مافیای واردات، مانع ساخت کارخانه تایر سنگین در ایران

استاد دانشگاه تهران، مافیای واردات را مهمترین مانع پیش روی ساخت کارخانه تایر سنگین در ایران اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، بهمن آرمان، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تایرنیوز گفت: در دولت دوازدهم مقرر شده بود تا چهار کارخانه لاستیک سنگین در کشور ساخته شود تا با ساخت این چهار کارخانه، لاستیک مورد نیاز برای کامیون، لودر و وسایل راه‌سازی سنگین تامین شود؛ البته هر چهار کارخانه هم قرار بود در استان‌های محروم احداث شود تا اشتغال‌زایی برای این مناطق به همراه داشته باشد.

وی افزود: مکان یکی از این کارخانه‌ها در استان سیستان و بلوچستان بود؛ اما از آن زمان تا کنون چندین سال می‌گذرد و متاسفانه اثری از ساخت این کارخانه‌ها نیست.

آرمان درباره دلیل تاخیر در احداث کارخانه ماشین‌آلات سنگین توضیح داد: این تاخیر به خاطر آن است که جریان مافیای واردات لاستیک‌های سنگین می‌داند که ۷۵ درصد لاستیک‌های سنگین مصرفی در ایران از طریق واردات تامین می‌شود.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در صورتی که در ایران بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر ساخته می‌شود. جز کائوچو که همه کشورهای جهان مجبور هستند آن را از آسیای جنوب شرقی وارد کنند، زیرا این محصول در مناطق حاره تولید می‌شود، بقیه مواد اولیه این صنعت در ایران وجود دارد.

وی اضافه کرد: ایران شبیه سایر کشورها ناچار است کائوچود را وارد کند؛ اما سایر مواد اولیه که ممکن است در کشورهای صنعتی وجود نداشته باشند، خوشبختانه در ایران وجود دارد.

آرمان گفت: پتروشیمی تبریز و اصفهان مواد اولیه صنعت لاستیک سازی را تولید می‌کنند و بخشی از مواد اولیه این صنعت هم در خوزستان تولید می‌شود؛ ولی جریان مافیای واردات لاستیک‌های سنگین نمی‌گذارد که چنین واحدهای صنعتی در ایران احداث شود.

به گفته وی، ایجاد هر کارخانه لاستیک‌سازی در چهار استان محروم، هزینه ارزی بیش از ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار برای کشور به همراه نخواهد داشت.

کد خبر 376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha