نگاهی به صنعت تایر در سال ۱۴۰۲ و سال پیش‌رو

یک استاد دانشگاه با برشمردن وضعیت صنعت تایر کشور در سال گذشته، چشم اندازی از این صنعت در سال ۱۴۰۳ را ارایه کرده است که بر مبنای آن، در سال ۱۴۰۲ به روال سال های گذشته تولیدکنندگان ماموریت خود را که تولید بالغ بر ۳۰۰ هزار تن از انواع محصولات تایر است را محقق کردند؛ هرچند که کاهش تولید مستمر برخی کارخانه‌ها در سالیان اخیر، با افزایش تولید برخی دیگر شرکت‌ها جبران شده است.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، سعید تقوایی، استاد دانشگاه، در یادداشتی اختصاصی برای تایر نیوز اعلام کرد: واردات تایر به ویژه در چند ماهه آخر سال، نسبت به سال گذشته سیر کاملاً صعودی داشت و با رقمی بالغ ۲۰۰ هزارتن، و با ارز بری ۶۲۰ میلیون دلار (۱/۳ دلار به ازای هر کیلو)، یکی دیگر از رکوردهای خود را همچون سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸ به جا گذاشت.

از ۲۰۰ هزارتن، واردات تایر، رقمی بالغ بر ۱۴۰ هزار تن متعلق به تایرهای باری و اتوبوسی رادیال (TBR) اختصاص یافت که جهش بسیار بزرگی را نسبت به واردات این گروه از تایرها در سنوات گذشته داشته است و صد البته این جهش به واسطه طعم شیرین ارزهای ترجیهی و تعرفه بسیار پایین این گروه از تایرها در ماه‌های پایان سال بود.

در حوزه صادرات تایر، باز هم دَر بَر ‌همان پاشنه سنوات قبل چرخید و صادرات تایر ایران، رقم ناچیزی معادل ۱۰ هزارتن را به خود اختصاص داد که به روال گذشته سهم عمده آن به تایرهای موتور سیکلتی بود.

در حوزه اجرای طرح‌های توسعه کلان مرتبط با صنعت تایر، اتفاق خاصی در سال ۱۴۰۲ روی نداد و تنها به افزایش ظرفیت در برخی شرکت‌ها و تغییر در سبد محصول در برخی دیگر بسنده شد.

عمده چالش‌ها و دغدغه‌های مدیریتی در سال ۱۴۰۲ مربوط به مداخله سازمان‌های حاکمیتی و نظارتی بر قیمت فروش محصولات و نحوه توزیع آن بود که به ویژه در پایان سال، این مداخلات موجب سردرگمی‌های اساسی در سیستم عرضه و تقاضا گردید و صد البته سامانه‌های خلق الساعه سازمان‌های حاکمیتی نتوانست گره چندانی از نظام عرضه و تقاضا بگشاید.

به گونه‌ای که در انتهای سال نه تولیدکننده‌گان راضی بودند و نه مصرف‌کنندگان نهایی و حتی در برخی موارد، شبکه توزیع نیز دارای دلخوری‌هایی بودند و اینکه در این سرای نیلگون چه کسانی راضی بودند خدا داند! با همه مشکلات، صنعت تایر ایران در سال ۱۴۰۲ با تولید ۳۰۰ هزار تن انواع محصول و با فروش معادل ۳۴ هزار میلیارد تومان، همانند سایر کالاهای مصرفی سال پر تورمی را پشت سر گذاشت و سود انتظاری معادل ۵ هزار میلیارد تومان(معادل ۱۷% فروش) احتمالاً تا پایان سال حادث می‌شود.

در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان سهم حقوق و دستمزد و ۲۲ هزار میلیارد تومان خرج تامین مواد اولیه شده است و ۴ هزار میلیارد تومان سهم هزینه‌های استهلاک و هزینه‌های مالی و بهره‌های بانکی بوده است و لذا بانک‌ها هم در سال ۱۴۰۲ بی نصیب از فعالیت شرکت‌های تایرسازی نبودند.

تاثیر واردات خارج از عرف تایر در سال ۱۴۰۲ (بویژه در حوزه تایرهای TBR )، احتمالاً قدری توازن عرضه و تقاضا را در این گروه از تایرها در سال آینده بهم می‌زند و واردکنندگان این گروه از تایرها را در راستای جذب سریع‌تر نقدینگی، مجبور به دادن برخی امتیازات به مصرف‌کنندگان می‌کند. برای سال ۱۴۰۳ نیز نبایستی انتظاری بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید و حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تن صادرات داشت؛ چرا که هنوز برنامه و چشم‌انداز مشخصی برای صادرات از شرکت‌های تایرسازی رقم زده نشده است. احتمالاً در سال آتی میزان واردات، با یک عقب نشینی معنادار نسبت به سال ۱۴۰۲، به کانال حدود ۱۲۰-۱۰۰ هزار تن خواهد رسید و البته این‌ بار سهم واردات تایرهای سواری بیش از TBR خواهد بود.

در سال ۱۴۰۳ باز هم به روال گذشته خبری از SSBR، Nd-PBR، روغن‌های فرایندی TDAE  و اساسا مواد اولیه نوینی که مدتها است در آمیزه‌های لاستیکی شرکت‌های پیشرو در دنیا نمود یافته‌اند، نخواهد بود و کماکان می‌بایستی فرمولاسیون آمیزه‌های لاستیکی با استفاده از الاستومرهای مصنوعی نسل قدیم تولید پتروشیمی‌های داخلی بسته شوند.

در سال آتی با افزایش احتمالی نرخ ارز از همان ابتدای سال، تامین نقدینگی در واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه خواهد بود؛ بخصوص اینکه بانک‌ها سیستم انقباض خود را در ارائه تسهیلات مالی ادامه خواهند داد و پیامد آن افزایش قیمت تامین نهاده‌های تولید می‌باشد و لذا از همان ابتدای سال داستان همیشگی و چالش مرسوم بین تایرسازان و سازمان حمایت بر سر قیمت فروش، شکل خواهد گرفت و احتمالاً این درگیری‌ها شدت بیشتری خواهد گرفت.

رشد تولید در حوزه تایرهای سواری رادیال رینگ‌های ۲۰-۱۶ به روال ۲ تا ۳ سال گذشته در برخی شرکت‌ها افزایش می‌یابد و در این مسیر این شرکت‌ها به رقابت خواهند پرداخت که البته نتیجه این رقابت به نفع مصرف‌کنندگان و تعدیل قیمت‌ها در این گروه محصولات خواهد بود.

کد خبر 391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha