فراز و فرودهای صنعت تایر به روایت یک کارخانه‌دار/ تکنولوژی‌های به روز فعلا در دسترس نیست

نایب رییس هیات مدیره شرکت آرتاویل تایر گفت: در گذشته سرمایه گذاران برای ورود به حوزه سرمایه گذاری افق روشنی پیش روی خود می دیدند. امروز نرخ ارز و نرخ سود تسهیلات ارزی اصلا باثبات نیست و بهره های بانکی و نرخ های تورم افق های روشنی در برابر سرمایه گذار قرار نمی دهد. در سال قبل نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد بود که امسال این نرخ به ۲۳ درصد رسیده و با توجه به نرخ های اوراق فروخته شده دولتی، به نظر می رسد این نرخ در سال آینده بیشتر شود.

به گزارش تایرنیوز، علیرضا انصاری، رییس هیات مدیره سبلان تایر رازی و نایب رییس هیات مدیره آرتاویل تایر تشریح کرد یکی از مهمترین نگرانی ها برای صنعت تایر در سال آینده از همین ناحیه متوجه تولیدکنندگان خواهد بود؛ ورود بیش از نیاز بازار و اشباع بازار که باعث کاهش تولید می گردد و می تواند توقف تولید و بیکاری نیروی انسانی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: کارآفرینان بخش خصوصی معمار و زیربنای توسعه یافتگی و ثروت آفرینان کشور هستند و درک درستی از فرآیند توسعه دارند، بروکراسی های زاید کسب و کار را از سر راهشان برداریم.

انصاری گفت: در سال ۱۴۰۲ عدم تخصیص به موقع و کافی ارز و قیمت گذاری دستوری به عنوان دو عارضه ای که از سال گذشته صنعت تایر با آن روبرو بوده، باعث شد اکثر واحدهای صنعتی در حوزه تایر در نیمه اول سال با مشکل افت تولید روبرو شوند و تبعات این موضوع باعث کاهش عرضه تایر و بروز التهاب در بازار شد.

وی تصریح کرد: دولت در اواخر تابستان و پاییز با افزایش قیمت دو مرحله ای تدبیری به خرج داد و صورت های مالی شرکت ها در نیمه دوم سال به خصوص در فصل زمستان بهبود پیدا کرد؛ سیاستی که تا حدی کاهش تولید را در نیمه اول جبران کرد و شرایطی ایجاد نمود که تایرسازان برای تامین نیاز بازار موفق تر عمل کنند.

به گفته انصاری، یکی از موضوعات اساسی در صنعت تایر آن است که این صنعت نیازمند تخصیص به موقع و کافی ارز است و نرخ دلار از مفروضات مهم قیمت تمام شده در این صنعت است. لذا اگر دلار باثبات باشد و مواد اولیه وارداتی با افزایش قیمت روبرو نشوند و مواد اولیه داخلی نیز ثابت باقی بماند

وی ابراز امیدواری کرد تا سال جاری، سال بقا و تداوم سودآوری منصفانه در صنعت تایر باشد؛ در غیر این صورت دولت باید برای نجات این صنعت چاره اندیشی کند.

انصاری ادامه داد:دولت باید دو موضوع مهم را در دستور کار خود قرار دهد؛ نخست بحث رشد شرکت ها در زمینه های کمّی و کیفی و دوم سود منصفانه شرکت های تولیدی برای حفظ و بقای تولید و برای این منظور موضوع آزادسازی قیمت ها متضمن این دو هدف است، چرا که جایگزینی مکانیزم عرضه و تقاضا به جای روش های کنونی تعیین قیمت، باعث ایجاد قیمت هایی متعادل تر خواهد شد و قیمت های متعادل به تقویت بازار و تعادل در نیاز و موجودی شرکت های تایرساز با سود مناسب و متعادل و بهبود ارزش سهام منجر خواهد شد، در غیر این صورت با تداوم قیمت گذاری دستوری، صنعت تایر با ضربات ناشی از رشد پله ای قیمت مواد اولیه روبرو خواهد شد و به دنبال آن سود و تولید کاهش و ممکن است در کنار التهاب در بازار، با تعدیل نیرو هم روبرو باشیم.

وی افزود: در واقع حذف قیمت گذاری دستوری باعث بهبود سودآوری در تولید و ارتقای تحقیق و توسعه در این صنعت خواهد شد که به رشد و بروزرسانی صنعت در مقایسه با استانداردهای جهانی منتهی خواهد شد. در عین حال مشتریان و مصرف کنندگان نیز می توانند با خیالی آسوده تر خرید کنند و کاهش نگرانی از کمبود کالا در بازار، مانع از رشد فعالیت های دلالی و قیمت های کاذب خواهد شد.

انصاری ادامه داد: در این رابطه یکی از مشکلات موجود تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی دولتی است که باعث شده صنعت تایر در حوزه های مختلف با مشکلاتی روبرو شود. یکی از این حوزه ها در تولید تایرهای TBR است؛ امروز شرکت های سبلان تایر رازی و بارز در حدود ۶۰ درصد نیاز بازار به این نوع تایرها را تامین و باقی آن وارد می شود.

وی افزود: در زمان بروز بحران در این حوزه، دولتمردان به جای مذاکره با فعالان این حوزه و واکاوی دلایل التهاب، تصمیمات خلق الساعه ای اتخاذ کرده اند که یکی از این تصمیمات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی با سود بازرگانی و حقوق گمرکی ۵ درصدی برای واردات است و این در حالی است که دولت به تولیدکنندگان، برای واردات مواد اولیه مانند کائوچو و استیل کورد ارز نیمایی تخصیص می دهد. همچنین تأمین مواد اولیه از طریق بورس کالا نیز با ارز نیمایی محاسبه می شود که این نوع نگاه ناعادلانه باعث کاهش رقابت پذیری بین واردات و تولید داخل شده و بقای تولید و اشتغالزایی را با تهدید روبرو می کند.

به گفته این فعال صنعت تایر، یکی دیگر از سیاست های عجیب و غریبی که در سال جاری شاهد آن بودیم ممنوعیت فروش تایر به خودروسازان بود. به طور متوسط در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از محصولات تایرسازان به خودروسازان تخصیص می یابد و زمانی که تصمیماتی از این دست گرفته می شود، تعهدات به خودروسازان تحت الشعاع قرار می گیرد و در نتیجه عدم ایفای تعهدات تایرسازان، ممکن است آنها نیز از ایفای تعهدات خود سر باز بزنند. در عین حال باقی ماندن تولید تایرسازان در انبارها نیز اتفاق دیگری است که در نتیجه چنین سیاستی اتفاق می افتد.

وی اظهار داشت: از دیگر تصمیمات اخیر وزارت صمت ممنوع کردن فروش سبدی است. با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در ماشین آلات و تجهیزات و تکنولوژی باید از ظرفیت کامل در ترکیب محصول از همه گروه های تولید استفاده کرد. با روش غیرسبدی به انتخاب مشتری، شرکت ها با مشکل عدم استفاده از ظرفیت، افزایش نقطه سر به سر، تحمل هزینه های سربار و ضرر و زیان و کمبود تدریجی عرضه در بعضی از سایزها مواجه می شوند.

انصاری گفت: متاسفانه به دنبال مشکلاتی که در سال جاری رخ داد، تعرفه واردات از ۲۸ درصد به ۶ درصد رسیده است. در نتیجه بعضا تایرهای بی کیفیت با قیمت های پایین در بازار حضور پیدا کرده و می کنند. در سال جاری بیشترین مشکل در رینگ های ۱۳ تا ۱۵ اتفاق افتاد که با رشد قیمت ها در بازار توسط دلالان و عوامل توزیع روبرو شدند، اما بررسی منصفانه دلیل این موضوع اهمیت دارد.

وی افزود: تولید کنندگان تایر در گذشته نیز بارها جلسات و مذاکراتی با مسئولان داشتند که اگر ارز به اندازه کافی و به موقع نیاز به صنعت اختصاص نیابد مشکلات و کمبودهای زیادی اتفاق خواهد افتاد، ولی به این مهم توجهی نشد و در نتیجه التهاب به وجود آمد و منافع آن به جیب دلالان و ضرر و زیان آن متوجه تولید کنندگان و سهامداران شد که شاهد افت تولید و کمبود محصول در بازار بودیم.

به گفته انصاری، الان هم با اطلاعاتی که از گوشه و کنار شنیده می شود با تسهیلاتی که برای واردکنندگان ایجاد شده و قرار است سایزهای ۱۳ تا ۱۵ وارد شوند، سال آینده با توجه به کالاهایی که روی آب و در حال حمل است و یا وارد شده، قطعا صنعت تایر با چالش روبرو خواهد شد و این بار در بازار با یک شرایط اشباع شده و هیجانی روبرو خواهیم شد و این در حالی است که برای رفع بحران می توانستیم سیاست های بهتری در حمایت از تولید اتخاذ کنیم تا هم بازار به تعادل برسد و هم تولید دچار چالش نشود، اما در حال حاضر ممکن است در سال آینده مشکلاتی را شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: واحدهای تولیدی تایر در سال جاری تاکنون ۲۰ میلیو ن و اندی تایر تولید کرده اند که تقریبا مشابه سال گذشته بوده است و در سال های گذشته نیز هیچ گاه در تامین تایرهای ۱۳ تا ۱۵ با مشکل روبرو نبوده ایم. امسال نیز به رغم مشکلاتی که در نیمه اول شاهد آن بودیم، در ده ماهه سال ۱۴۰۲ از نظر میزان تولید رشد ثبت شده است؛ به عبارتی بازار به حالت تعادل رسیده و مدیریت شده است.

انصاری گفت: در گذشته نیز تعادل بازار با همکاری تولیدکنندگان و انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی ایجاد می شد؛ همان سیاستی که هنوز ادامه دارد و شاهد بودیم در سال جاری نیز شرکت های ایرانی با تخصیص سبدهای ویژه رینگ های ۱۳ تا ۱۵ تایر با نرخ دولتی تلاش کردند تا این تعادل برقرار شود، اما مشکلاتی مانند کاهش تعرفه، نگرانی ها را برای سال آینده افزایش داده است. به عقیده من برای سال آینده نیازی به واردات بیشتر تایر در سایزهای ۱۳ تا ۱۵ نیست و واردات بیشتر از این به صنعت تایر ضربه خواهد زد و دولت باید برای حمایت از تولید داخل توجه و حمایت بیشتری کند.

وی افزود: در کنار این موضوع ایجاد توزیع سیستمی و توزیع از طریق سامانه مشکل دیگری است که اکنون تشدید شده است. در گذشته نیز سامانه جامع تجارت راه اندازی شد و تولیدکنندگان با آن نهایت همکاری را داشتند، اما تعدد و اشکالات در سیستم سامانه ها در حال حاضر باعث شده فروش تایر با مشکلات و بروکراسی های زمان بری روبرو شود که در این مسیر احراز هویت خریداران باعث اتلاف وقت نمایندگان فروش می شود و در نتیجه به مانعی برای فروش و جذب نقدینگی برای خرید در ماه های بعدی تبدیل شده است و به عبارتی سامانه در حال حاضر برای فروشندگان، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به یک مانع جدی تبدیل شده است.

انصاری ادامه داد: صنعت تایر دارای سه بخش مشکلات و معضلات است: بخشی از آن به عملکرد شرکت های تولیدکننده برمی گردد و موضوعاتی را شامل می شود که ما باید به آنها توجه کنیم. بخش دوم به عملکرد دولت ها برمی گردد و بخشی نیز با تحریم ها ارتباط دارد.

وی افزود: نکته قابل ذکر در مورد دسته اول آن است که تولیدات ما در حال حاضر با دنیا فاصله دارد و این یکی از موانع صادرات تایرهای ایرانی است که باعث شده در سال زیر ۵ درصد تایر ایرانی آن هم به بازارهای منطقه صادر شود، اما برای صادرات به کشورهای توسعه یافته متناسب با نیازهای روز و متناسب با خودروهای الکتریکی یا تایرهای سبز و هوشمند و یا سایزهای متنوع با تکنولوژی های پیشرفته متناسب با انواع خودروهای متنوع و جدید، باید تولیداتی مطابق با استانداردها و قوانین حاکم بر صنعت تایر در دنیا داشته باشیم تا بتوانیم تایرهای توسعه یافته متناسب با نیاز صادرات و مطابق الزامات و استانداردها تولید و صادرکنیم. لذا باید واحدهای تحقیق و توسعه را رشد دهیم و برای بقا و رقابت پذیری با شرکت های دنیا باید به این مقوله بسیار اهمیت بدهیم.

به گفته این فعال صنعت تایر، بحث دیگر تکمیل زنجیره ارزش و مواد اولیه صنعت تایر است که باید با کاهش قیمت تمام شده و توسعه فناوری و ارتقای استانداردها به خصوص در حوزه زیست محیطی به آنها اهمیت بدهیم که این موضوع برای صادرات به اروپا، کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: مساله مهم دیگر پایدار ماندن قیمت ارز است که در کنار تناسب تعرفه واردات تایرهای خارجی و مبارزه با قاچاق تایر از وظایف دولت ها برای تثبیت شرایط در حوزه صنعت است و باید با استفاده از ابزارهای درا ختیار دولت و حاکمیت تنظیم گردد. در کنار آن حذف قیمت گذاری دستوری موضوع بسیار مهمی است که باید دولت به آن اقدام نماید.

به گفته انصاری، در حوزه تربیت نیروی انسانی که طبعا از وظایف صنعت تایر است، آموزش و نگهداری نیروی انسانی و استفاده از تجارب و سابقه آن که در این صنعت سرمایه های انسانی گرانقدر و با ارزش و مهمی هستند بسیار اهمیت دارد و باید به طور جدی در دستور کار فعالان صنعت قرار گیرد. در بسیاری کشورها مثل ژاپن سالی یکی دو بار بازنشستگان این صنایع را دعوت می کنند و ضمن ادای احترام به آنها از تجربیات و سوابق آنان در جهت توسعه صنعت تایر (و البته سایر صنایع) استفاده می کنند، اما در ایران چنین موضوعی نیست.

وی در خصوص ورود تکنولوژی ها به صنعت تایر گفت: واقعیت مهم صنعت تایر آن است که امروزه تایرهای بایاس در حال منسوخ شدن هستند و دنیا به سمت استفاده کامل از تایرهای رادیال در حرکت است. باید برنامه ریزی های لازم در این صنعت برای جایگزینی تایرهای رادیال بر اساس تکنولوژی های جدید در دستور کار قرار بگیرد.

انصاری ادامه داد: متاسفانه در این مسیر به رغم همه تلاش ها و موفقیت هایی که کسب شده، اما تحریم ها، خرید دانش فنی، تکنولوژی و خرید قطعات از منابع موثق و با کیفیت را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و اثرات منفی بر جای گذاشته است.

وی افزود: در نتیجه سرمایه گذاری ها چه سرمایه گذاری های داخلی و چه خارجی به شدت کاهش یافته است. در گذشته شرکت میشلن حاضر بود در صنعت تایر ایران سرمایه گذاری کند و تولیدات شرکت های تایر ایرانی به بازارهای جهانی و منطقه ای صادر شود، اما دولتمردان حمایت نکردند. امروز حتی ریسک های سیستماتیک و اثرگذار روی سرمایه گذاری ها در این صنعت، اثرات منفی بیشتری بر جای گذاشته است.

انصاری گفت: در گذشته سرمایه گذاران برای ورود به حوزه سرمایه گذاری افق روشنی پیش روی خود می دیدند. امروز نرخ ارز و نرخ سود تسهیلات ارزی اصلا باثبات نیست و بهره های بانکی و نرخ های تورم افق های روشنی در برابر سرمایه گذار قرار نمی دهد. در سال قبل نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد بود که امسال این نرخ به ۲۳ درصد رسیده و با توجه به نرخ های اوراق فروخته شده دولتی، به نظر می رسد این نرخ در سال آینده بیشتر شود.

وی افزود: نکته دیگر نبود تکنولوژی به روز مورد نیاز برای سرمایه گذار است. در شرایط تحریمی سرمایه گذار قادر نیست تکنولوژی مدنظر خود را از کشورها و برندهای مطرح وارد کند و این مساله نیز روی افق دید او اثرات منفی بر جای خواهد گذشت؛ با این حال یکی از مهمترین موضوعات، حمایت دولت از سرمایه گذاری است. این که چگونه از سرمایه گذاری ایمن از طریق تخصیص ارز مناسب، تسهیلات مناسب و سایر ابزارها حمایت کند تا سرمایه گذار بتواند یک طرح توجیهی اقتصادی مناسب با پیش بینی سودآوری مناسب و به موقع پیاده کند، در حال حاضر بسیار مهم و نبود این نوع نگاه نگران کننده است.

انصاری در خصوص شرکت آرتاویل تایر نیز گفت: آرتاویل تایر یک کارخانه بسیار فعال است که در نیمه اول سال گذشته مانند بسیاری دیگر از شرکت ها با چالش های ارزی روبرو شد، اما با پیگیری های مدیریت و سهامداران محترم، تامین ارز مورد نیاز از نیمه دوم سال رونق گرفت و تولید کارخانه به حالت پایدار و مناسب ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تن در ماه رسید که با تداوم این روند در سال ۱۴۰۳ ظرفیت تولید به بیش از ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: همچنین امیدواریم با حمایت دولتمردان و حذف قیت گذاری دستوری و تخصیص ارز امیدواری ها به توسعه آرتاویل تایر و سایر شرکت های گروه رازی اعم از یزد تایر و سبلان تایر رازی افزایش خواهد یافت و شاهد وضع مطلوب و سود منصفانه ای برای صنعت تایر باشیم.

به گفته انصاری، در بحث تایرهای سواری در آرتاویل تایر، خوشبختانه امسال تایرهای با گل های جدیدی تولید شده و در این مسیر این محصولات استانداردهای بروز و ایمارک را اخذ کرده اند. در حال حاضر تولیداتآرتاویل تایر با برند رازی در حال توسعه است و خوشبختانه برند رازی مورد استقبال مصرف کنندگان و خودروسازان قرار گرفته و در سال جاری برنامه ریزی کرده ایم که اکثر محصولات آرتاویل تایر با برند رازی به بازار عرضه شوند و خوشبختانه در تایرهای سنگین و کشاورزی و راهسازی و تایرهای SUV، با برنامه ریزی های صورت گرفته موفقیت های زیادی را کسب خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در حوزه بازارهای صادراتی نیز با طراحی سایز های خوب و منحصر به فرد و ترکیب محصولات سبد با توسعه مناسبی روبرو هستیم. در شرکت سبلان تایر رازی اکثر تایرهای این شرکت نشان ای مارک را دریافت کرده اند که مورد استقبال خودروسازان قرار گرفته است و محصولات TBR با کیفیت خوب مورد استقبال خودروسازان و بازار قرار گرفته است، با این حال میزان تولیدات جوابگوی نیاز بازار نیست، ولی امیدواریم در سال آینده ظرفیت تولید سبلان افزایش یابد.

انصاری گفت: به منظور افزایش تولید اقداماتی جهت خرید و تکمیل ظرفیت ماشین آلات را نیز در دستور کار داریم و امیدواریم دولت به کل صنعت کمک کند و توجه خاصی به تولید داخل کند و می توانیم در سال جدید با تنوع ترکیب محصول و سایزهای صادرات محور در شرکت های تایرسازی گروه صنعتی رازی شاهد رشد و شکوفایی و بهبود صورت های مالی همه شرکت ها باشیم.

کد خبر 384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha