شرکای خارجی تایرسازان از ایرانی‌ها چه می‌خواهند؟

سخنگوی صنعت تایر با بیان اینکه شریک تجاری می‌خواهد بداند که آیا نوسانات نرخ ارز در ایران قابل محاسبه است یا خیر؛ در حالیکه ما به این پرسش‌ جوابی نداریم، گفت: شریک تجاری با ریال کاری ندارد و می‌خواهد پولش به شکل ارز از ایران خارج شود؛ بنابراین می‌خواهد بداند که در سال‌های مختلف چند دلار سود می‌برد تا زمان بازگشت سرمایه را محاسبه کند؛ ضمن اینکه می‌خواهد بداند سودش را در ابتدای هر سال می‌تواند به صورت ارز در حساب بانکی خودش در کشور مبدا دریافت کند یا نه؛ اما کسی می‌تواند به این سئوال جواب بدهد.

مصطفی تنها، سخنگوی صنعت تایر در گفتگو با تایر نیوز درباره دلایل عدم جذب شریک تجاری در صنعت تایر ایران گفت: ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد و در شرایط موجود کشور امکان جذب جوین ونچر وجود ندارد. در حال حاضر کشورها به ما مواد اولیه نمی‌دهند و بنابراین کسی به ایران سرمایه نمی‌آورد.

وی افزود: من خودم شخصا برای یکی از شرکت‌های تایرسازی حدود هشت سال دنبال شریک تجاری دویدم، ولی در شرایط موجود هیچ شرکتی در دنیا به‌عنوان شریک تجاری وارد ایران نمی‌شود.

سخنگوی انجمن تایر درباره عدم تمایل کشورها برای ورود به ایران به‌عنوان شریک تجاری گفت: این مسئله دلایل متعددی دارد. اصلی‌ترین دلیل آن تحریم است. هر شرکتی برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاید، ممکن است خودش دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: عدم تمایل برای ورود به ایران دلایل دیگری هم دارد. ما تصمیم داشتیم از یک شرکت چینی به شرط شراکت، ماشین‌آلات خریداری کنیم. این شرکت از ما سئوال کرد که با چه نرخ ارزی امکان‌سنجی ایجاد کارخانه انجام شده است.

تنها اضافه کرد: سئوال بعدی این بود که نرخ ارزی که با آن امکان‌سنجی انجام شده است، چقدر ثبات و بقا دارد. اگر قیمت ارز به هم بخورد، نرخ تایر متناسب با تغییر قیمت ارز اصلاح می‌شود تا سود شرکت ثابت بماند؟ یا اینکه با نوسانات نرخ ارز سودتان بالا و پایین می‌شود.

وی گفت: شریک تجاری می‌خواهد بداند که آیا نوسانات نرخ ارز در ایران قابل محاسبه است؟ به این پرسش‌ها چه جوابی بدهیم؟ شریک تجاری با ریال کاری ندارد و می‌خواهد پولش به شکل ارز از ایران خارج شود. بنابراین می‌خواهد بداند که در سال‌های مختلف چند دلار سود می‌برد تا زمان بازگشت سرمایه را محاسبه کند.

سخنگوی انجمن تایر افزود: سئوال دیگر شریک تجاری این است که می‌خواهد بداند سودش را در ابتدای هر سال می‌تواند به صورت ارز در حساب بانکی خودش در کشور مبدا دریافت کند یا نه. آیا کسی می‌تواند به این سئوال جواب بدهد؟

تنها توضیح داد: ما قانون سرمایه‌گذاری کشور را که شورای نگهبان تصویب کرده است از وزارت دارایی دریافت کرده و به سرمایه‌گذار دادیم اما این قانون پاسخگوی چنین سئوالاتی نیست. مسایلی که ذکر شد از نظر یک جوین ونچر سئوالات حیاتی و کلیدی است.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذار می‌خواهد بداند که اگر سرمایه‌گذاری و تولید کند؛ آیا کشورهایی هستند که برای محصولات ایرانی تعرفه تشویقی یا تعرفه ترجیحی در نظر گرفته باشند که صادرات از ایران نسبت به صدور کالا از کشور شریک تجاری ارزان‌تر تمام شود.

سخنگوی انجمن تایر افزود: چنین کشوری وجود دارد که ما بگوییم اگر تایرمان را تولید کنیم و مثلا به ترکیه بفرستیم، پنج درصد به محصول ایرانی تخفیف تعرفه واردات می‌دهد. آیا چنین موافقتنامه‌هایی داریم که روی آن حساب باز کنیم و کشورهایی هستند که تایر ایرانی مصرف کنند؟

وی تاکید کرد: این جور مسایل برای سرمایه‌گذار مهم است. پاسخ این پرسش‌ها را باید ارائه دهیم. وقتی اینجا هیچ مزیتی برای شریک تجاری به جز مشکلات ناشی از تحریم و پیامدهایش ندارد، طبیعتا هیچ شرکتی وارد ایران نخواهد شد.

به گفته تنها اگر مشکلات ناشی از تحریم رفع شود و اقتصادمان قابل پیش‌بینی باشد، مزیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که می‌تواند ایران را به محلی برای تولید تایر و جذب سرمایه‌گذار تبدیل کند.

وی یادآور شد: ما در ایران مزیت بالقوه زیاد داریم. صنایع پتروشیمی ما خیلی از مواد اولیه را در داخل کشور تولید می‌کند که در جهان قیمت دارد. ما در کشورمان جاده‌های خیلی خوبی داریم و مصرف تایرمان بالاست. می‌توانیم تایرهای پیشرفته‌تری در جاده‌های خود استفاده کنیم.

سخنگوی انجمن تایر بیان کرد: صنعت خودروی ما مقدار قابل توجهی مصرف تایر دارند. ما همجوار کشور عربستان سعودی و پاکستان هستیم. ایران، عربستان سعودی، پاکستان، مصر و آفریقای جنوبی اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان تایر باری و اتوبوسی در کل منطقه خاورمیانه و آفریقا هستند.

وی با تاکید بر اینکه پتانسیل‌های زیادی در ایران وجود دارد، افزود: ما انرژی ارزان و کارگر ارزان در کشور داریم. یک مهندس خیلی عالیرتبه ما حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که این رقم حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو است و از کمک هزینه یک دانشجو در اروپا کمتر است.

تنها گفت: ارشدترین مدیر صنعتی ایران در کارخانه تایرسازی این میزان حقوق می‎گیرد. چنین مهندسان توانمندی با این سطح سواد و ارزان کجای دنیا می‌توان پیدا کرد.

وی افزود: در ایران می‌توانید کارگر صفر و دیپلمه با ماهی ۲۰۰ دلار استخدام کنید. ۲۰۰ دلار حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است. این نیرو با کمال میل با چنین حقوقی برای شما کار می‌کند. کجای دنیا چنین چیزی پیدا می‌شود؟

به گفته سخنگوی انجمن تایر، در حال حاضر به لحاظ ارزشی ۶۵ تا ۷۰ درصد از ماده اولیه صنعت تایر را در داخل تولید می‌کنیم و اینها مزیت‌هایی است که اگر تحریم نبودیم، می‌توانستیم در ایران از آن استفاده کنیم.

کد خبر 348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha