ارز واردات را یکسال به تولید بدهید، شکوفایی کارخانجات را ببینید

رئیس هیات مدیره یزد تایر قیمت دستوری را مانع اصلی تولید رقابتی در صنعت تایر اعلام کرد و گفت: اگر همین ارزی که صرف واردات می‌شود را یکسال به تولیدکننده داخلی بدهند تا کارخانه ایجاد کند، کشور از واردات تایر خودکفا می‌شود.

اسکندر ستوده، رئیس هیات مدیره یزدتایر در گفتگو با خبرنگار تایر نیوز در واکنش به صحبت های منتشر شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره توزیع چهار حلقه تایر دولتی در بین صاحبان خودرو گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید اطلاع داشته باشد که تولید رقابتی، چه مفهومی دارد؛ به این معنا که تولید رقابتی به مفهوم آن است که محصول، بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شود.

وی افزود: با وضعیت کنونی و قیمتگذاری دستوری، مسلما هیچ تولیدکننده‌ای کالایی را که ضرر می‌کند، تولید نخواهد کرد.

رئیس هیات مدیره یزد تایر ادامه داد: بنابراین باید اجازه دهند تولیدکننده، سود کافی از یک کالا داشته باشد و بر اساس سود کافی، برای تولید برنامه‌ریزی کرده و آن را هدایت کند.

وی گفت: اکنون به جای اینکه وزارت صمت بیاید روی آینده صنعت تایر و تکنولوژی هایی پیشرو در صنعت تایر دنیا، جایگزینی و نوسازی ماشین آلات و پروژه‌های جدیدی که طراحی شده و روی زمین مانده است، برنامه‌ریزی کند، اقدامات دیگری را پیگیری می‌کند که عمدتا متمرکز بر قیمتگذاری دستوری است.

ستوده اضافه کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون دلار تایر از خارج وارد می‌کنیم، در حالی که ده‌ها موافقت اصولی برای راه‌اندازی واحدهای جدید روی زمین مانده است که حداقل سه تا چهار موافقت اصولی اصلی را هم می شناسند؛ همانطور که موافقت اصولی تولید تایرهای سنگین، روی دست مردم مانده است.

وی یادآور شد: اگر همین ارزی که صرف واردات می‌شود را یکسال به تولیدکننده داخلی بدهند تا  کارخانه ایجاد کند، کشور از واردات تایر خودکفا می‌شود.

رئیس هیات مدیره یزد تایر گفت: این اقدام خیلی بهتر از این است که پول را به تولیدکننده خارجی بدهیم  و با چهار برابر قیمت و ارز بری هر کیلوگرم تایر، نیازهای کشور را از خارج وارد کنیم.

وی ادامه داد: مساله بسیار مهم این است که جناب وزیر باید به سازمان حمایت دستور بدهند آن است که قیمت‌گذاری دستوری متوقف شود. تایر در دنیا به صورت کیلویی قیمت‌گذاری نمی‌شود؛ بلکه تایر را به صورت حلقه‌ای نرخگذاری می‌کنند.

ستوده بیان کرد: هرچه تایر با تکنولوژی بهتر و عملکرد مناسب‌تر در سرویس تولید شود، قیمتش بالاتر خواهد بود؛ پس نمی‌توان محصول با کیفیت‌های مختلف را به یک قیمت ارائه کرد.

وی یادآور شد: باید در گزارشات شرایط محصول لحاظ شود؛ به نحوی که وزیر صمت و سازمان حمایت به همه کارخانه‌ها ابلاغ کرده‌اند که سایزهای مختلف تایر را به یک قیمت بفروشند. در این شیوه مفهوم تکنولوژی، کیفیت، بهره‌وری و اینها کجا رفته است.

رئیس هیات مدیره یزد تایر سخنان خود را با طرح این پرسش که آیا به نوآوری اعتقاد داریم، ادامه داد و گفت: اگر کسی تایرِ با نوآوری و با تکنولوژی جدید، وزن کمتر و علمکرد بهتر در سرویس تولید کند، آیا باید به قیمت همان کارخانه‌ای که با تکنولوژی قدیم تولید انجام می‌دهد، محصول خود را بفروشد؟

وی یادآور شد: این روند غلط بوده و خلاف مصالح مصرف کننده است؛ بلکه برای اینکه اگر تایری تولید کنیم که علمکرد بهتری داشته باشد، مصرف کننده به جای اینکه ۱۰۰ هزار کیلومتر مسافت طی کند و بعد تایر خود را جایگزین کند، در مسافت‌های کوتاه‌تر مجبور به تعویض تایر خواهد شد.

ستوده گفت: تکنولوژی بالاتر به مصرف کننده و به کشور خدمت می‌کند و از تولید تایر بی‌کیفیت جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: چطور تایر بی‌کیفیت و با کیفیت، یکسان قیمت‌گذاری می‌شود؟ در این میان نقش برند، تکنولوژی، نوآوری، کیفیت و بهره‌وری کجا رفته است؟

رئیس هیات مدیره یزد تایر همچنین در واکنش به سخنان وزیر صمت درباره فسادپذیر بودن تایر، توضیح داد: تایر کالای لبنی نیست که فاسد شود؛ بلکه تایر اگر بماند اکسیده می‌شود و عملکردش کاهش می‌یابد؛ اما به آن مفهومی که گفتند، این محصول فاسد شدنی نیست.

وی تاکید کرد: تایر در زمان طولانی اکسیده می‌شود و اگر بیش از سه تا چهار سال در انبار بماند، چنین اتفاقی برایش رخ می‌دهد.

ستوده گفت: البته نمی‌گویم مصرف کننده تایر را در انبار نگه دارد و چندین سال بعد از آن استفاده کند. این رفتار غلط بوده و نوعی حبس کردن سرمایه است.

وی افزود: انبار کردن تایر به ضرر مصرف کننده است زیرا چنین فردی کالای با تکنولوژی روز را مصرف نمی‌کند و می‌گذارد تا آن کالا کهنه شود، بعد مصرفش کند. اما این جمله وزیر که «تایر فاسد می‌شود» علمی و منطقی نیست.

کد خبر 188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha