چشم انداز صنعت تایر خودرو تا ده سال آینده

Future market Insights در گزارشی که در پاییز ۲۰۲۳ منتشر کرده به بررسی وضعیت بازار تایر جهان تا ده سال آینده پرداخته و ادعا کرده است که این بازار تا سال ۲۰۳۳ به ۹۲۸.۳ میلیارد دلار خواهد رسید که رشد سالانه ای معادل ۶.۳ درصد را به صورت مرکب نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار تایرنیوز، متغیرهای متعددی در این روند دخالت دارند که این گزارش به بررسی آنها پرداخته از جمله این که توسعه تایرهای بادوام و کارآمد و سرمایه گذاری در نوآوری و فناوری این صنعت، رشد تجارت الکترونیک در بازار تایر، تحول در قوانین و مقررات زیست محیطی و تحولات در حوزه تولید تایرهای سبز، تحولات اقتصادی در گوشه و کنار جهان، منظقه ای شدن بازارها و ورود بازیگران جدید به بازار تایر در کنار افزایش میزان تولید خودرو، تحول در تولید خودروهای برقی به جای خودروهای درون سوز و ... همگی از عوامل موثر بر بازار تایر در ده سال آینده هستند که برای فعالان این صنعت در ایران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی از موضوعاتی که این گزارش به آن پرداخته توسعه تولید تایرهای بادوام است که در سال های آینده با تقاضای بیشتری روبرو خواهد شد. تمرکز بر به حداقل رساندن مقاومت غلتشی برای بهبود بهره وری انرژی و ارتقای کارکرد تایرها برای شرایط مختلف و تولید تایرهای تمام فصل به دلیل تطبیق‌پذیری و توانایی آن‌ها در مدیریت انواع شرایط آب و هوایی و شرایط جاده‌ای از موضوعاتی است که در این سرفصل به آنها اهمیت داده شده است.

همچنین تولید تایرهایی با ویژگی های سازگار با محیط زیست در پاسخ به نگرانی های زیست محیطی، تولید تایرهای دارای فناوری run-flat که خودرو را قادر می‌سازد تا برای مدت طولانی پس از پنچری رانندگی کند و در نتیجه نیاز به تایرهای زاپاس را کاهش می‌دهد، گرافن و چاپ سه بعدی به عنوان راه هایی برای تولید لاستیک های کارآمدتر و بادوام نیز از جمله تحولات فناوری در این صنعت هستند که روی بازار تایر اثرگذار خواهند بود.

در این بین توسعه تجارت الکترونیک در صنعت تایر باعث شده دسترسی به انواع تایرها آسان و  سفارش گزاری راحت تر را نیز باید به عنوان یکی دیگر از مواردی که در بهبود بازار تایر دخالت دارد دید.

انتظار می‌رود هوش مصنوعی و حسگرهای هوشمند در سال‌های آینده تعمیر و نگهداری خودکار و اصلاح آسیب در تایرها را امکان پذیر نموده و حتی استفاده مداوم از آنها را تضمین کند که این مسایل اهمیت بسیار زیادی در بازار خواهد داشت.

از سوی دیگر توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای دنیا ظرف ده سال آینده از مناطق آفریقایی گرفته تا شرق اروپا و شرق آسیا و کشورهای خاورمیانه و فروش بیشتر خودروهای لوکس با ویژگی ها و فناوری های پیشرفته تقاضای فزاینده مصرف کنندگان برای لاستیک های با کارایی بالا را ایجاد خواهد کرد.

محدودیت های صنعت تایر خودرو

 با این حال چالش هایی هم وجود دارد؛ کمبود مواد خام ممکن است بازار را با چالش هایی مواجه کند.

کائوچوی طبیعی و مصنوعی دو ماده اولیه ای هستند که هزینه آنها بسته به در دسترس بودن و تقاضا می تواند متفاوت باشد؛ لذا هزینه و سودآوری تولید تایر می تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر تغییرات این مواد قرار گیرد.

تولیدکنندگان تایر به دلیل قوانین سختگیرانه، تحت فشار فزاینده‌ای برای تولید کائوچوی سازگار با محیط‌ زیست و با کارایی بالا هستند و ممکن است زمان و هزینه قابل توجهی برای رعایت این مقررات صرف شود. این در حالی است که نوسانات ارز، تورم و رکود اقتصادی می تواند بر تقاضای تایر تأثیر بگذارد.

بسیاری از بازیگران جهانی و منطقه ای برای سهم بازار در صنعت تایر رقابت می کنند و قیمت ها و سودآوری می تواند تحت تأثیر رقابت شدید قرار گیرد. در این بین برای برآوردن استانداردهای ایمنی، بهره وری سوخت و عملکرد، سازندگان و طراحان تایر باید دائماً نوآوری کرده و روی فناوری های جدید سرمایه گذاری کنند.

از سوی دیگر انتظار می‌رود که توسعه بازار تایر خودرو در چند سال آینده با ظهور اینترنت اشیا (IoT) پیشرفت قابل توجهی کند. همچنین طبق این گزارش هوش مصنوعی در فناوری‌های لاستیک خودرو گنجانده خواهد شد تا از مزایای درآمدی برخوردار شود و در نتیجه مصرف کنندگان و OEM ها از فناوری پیشرفته به کار رفته در تایرهای خودرو سود می برند.

بر اساس این گزارش چین و ایالات متحده بیشترین درآمد را تا ده سال آینده از بازار تایر کسب خواهند کرد و افزایش تقاضا برای تایرهای سبز و مواد قابل بازیافت، منجر به فروش بیشتر تایر خودرو در این دو کشور تا سال ۲۰۳۳ خواهد شد.

توسعه وسایل نقلیه خودران از نظر فناوری پیشرفته و افزایش فروش خودروهای الکتریکی نیز احتمالاً بازار تایر را گسترش خواهد داد. ترکیبی از تغییرات در قانون مالیات و مقررات رانندگی ایمن به رشد بازار دامن می زند.

تقاضای خودروهای الکتریکی برای پیشبرد بازار تایر خودرو در چین انتظار می رود چین پیشتاز بازار تایر در جهان باشد. احتمالا رشد سالانه بازار در این کشور در طول

دوره پیش بینی به ۶.۹ درصد برسد و رشد فروش و تولید خودروهای برقی در چین منجر به افزایش تقاضای تایر خودرو شود. تولیدکنندگان تایر چینی به دلیل لجستیک ارزان‌تر، بهتر با همتایان جهانی خود رقابت می‌کنند و در نتیجه صادرات بیشتری به خارج از مرزهای خود دارند. انتظار می رود افزایش تولید و استفاده از وسایل نقلیه مورد استفاده برای مقاصد کشاورزی نیز عامل دیگری باشد که باعث افزایش تقاضا می شود.

نکته جالب توجه آن که در بخش تقاضا بریتانیا با ۷.۲ درصد رشد سالانه روبرو باشد که دلیل آن نیز تمایل به تغییر در مصرف تایرهایی با بازده بالای سوخت و کمترین آلایندگی زیست محیطی تا ده سال آینده است.

تغییرات در شرایط آب و هوایی نیز موضوع دیگری است که بر تقاضای تایر در بریتانیا تأثیر می گذارد. با توجه به ترجیحات مصرف کننده و انواع وسایل نقلیه در حال استفاده، تایرهای عملکردی یا تمام زمینی ممکن است محبوب تر باشند.

در آلمان نیز به دلیل سرمای زمستان و گرمای تابستان – تقریبا هوای دو فصل – تقاضا برای تایرهای تابستانی و زمستانی بالا است و از آنجا که کیفیت و ایمنی اولویت های بالایی در استانداردهای این کشور هستند که شامل قطعات خودرو مانند تایر می باشد، در نتیجه، لاستیک‌های باکیفیت و مطابق با استانداردهای سختگیرانه ایمنی ترجیح داده می‌شوند.

بازار تایرهای جایگزین بیشتر تقاضای تایر در کشورهای توسعه یافته را تشکیل می دهد. لاستیک های جدید همیشه به دلیل فرسودگی تایرهای قبلی مورد نیاز هستند که منجر به نیاز دائمی به تعویض می شود.

پیش بینی ها تا ۲۰۳۳

طبق پیش‌بینی‌ها، ساختار تایر رادیال تا سال ۲۰۳۳ بر بازار تسلط خواهد داشت. انتظار می‌رود بازار این نوع تایر در طول دوره پیش‌بینی سهم ۸۴.۳ درصدی را در اختیار داشته باشد. بر اساس نوع وسیله نقلیه، پیش بینی می شود خودروهای سواری در طول دوره پیش بینی سهم ۵۶.۳ درصدی را از بازار به خود اختصاص دهند.

افزایش ترجیحات مصرف کننده برای انواع تایرهای خاص نیز ممکن است بر تقاضا تأثیر بگذارد.

مصرف کنندگان علاوه بر انتخاب تایرهایی که کارایی بالایی را به خودروهای خود ارائه می دهند، به دوام و قابلیت همه جانبه در زمان انتخاب نیز توجه می کنند. استانداردها و مقررات مربوط به ایمنی نیز می توانند بر روی لاستیک تأثیر بگذارند.

افزایش آگاهی زیست محیطی و همچنین بهره وری سوخت می تواند تاثیر قابل توجهی بر انتخاب تایر داشته باشد. نگرانی فزاینده در مورد محیط زیست ممکن است باعث افزایش تقاضا برای تایرهای با مقاومت غلتشی کم شود.

در مقایسه با تایرهای دیگر، تایرهای رادیال هندلینگ و کشش بهتری را ارائه می‌دهند که ایمنی و ثبات رانندگی را بهبود می‌بخشد. عملکرد استثنایی، آنها را برای وسایل نقلیه مسافربری، کامیون های تجاری و وسایل نقلیه خارج از جاده ایده آل می کند. در مقایسه با تایرهای بایاس، تایرهای رادیال دوام بیشتری دارند. در نتیجه نیاز به تعویض و هزینه های نگهداری کاهش می یابد.

کد خبر 383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha