد میکردند.
رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک توضیح داد: ما مثلا سه میلیون لاستیک پراید در کشور تولید میکنیم اما در این بخش کسری داریم. میتوانستند به واردکننده بگویند که ۵۰ میلیون دلار تخصیص میدهیم تا لاستیک پراید وارد کنید. هیچ محدودیتی برای واردات نبوده است. ۵۰۰ میلیون دلار در این حوزه مصرف شده است و مشکل کشور هم حل نشده است.
وی درباره تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه بیان کرد: مشکل ما در تخصیص ارز ماده اولیه یک مشکل عمومی است که همه کارخانهها دارند. ارسال نامه وزارت صمت به بانک مرزی برخی مواقع با اطاله وقت مواجه شده و بیشتر از سه ماه طول میکشد که ارز برای ما تامین شود.
گنجی افزود: این یک مشکل عمومی است. سال گذشته سهمیه در نظر گرفته شده برای ما، به ازای هر کیلوگرم ماده اولیه یک دلار بود که بهطور کامل نتوانستیم ارز تخصیصی را دریافت کنیم.
خریداری ارز گران به دلیل عدم تخصیص
رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک درباره مشکلات ناشی از تخصیص ارز گفت: به دلیل عدم تناسب در تخصیص ارز، چالشهای ما زیاد شده است. در برخی موارد به دلیل اینکه ارز تامین شده کمتر از نیاز ما بوده است از ارز صادراتی دیگران استفاده کردهایم که تقریبا قیمت ارز آزاد است.ما مجبور شدیم ارز آزاد را جایگزین کنیم که تولیدمان را ادامه دهیم.
وی درباره مطالبات بخش خصوصی توضیح داد: ما مطالباتمان خیلی خاص نیست. چیزی نمیخواهیم که غیرعقلایی باشد. ۱۰ تا ۱۲ کارخانه هستیم که تایر تولید میکنیم. در تمام طول بعد از انقلاب، در طول جنگ و مسایل دیگر تایر کشور را ما تامین میکردیم، اکنون هم میتوانیم تولید کنیم.
گنجی افزود: یک قسمت خیلی کوچک کمبود وجود دارد که آن را هم میتوانند واردات کنند. ما خودمان توصیه میکنیم که کسری تولید را وارد کنند تا مردم تحت فشار نباشند اما اتفاقی که در سال گذشته رخ داد، فاجعه بود. یعنی اینکه به ما ارز ۴۰ و چند هزار تومانی میدادند اما برای تاجر وارد کننده ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در نظر گرفته میشد.
وی ادامه داد: واردکنندگان از پرداخت حقوق گمرکی معاف بودند و ما برای مواد اولیه باید گمرکی میدادیم. ما تحت قیمتگذاری بودیم ولی آنها تحت قیمتگذاری نبودند و هر قیمتی دلشان میخواست، محصول وارداتی را میفروختند. رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک یادآور شد: برخی از واردکنندگان ۶۰ الی ۷۰ درصد سود کردند. خوب امسال هم اگر قرار باشد این رویه ادامه یابد، دچار مشکل میشویم. اگر امسال هم قرار باشد به جای ۵۰ تا ۶۰ میلیون یا ۱۰۰ میلیون دلاری که واردکنندگان کسری دارند، به آنها یک میلیارد دلار ارز داده شود،دلم میسوزد، به خاطر اینکه به این میزان واردات نیاز نداریم.
وی افزود: میتوانیم این رقم را خرج بچههای سرطانی و چیزهای مهمتر کنیم. مثلا کنجاله بیاورند. نیازهای اساسی کشور را وارد کنند. از رقمی که برای واردات لاستیک اختصاص دادهاند؛ ۱۰۰ میلیون دلار بیشتر نیاز نیست.
گنجی درباره طرحهای توسعه مجموعه رازی بیان کرد: گروه صنعتی رازی سه کارخانه فعال تایرسازی دارد. آرتاویر تایر، یزد تایر و کارخانه سبلان که لاستیک سنگین تولید میکند، سه کارخانه ما هستند. تلاش میکنیم در کردستان چهارمین کارخانه را احداث کنیم. امیدواریم امسال این طرح کلید بخورد. تکمیلپروژه ساختمان سازی و مسایل دیگرش شاید دو سال طول بکشد و بعد از این مدت کارخانه تایر دیگری در کشور وجود داشته باشد که بتواند کسری ۱۰۰ هزار تنی ایران را جبران کند.
وی به مردم توصیه کرد اگر قرار است لاستیکی خریداری کنند که مشابه تولید داخل دارد، محصول ایرانی خرید کنند. زیرا کارخانههای ایرانی تمام استانداردهای دنیا را داشته و استانداردهای اروپا را پاس میکنند.
رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک بیان کرد: اکنون ما به اروپا صادرات داریم. چرا باید لاستیک چینی بیاوریم و این لاستیک را گرانتر از محصول ایرانی خریداری کنیم.
وی تاکید کرد: لاستیک ایرانی تمام استانداردها را دارد. مردم با اطمینان لاستیک ایرانی بخرند زیرا فرزندان خودشان در کارخانههای تایرسازی کشور لاستیک میسازند. این عرق ملی رادرباره محصولات ایرانی داشته باشیم و مطمئن باشیم لاستیک خوبی میخریم.
به گفته گنجی، گروه صنعتی رازی به فدراسیون روسیه،افغانستان، پاکستان، عراق، امارت متحده عربی، اسپانیا،مجارستان، رومانی و لهستان لاستیک صادر میکند.
وی درباره میزان صادرات این گروه بیان کرد: در اوایل سال گذشته هنوز صادرات ممنوع بود که دلیلش را نمیدانم اما بعد از آزادسازی صادرات تا پایان سال، حدود چهار تا پنج میلیون دلارتایر صادر کردیم. مهم این است که ما توانستیم به کشورهایی که صنعت لاستیک خوبی دارند، صادرات انجام دهیم. به اروپا محصولات خود را صادر کردیم.
رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک درباره تلاش برای کسب بازارهای جدید بیان کرد: بازارهای جدیدی هم وجود دارد که باید به آن ورود کرد. در کشورهای آفریقایی بازار خوبی وجود دارد. یک مقدار دیگر از کشورهای اروپایی همیشه مد نظر ماست که بتوانیم به آنها صادرات انجام دهیم. صادرات برای کشورها همیشه خیر بوده است.
نظر شما