مصرف ۶۰۰ هزار لاستیک موتور در سال گذشته

دبیر انجمن موتورسیکلت اعلام کرد: سال گذشته ۶۰۰ هزار لاستیک موتور در واحدهای تولیدی موتور سیکلت کشور استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی پلیس راهور تهران، در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و روند استفاده از این وسیله نقلیه در کلانشهرهای پرترافیک ایران در حال افزایش است؛ آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، نزدیک به ۳۶ درصد موتورسواران در شهر تهران تردد می‌کنند.

یعنی چهار میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در پایتخت مشغول فعالیت هستند و از هر دو نفر تهرانی، یک نفر موتور سوار است. بدیهی است که به نسبت تراکم این وسیله نقلیه در تهران، حوادث مرتبط با آن هم افزایش می‌یابد.

آن طور که کارشناسان می‌گویند، کیفیت لاستیک موتور نقش مهمی در حفظ تعادل این وسیله نقلیه داشته و در حفظ جان موتورسواران موثر است؛ بنابراین باید صاحبان این وسیله نقلیه، در ارتباط با تعویض به موقع تایر موتور اقدام کنند، به شرط آنکه شرایط بازار اجازه دهد و لاستیک کافی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

بروز مشکل در تامین تایر موتور طی سال گذشته آن‌طور که بهمن ضیاء مقدم، دبیر انجمن موتورسیکلت به خبرنگار تایر نیوز می‌گوید، سال گذشته در زمینه تامین لاستیک موتور مشکلاتی در کشور وجود داشته اشت.

وی ادامه می‌دهد: تایر موتورسیکلت بیشتر در داخل تولید می‌شود و برخی از انواع موتورها که تایرشان به دلیل عدم صرفه اقتصادی ساخت داخل نیست، وابسته به محصولات وارداتی هستند. به گفته ضیاء مقدم، برای واردات تایر موتورسیکلت باید محموله‌های وارداتی به سازمان استاندارد ارجاع شود. این سازمان بعد از نمونه‌گیری و تست کیفیت اجازه ورود محصولات به بازار را صادر می‌کند.

ضیاءمقدم اضافه می‌کند: تایر موتورسیکلت از نظر واردات محدودیتی ندارد و صرفا نیاز به دریافت گواهی عدم تولید در داخل است. در برخی از انواع تایر که کمبود تولید داخل وجود دارد، واردات انجام می‌شود اما گاهی به دلیل تعرفه بالا، توان رقابت محصول وارداتی با تولید داخل وجود ندارد و واردکنندگان از ورود این اقلام صرفنظر می‌کنند.

دبیر انجمن موتورسیکلت بیان می‌کند: تولید تایر برخی مدل‌های موتور در ایران به دلیل تیراژ پایین صرفه اقتصادی ندارد. وی میزان مصرف تایر در سال گذشته را ۶۰۰ هزار حلقه در واحدهای تولید موتورسیکلت اعلام می‌کند و زمان مناسب برای تعویض لاستیک این وسیله نقلیه را بر مبنای میزان پیمایش می‌داند.

ضیاء مقدم توضیح می‌دهد: اگر تاریخ مصرف لاستیک موتورسیکلت تمام شده باشد، از نظر ایمنی شرایط مناسبی نخواهد داشت و باید تعویض شود. هر موتورسیکلت بعد از پیمایش ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر باید لاستیک خود را تعویض کند.

طول عمر لاستیک تایر، پنج سال تاریخ‌های درج شده روی تایر موتورسیکلت‌ها درباره زمان انقضاء نشان می‌دهد که این محصولات حدود پنج سال تاریخ مصرف دارند.

بعد از پایان یافتن زمان انقضاء، مواد ضد ازن و ضد اکسیژنی که در داخل لاستیک‌ها به کار رفته‌اند، تبخیر می‌شوند و در صورت استفاده از لاستیک امکان ترکیدن و پارگی تایر افزایش می‌یابد.

برای این که بتوانید سن لاستیک موتور را تشخیص دهید، باید عبارت DOT را بر روی لاستیک بخوانید. در کنار این عبارت یک عدد چهار رقمی نوشته شده است که دو رقم اول آن مربوط به سال تولید لاستیک موتور و دو رقم بعدی نشان دهنده این است که لاستیک در کدام هفته از سال تولید شده است. صرفا تمام شدن تاریخ مصرف، برای تعویض لاستیک، تعیین کننده نیست.

اگر لاستیک بر اثر پیمایش زیاد مستهلک شده باشد، باید زودتر تعویض شود و نباید مسیرهای طولانی را با لاستیک‌های مستهلک طی کرد. ساییدگی در لاستیک نشان می‌دهد که چه زمانی باید لاستیک را تعویض کرد.

سبک رانندگی موتور سواران، طی مسافت‌های طولانی، وجود مشکل در سیستم تعلیق موتور، بالانس نبودن چرخ‌ها و فرمان، ضربه به لاستیک‌ها، توجه نکردن به دست‌اندازها، بد رانندگی کردن، نگهداری موتور در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد و تابش مستقیم نور خورشید در طول عمر لاستیک موتورسیکلت تاثیرگذار است.

کد خبر 396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha