راه‌اندازی طرح پیشگامان بازیافت تایر در نیوزلند

نیوزلند در تلاش برای حفاظت از محیط زیست این کشور، نخستین طرح نظارتی تایرهای فرسوده و مستعمل تحت عنوان تایروایز (Tyrewise) را راه‌اندازی کرد.

به گزارش تایر نیوز به نقل از بی‌ان‌ان بریکینگ، نیوزلند با مشکلات ناشی از هزاران تایر فرسوده و مستعملی که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده یا به صورت قانونی به محل دفن تایرهای ضایعاتی ارسال می شوند، مواجه است.

تایروایز (Tirewise)، نخستین طرح نظارتی تایرهای فرسوده و مستعمل نیوزلند است. براساس این طرح، از اول ماه سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳) تایروایز، مسئول جمع‌آوری رایگان تایرهای فرسوده و مستعمل از فروشندگان ثبت‌شده تایر، گاراژها و سایت‌های عمومی جمع‌آوری تایرهای فرسوده در سراسر این کشور خواهد بود.

این اقدام کمک می‌کند تا تایرهای مستعمل و فرسوده به جای تخلیه غیرقانونی در محل‌های دفن زباله، برای بازیافت و استفاده مجدد به مراکز مجاز منتقل شوند.

در طرح نظارتی تایروایز، علاوه بر جمع‌آوری رایگان تایرهای مستعمل، در حوزه توسعه کاربردهای نوآورانه، جدید و با ارزش برای این دسته از تایرها نیز سرمایه‌گذاری خواهد شد.

درحال حاضر تنها ۴۰ درصد تایرهای مستعمل و ضایعاتی نیوزلند در پایان چرخه عمر خود، بازیافت و از مواد آنها بار دیگر در محصولات جدید استفاده می‌شود. با وجود اینکه مصرف‌کنندگان و خرده فروشان، هزینه‌های دفع تایرهای ضایعاتی را پرداخت می‌کنند، اما اغلب این تایرها در محل‌های دفن زباله رها شده یا سوزانده می‌شوند که آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند.

مسئولان نیوزلند امیدوارند با اجرای طرح نظارتی تایروایز بتوانند تا سال چهارم اجرای این طرح، ۸۰ درصد و تا سال ششم، ۹۰ درصد تایرهای فرسوده و ضایعاتی این کشور را بازیافت کنند که جهش خیره‌کننده‌ای نسبت به رقم بازیافت کنونی خواهد بود.

کد خبر 179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha