تامین ارز واردات مواد اولیه، ماهها صنعت را معطل کرد

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه ماهها است که تامین ارز صنعت تایر دچار چالش شده است، گفت: برخی توزیع کنندگان به امید افزایش قیمت، توزیع تایر را کندتر و قطره‌چکانی کرده که این امر نیز بر کمبود و التهاب بازار دامن می‌زند؛ ضمن اینکه مصرف‌کنندگان هم از بیم افزایش قیمت سعی می کنند، کالای مصرفی مورد نیاز آینده خود را زودتر و با قیمت پایین‌تر تهیه کنند.

تایر نیوز: هشدار نسبت به تشویق برای واردات سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ضمن اشاره به مشکلات ناشی از تخصیص ارز که از سال گذشته آغاز شده و همچنان نیز کم‌وبیش دامن‌گیر صنعت تایر است، بر مزید علت شدن خرید پیشاپیش مصرف‌کننده با مدیریت عرضه برخی توزیع‌کنندگان بر در تشدید التهاب بازار که تنها منجر به افزایش قیمت در کف بازار می‌شود و تولیدکننده از آن بی‌نصیب می‌ماند، تاکیده و نسبت به ادامه‌ی مسیر سهل برای واردات و تشویق برای واردات، هشدار داد. در واقع، مشکل ارز و نحوه تخصیص آن به یکی از چالش‌های بزرگ مجموعه‌ی صنعت کشور شده است؛ صنعت تایر نیز از این قاعده مستثنی نمانده و دچار دچالش‌های فراروانی شده است.

مصطفی تنها در گفتگو با خبرنگار تایرنیوز، ضمن اشاره به اینکه از بهمن ماه ۱۴۰۱ تامین ارز تایر سازان با مشکل روبرو شد و تا پایان بهار امسال، تنها به اندازه یک ماه نیاز ارزی تایر سازان تامین ارز شد، اظهار داشت: در حقیقت منظور از تامین ارز، نشستن این ارز در حساب فروشندگان مواداولیه و تجهیزات صنعت تایر است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، تصریح کرد: عدم دسترسی به منابع ارزی برای تامین مواداولیه مود نیاز، طبیعتا به افت و کاهش تولید تایر سازان انجامیده که نتیجه آن بروز التهاب در بازار تایر بود. بالطبع زمانی که عرضه‌ی یک کالا در بازار کم می‌شود این دو اتفاق می‌افتد که در وهله‌ اول تولید و عرضه کاهش پید می‌کند و به دنیال کاهش عرضه، بازار با کمبود مواجه شده و در نهایت منجر به ایجاد التهابِ شدید می‌شود.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: این درحالی است که از سوی دیگر، برخی توزیع کنندگان نیز به امید افزایش قیمت، توزیع تایر را کندتر و قطره‌چکانی کرده که این امر نیز بر کمبود و التهاب بازار دامن می‌زند؛ ضمن اینکه مصرف‌کنندگان هم از بیم افزایش قیمت سعی می کنند، کالای مصرفی مورد نیاز آینده خود را زودتر و با قیمت پایین‌تر (پیش از گران‌تر شدن یا نایابی کالا) تهیه کنند؛ به طور مثال اگر کسی یک حلقه تایر نیاز دارد، دو حلقه می خرد تا چند ماه بعد که موقع عوض کردن تایر دیگرش رسید با افزایش قیمت یا دردسر تهیه‌ آن مواجه نشود.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: بر این اساس به کمبود تایر در بازار دامن زده می‌شود و کمبود بیشتر باعث افزایش قیمت کف بازار خواهد شد؛ این در حالی است که تولیدکننده به لحاظ دستوری بودن قیمت، مجبور است همواره با قیمت ثابت تعیین شده محصول خود را بفروشد و نصیبی از افزایش قیمت ناشی از التهاب بازار، نداشته باشد.

وی با بیان اینکه جبران کاهش تولید شش ماهه اول سال در پاییز تنها با بیان اینکه با بروز التهاب در بازار تایر در تابستان سال جاری، از اواخر این فصل، مقامات ‌ذیربط تامین ارز تایرسازان را آغاز کردند، گفت: از طرف دیگر تعرفه واردات تایر را تا سطح شش درصد کاهش دادند و البته ارز برای واردات را هم با همان نرخی که برای مواد اولیه تایرسازان حساب می‌شد، تامین کردند؛ فلذا در نتیجه التهاب در اواخر پاییز تحت کنترل در آمد و تولیدکنندگان تایر هم با دریافت مواد خریداری شده، توانستند تولید را افزایش داده و کاهش تولید شش ماهه اول سال را جبران کنند.

این مقام صنفی در پایان ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر که تایرهای وارداتی در حجم بالا با همان نرخ ارز مصرفی تولیدکنندگان تایر و با تعرفه ناچیز وارد بازار شده و حجم قابل توجهی نیز در راه یا در گمرکات در جریان ترخیص است، هشدار داد: با ادامه‌ این روند، بی گمان صنعت تایر داخلی با مشکلات عدیده ای ناشی از اشباع بازار روبرو خواهد شد و چنانچه به این روال توسعه و تشویق واردات تایر، خاتمه داده نشود، بازار صنعت تایر داخلی دچار مسائل بسیاری شده و تداوم تولید از جهاتی دیگر با فشار روبرو خواهد شد. 

کد خبر 183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha