تخصیص نیم میلیون دلار به واردات تایر طی ۱۰ ماه/عدم تامین ارز ماده اولیه، دلیل اصلی کمبود بازار

یک کارشناس ارشد در صنعت لاستیک گفت: در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۴۵۸ میلیون دلار ارز به واردکنندگان برای واردات تایر اختصاص داده‌ شده است.

علیرضا انصاری، رئیس سابق هیات مدیره لاستیک سبلان در گفتگو با خبرنگار تایرنیوز در واکنش به سخنان وزیر صمت درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای رفع کمبود لاستیک در کشور، گفت: به نظر می‌رسد اطلاعات کامل و جامع‌تری را باید به اطلاع وزیر صنعت، معدن و تجارت رساند تا بتواند تحلیل همه جانبه ای از وضعیت صنعت لاستیک کشور در اختیار داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست و جلسات کارشناسی با وزیر صمت گفت: باید مقامات تصمیم گیر را متوجه مشکلات صنعت کرده و عارضه‌یابی کنیم که دلیل ایجاد کمبود در بازار لاستیک چه بوده و چه مشکلاتی باعث به‌ وجود آمدن شرایط فعلی شده است.

رئیس سابق هیات مدیره لاستیک سبلان ادامه داد: در دو تا سه ماه اول سال برای تامین ماده اولیه کمبود ارز داشتیم؛ به نحوی که تخصیص ارز به موقع انجام نشد و ارز به میزان کافی در اختیار تولید قرار نگرفت؛ در حالی که ارز با نرخ مناسب در اختیار واردات قرار گرفت و این سیاست مشکلاتی برای ما ایجاد کرد.

به گفته وی، در ۱۰ ماهه ابتدای امسال بخش صنعت ۲۰ میلیون حلقه تایر تولید کرده است و با توجه به آمارها، نسبت به سال قبل شاهد دو درصد کاهش در تولید بوده‌ایم.

انصاری افزود: در تولید تایرهای سواری رادیال طی ۱۰ ماهه ابتدای امسال، نزدیک به ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه تایر تولید کردیم که یک درصد کاهش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

رشد ۱۶۷ درصدی در واردات 

رئیس سابق هیات مدیره لاستیک سبلان پس از بررسی کاهش تولید در داخل به سراغ آمار واردات رفت و یادآور شد: در مقابل افت اندک تولید، در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نزدیک به سه میلیون و ۲۵۰ هزار حلقه فقط تایر رینگ ۱۳ که کمبود آن مورد گلایه وزیر صمت قرار گرفته، به کشور وارد شده است.

 وی اضافه کرد: در این مدت در مجموع نزدیک به ۷۴۷ هزار حلقه تایر وارد کشور شده است که رشد ۱۶۷ درصدی واردات نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه هر یک کیلوگرم واردات هم ۳.۳ دلار ارزبری داشته است.

انصاری یادآور شد: در طول ۱۰ ماهه ابتدای امسال، ۴۵۸ میلیون دلار ارز صرف واردات شده و این میزان ارز ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته برای واردکننده رشد داشته است.

 وی بیان کرد: در سه تا چهار ماهی که ما کمبود تخصیص ارزش داشتیم، برخی کارخانه‌ها مقداری با افت تولید مواجه شدند؛ اما در ۶ ماهه دوم سال روند تولید مطلوب شده و با وضعیت فعلی، کمبود آنچنانی برای سال آینده وجود نداشته باشد.

 رئیس سابق هیات مدیره لاستیک سبلان از وزیر صمت درخواست کرد تا نشست‌های کارشناسی با فعالان صنعت تایر داشته باشد؛ به درد دل صنعت توجه کند و در تصمیم‌گیری‌ها فعالان این صنعت را مشارکت دهد.

 وی با اشاره به قدمت نیم قرنی صنعت تایر در ایران بیان کرد: فعالان این صنعت همواره توانسته‌اند در مراحل مختلف با توجه به شناختی که در بازار دارند و شرایط عرضه و تقاضا، مشکلات را حل کنند.

 عارضه‌یابی بحران امسال

انصاری تاکید کرد: نیاز است که وزیر برای عارضه یابی بحرانی که امسال به‌ وجود آمد، جلساتی با انجمن صنفی تایر داشته باشد و بررسی کند که چرا این کمبود ایجاد شد؛ آیا کمبود در بازار در سال‌های گذشته هم وجود داشته است.

 وی اضافه کرد: اگر شرایط بازار را مطالعه کنیم، آمار تایرهایی که در لیست بوده یا روی آب هستند و به زودی به ایران می‌رسند که به خصوص رینگ ۱۳ را بررسی کنیم، من فکر می‌کنم بازار به زودی متعادل شود و در این رابطه نگرانی نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: تنها چیزی که وزیر صمت باید به آن توجه کرده، آن است که به درد دل صنعت تایر توجه کند. در جلسات کارشناسی با وزیر، رشد کمی و کیفی شرکت‌های فعال در این حوزه مد نظر قرار بگیرد.

انصاری با تاکید بر حذف قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی قیمت‌ها گفت: باید یک سود منصفانه برای حفظ و بقا نصیب صنعت تایر شود. باید از اعمال سیاست‌های غیر کارشناسی که به صنعت تایر فشار می‌آورد و صنعت را مظلوم قرار داده است، جلوگیری شود.

کد خبر 207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha