نکاتی که باید بعد از ترکیدن لاستیک رعایت کنید

با فرارسیدن ایام نوروز و افزایش سفرهای جاده ای، دانستن نکاتی در مورد ترکیدن لاستیک ضروری به نظر می رسد؛ البته بزرگ‌ترین اشتباه چرخاندن فرمان به سمت دیگر است که شرایط را برای چپ شدن و منحرف شدن ماشین مهیا می‌کند.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، ایام نوروز در پیش است و سفرهای نوروزی به اوج خود می رسد؛ بنابراین شاید دانستن نکات ساده در مورد ایمنی خودرو از ضروریات به شمار می رود. در این میان باید و نبایدهایی در زمان ترکیدگی یا پنچری لاستیک در سرعت بالا وجود دارد که باید رعایت این نکات می‌توانید خطرات ناشی از ترکیدن لاستیک را به حداقل برسانید.

هدایت فرمان

اولین قدمی که هنگام ترکیدن لاستیک راننده باید انجام دهید، حفظ خونسردی و آرامش است. سپس فرمان را با دو دست محکم نگه دارید و با تمرکز به مسیر مقابل فکر کنید. اگر فقط یکی از دست‌هایتان به فرمان باشد، احتمال کنترل خودرو در این شرایط بسیار دشوار است. با محکم نگه داشتن فرمان از منحرف شدن خودرو جلوگیری می‌کنید. بزرگ‌ترین اشتباه چرخاندن فرمان به سمت دیگر است، که شرایط را برای چپ شدن و منحرف شدن ماشین مهیا می‌کند.

ترمز نگیرید!

هرگز در این شرایط ترمز نگیرید. البته با توجه به عملکرد مغز ما، عمل کردن به این حرف تا حدودی مشکل است. اما اگر لاستیک جلوی خودروی شما آسیب دیده باشد، با ترمز گرفتن ناگهانی تمام فشار حرکتی و میزان وزن خودرو بر روی چرخ‌های جلو وارد می‌شود. در این شرایط ممکن است، خودرو به سمت چرخی که لاستیک آن ترکیده است منحرف شود و در اثر برخورد لبه چرخ با آسفالت خودرو چپ شود.

گاز بدهید

در صورت ترکیدن تایر شما باید سرعت کنونی خودرو را حفظ کنید. فشاری که ترکیدن یک لاستیک به ماشین وارد می‌کند، باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود. در نتیجه شما نباید پای خود را ازروی پدال گاز بردارید؛ در این شرایط باید پای شما روی پدال گاز باشد و آن کاهش سرعت را جبران کنید، تا تعادل ماشین حفظ شود. البته دقت کنید زیاد هم پدال گاز را فشار ندهید و حالت متعادلی را برای گاز دادن در نظر بگیرید، تا شرایط بدتر نشود.

توقف خودرو

باید بگذارید خودرو به‌آرامی سرعتش کم شود و به حالت توقف در بیاید. وقتی سرعت خودرو کم شد، در صورت لزوم ترمز بگیرید و راهنما بزنید و کنار جاده توقف کنید. حتی اگر با رینگ خالی رانندگی می‌کنید، این کار بهتر از ایستادن در جاده است. چون امکان دارد خودروهای دیگر از پشت سر با شما برخورد کنند و تصادف رخ بدهد.

کد خبر 212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha