بازاری که با وجود برنامه‌های وزارت صمت سامان نیافت/ بازخوانی وعده‌های غیرعملیاتی وزیر صنعت

در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست هیات دولت وعده داده که در سال چهار لاستیک دولتی به خودروهای سواری تخصیص داده خواهد شد که به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، این وعده‌ قابلیت عملیاتی شدن ندارد.

به گزارش خبرنگار تایر نیوز، به اعتقاد فعالان صنعت لاستیک، با وجود صرف نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار برای واردات، هنوز بازار داخل سامان نیافته است. این در حالی است که وزیر صمت از وعده اختصاص ۴ حلقه لاستیک در هر سال به هر خودروی سواری وعده داده است.

بازخوانی وضعیت صنعت لاستیک در سال های گذشته؟

بحران ناترازی در بازار لاستیک از سال ۱۳۹۷ آغاز شد. درآن سال کمبود لاستیک باعث اعتراض رانندگان کامیون شد و زنجیره حمل‌ونقل کالا با اختلال مواجه شد. به همین خاطر وزارت صمت به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی پیشنهاد کرد با انعقاد قراردادهایی با واردکنندگان، لاستیک موردنیاز را سریع‌تر وارد کشور کرده و شرایط بازار را تعدیل کند. بعدها این وزارتخانه، به دلیل آنچه کمبود در تولید لاستیک پراید می‌نامید، روند واردات را ادامه داد.

بازار به شرایط تعادل رسیده است با وجود آنکه وزارت صمت از آن سال تاکنون همراهی مناسبی با واردکنندگان داشته است، اما به نظر می‌رسد بازار هنوز به‌سامان نشده است. البته عباس علی آبادی وزیر صمت اخیرا در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرده است که مشکلات بازار تایر حل شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی درباره مشکلات موجود در بازار تایر می‌گوید: خوشبختانه در لاستیک طرح بسیار خوبی اجرا شد. به نظر من تعادل نسبتا خوبی در بازار برقرار شده است.

به گفته او، وزارت صمت با کاهش تعرفه واردات و افزایش قیمت در تولید داخل تلاش کرده است که بازار را به تعادل رسانده و روند تولید با صرفه را بهبود بخشیده است.

وزیر صمت با اشاره به اظهارات تولیدکنندگان تایر در کشور درباره زیان‌ده بودن فعالیت در این صنعت، ایجاد اشتهای وافر برای خرید لاستیک دولتی را عامل کمبود در بازار دانسته و به مردم توصیه می‌کند از انبار کردن این محصول در خانه‌های خود خودداری کنند زیرا لاستیک یک کالای فسادپذیر بوده و تاریخ مصرف دارد.

او اضافه می‌کند: ما به مردم اعلام کرده‌ایم که سالانه چهار حلقه لاستیک توزیع خواهیم کرد. این در حالی است که نیاز واقعی یک لاستیک است. اما رسانه‌ها به جای اینکه بنویسند خوشبختانه در سال چهار حلقه لاستیک توزیع می‌شود، می‌نویسند که مردم بدانید، فقط چهار حلقه لاستیک توزیع می‌شود.

علی آبادی ادامه داد: در چنین شرایطی مردم تشویق می‌شوند که لاستیک خریداری کرده و آن را در انبارها نگهداری کنند.

کاهش قیمت لاستیک‌های سواری

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه مشترک با رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا و شماری از تولیدکنندگان لاستیک اقدامات وزارتخانه متبوعش برای کاهش قیمت لاستیک سواری را تشریح می‌کند.

به گفته شاه میرزایی، افزایش تولید در خودرو زمینه کمبود لاستیک در بازار را فراهم کرده است اما بخش اعظم مشکلات در این حوزه حل شده است.

او قیمت‌گذاری دستوری را عامل ایجاد التهابات در بازار دانسته و بر این باور است که تمام مشکلات، مربوط به یک یا دو سایز لاستیک در بازار است. زیرا در مورد برخی از سایزها فروش با قیمت کمتر از نرخ مصوب نیز انجام می‌شود.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، فعالیت برخی سایت‌های فروش را عامل افزایش قیمت در بازار معرفی کرده و از پلیس امنیت اقتصادی درخواست می‌کند که نظارت بر سامانه‌های مجازی را تشدید کنند.

تخصیص بیش از نیاز، منطق ندارد

به دنبال اظهارات مسئولان وزارت صمت درباره وضعیت بازار لاستیک، محمدرضا گنجی رئیس گروه صنعتی رازی در گفت‌وگو با تایرنیوز اظهارات وزیر صمت درباره تخصیص چهار حلقه لاستیک به خودروهای سواری را نشدنی توصیف می‌کند.

به اعتقاد او، بر اساس مطالعات دقیق انجام شده، نیاز هر خودرو در سال حداکثر یک لاستیک است و اگر واحدهای تولیدی ظرفیت تولید خود را افزایش دهند، قطعا در آینده با محصول مازاد مواجه خواهند شد.

رئیس گروه صنعتی رازی مدت زمان مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تولید لاستیک سواری را حداقل یکسال اعلام می‌کند.

به گفته او، اگر تولیدکننده داخلی مجبور شود برای افزایش ظرفیت تولید لاستیک‌های سواری، از تولید دیگر لاستیک‌ها کم کند، در این بخش‌ها دچار کمبود خواهیم شد.

واردات سالانه ۶۰۰ میلیون دلار تایر

همچنین اسکندر ستوده، رئیس هیات مدیره یزد تایر هم در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز بر توقف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت تایر تاکید می‌کند.

او می‌گوید: سالانه ۶۰۰ میلیون دلار تایر از خارج وارد می‌کنیم، در حالی که ده‌ها موافقت اصولی برای راه‌اندازی واحدهای جدید، نظیر موافقت اصولی تولید تایرهای سنگین، روی دست مردم مانده است.

ستوده ادامه می‌دهد: اگر همین ارزی که صرف واردات می‌شود را یکسال به تولیدکننده داخلی بدهند تا کارخانه ایجاد کند، کشور از واردات تایر خودکفا می‌شود.

او تاکید می‌کند: در قیمت‌گذاری باید به کیفیت و نوع محصول تولیدی توجه شود. زیرا تولید محصول با کیفیت به نفع مصرف کننده بوده و باعث خواهد شد در زمان طولانی‌تری نیاز به تعویض تایر پیدا کند. 

رئیس هیات مدیره یزد تایر، سخنان وزیر صمت درباره فسادپذیر بودن لاستیک خودرو را نادرست توصیف کرده و می‌گوید: تایر کالای لبنی نیست که فاسد شود. تایر اگر بماند اکسیده می‌شود و عملکردش کاهش می‌یابد اما به آن مفهومی که گفتند، این محصول فاسد شدنی نیست.

البته او هم تاکید می‌کند که نباید مصرف کننده تایر را در انبارها ذخیره کند زیرا خود را از مصرف کالای تولید شده با تکنولوژی روز دنیا محروم کرده است.

افزایش ۱۶۷ درصدی واردات در ازای کاهش کمتر از دو درصدی تولید 

علیرضا انصاری رئیس سابق هیات مدیره لاستیک سبلان هم در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز آمار جالبی درباره افت تولید و افزایش واردات ارائه کرده و بر واکاوی دلایل شرایط رخ داده در بخش تولید تاکید می‌کند.

او می‌گوید: در دو تا سه ماه اول امسال برای تامین ماده اولیه کمبود ارز داشتیم. تخصیص ارز به موقع انجام نشد و ارز به میزان کافی در اختیار تولید قرار نگرفت. در حالی که ارز با نرخ مناسب در اختیار واردات قرار گرفت. انصاری اضافه می‌کند: در ۱۰ ماهه ابتدای امسال بخش صنعت ۲۰ میلیون حلقه تایر تولید کرده است. 

تمام اینها در شرایطی است که با توجه به آمارها، نسبت به سال قبل شاهد دو درصد کاهش در تولید بوده‌ایم. او ادامه می‌دهد: در تولید تایرهای سواری رادیال طی ۱۰ ماهه ابتدای امسال، نزدیک به ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه تایر تولید کردیم که یک درصد کاهش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

رئیس سابق هیات مدیره لاستیک سبلان بیان می‌کند: در مقابل افت اندک تولید، در ۱۰ ماهه ابتدای امسال فقط نزدیک به سه میلیون و ۲۵۰ هزار حلقه تایر رینگ ۱۳ (که کمبودش را وزیر صمت اعلام کرده است)، به کشور وارد شده است.

او اضافه می‌کند: در این مدت در مجموع نزدیک به ۷۴۷ هزار حلقه تایر وارد کشور شده است که رشد ۱۶۷ درصدی واردات نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. هر یک کیلوگرم واردات هم ۳.۳ دلار ارزبری داشته است.

انصاری یادآور شد: در طول ۱۰ ماهه ابتدای امسال، ۴۵۸ میلیون دلار ارز صرف واردات شده است. این میزان ارز ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته برای وارد کننده رشد داشته است.

او تاکید می‌کند که وزیر صمت در تصمیم‌سازی‌ها باید از نظر بخش خصوصی استفاده کند و آزادسازی قیمت‌ها در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد

کد خبر 206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha