ارزپاشی ۶۰۰ میلیون دلاری هم کمبود بازار را رفع نکرد

رئیس گروه صنعتی رازی با اشاره به اینکه دولت برای ایجاد تعادل در بازار طی سال‌های گذشته، ۶۰۰ میلیون دلار صرف واردات تایر کرده است، گفت: تخصیص این میزان ارز هم نتوانست بازار را به تعادل برساند.

محمدرضا گنجی در گفتگو با تایر نیوز مشکل اصلی این روزهای کشور را وجود عدم تعادل در توزیع تایر و عجله دولت برای ساماندهی بازار اعلام کرد و گفت: دولت همواره تلاش می‌کند در ایام نوروز با کمبود عرضه تایر مواجه نشود. به همین دلیل، مداخلاتی در بازار می‌کند که تبعاتش گریبان بخش تولید را می‌گیرد. در صورتی که اگر دولت در بازار دخالت نکند، بازار خود به خود تنظیم خواهد شد.

رئیس گروه صنعتی رازی اضافه کرد: امسال، تولید تایر سه تا چهار درصد از سال قبل کمتر بوده است. به دلیل اینکه از اواخر سال گذشته یعنی از بهمن ماه ۱۴۰۱، تخصیص ارز در بانک مرکزی خیلی بد انجام شد و تا خرداد ماه امسال به کارخانه‌ها ارزی برای تامین مواد اولیه داده نشد. به همین دلیل تولید کارخانه‌ها کاهش پیدا کرد و توزیع هم به همین نسبت کم شد.

وی افزود: وقتی توزیع کم شد، تجار فهمیدند که کالا کم است؛ به همین خاطر شروع به احتکار کردند. احتکار لاستیک باعث کمبود در بازار شد و قیمت‌ها بالا رفت. بعد از آن دولت در بازار از طریق واردات دخالت کرد. در حالی که می‌توانست تخصیص ارز تامین ماده اولیه را تسهیل کند.

گنجی تاکید کرد: اشتباه بسیار بزرگی که دولت کرد، این بود که واردات را آزاد کرد. به جای اینکه به کارخانه‌ها ارز بدهد که تولید داخل انجام شود، به تجار ارز ارزان‌تر از کارخانه‌ها داد تا محصول آماده وارد کنند. در واقع دولت برای تامین ماده اولیه به کارخانه‌ها ارز ۳۸ هزار تومانی می‌دهد اما به تجار برای واردات محصول آماده ارز ۲۸ هزار تومانی اختصاص می‌دهد.

وی افزود: دولت با این سیاست زمینه رقابت ایران با تولیدکنندگان چینی را با منابع مالی کشور فراهم می‌کند. تجاری که از چین کالا می‌آورند، محصولی را وارد می‌کنند که حداقل استاندارد را پاس می‌کند در حالی که تولیدات داخل، استانداردهای اروپا را پاس می‌کنند.

جولان لاستیک‌های بی‌کیفیت چین در ایران

رئیس گروه صنعتی رازی گفت: عموما لاستیک‌های بی‌کیفیت چین راهی بازار ایران می‌شوند، در حالی که محصولات چینی هم از نظر کیفیت خوب و بد دارد.

وی ادامه داد: تجاری که لاستیک‌های بی‌کیفیت چینی را وارد می‌کنند، به هر قیمت که دلشان می‌خواهد آن را می‌فروشند اما جالب اینجاست که محصولات داخلی مشمول قانون قیمت‌گذاری دستوری هستند.

گنجی یادآور شد: با قیمت‌گذاری دستوری، قسمتی از کارخانه‌های داخلی زیان می‌کنند و تولیدات خود را با زیان می‌فروشند. هرچقدر به دولت این حرف‌ها را می‌گوییم و توضیح می‌دهیم، باز هم کار خود را می‌کند.

 وی بیان کرد: اگر دولت به جای صرف ۶۰۰ میلیون دلار برای محصول آماده، ۱۵۰ میلیون دلار به تولیدکننده داخلی برای تامین ماده اولیه اختصاص می‌داد، تمام کمبود موجود در بازار رفع می‌شد. ۶۰۰ میلیون دلار ارز ارزان به واردات داده‌اند، ولی هنوز کمبودها رفع نشده است.

رئیس گروه صنعتی رازی ادامه داد: هنوز هم قیمت لاستیک در بازار گران است و از تولیدکننده داخلی انتظار دارند که بازار را تعدیل کند. اگر قرار است تولیدکننده داخلی بازار را تعدیل کند، نیاز به پول داریم.

وجود ۱۲ کارخانه تایر فعال در ایران

گنجی تولید تایر در ایران را دارای یک سابقه ۶۰ ساله اعلام کرد و افزود: قبل از انقلاب دو کارخانه تایرسازی در ایران وجود داشت. هر دو تحت لیسانس شرکت‌های آمریکایی بودند. بعد از انقلاب هم طرح‌های مهمی اجرا شد و هفت تا هشت کارخانه تایر دیگر به ظرفیت تولید داخل اضافه شد.

وی افزود: اکنون ۱۲ کارخانه تایر فعال در ایران وجود دارد که حدود ۸۵ درصد از ظرفیت مصرف تایر کشور را تامین می‌کند و حدود ۱۵ درصد از نیاز داخل وارداتی است.

رئیس گروه صنعتی رازی اضافه کرد: آن میزان تایری که از خارج وارد می‌شود، مربوط به لاستیک‌های با تکنولوژی بالا و کم مصرف است؛ بنابراین صرف نمی‌کند یک کارخانه برای تامین مثلا ۵۰۰ تایر در سال ایجاد شود.

ساخت دو کارخانه برای خودکفایی کامل در صنعت تایر

به گفته گنجی، اگر یک یا دو کارخانه لاستیک‌های سنگین سیمی در ایران ساخته شود، به خودکفایی کامل در حوزه تایر خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه تایرهای راهسازی و معدنی در ایران ساخته نمی‌شود، یادآور شد: کل ظرفیت نصب شده تایر در کشور ۳۵۰ هزار تن است که ۲۵۰ هزار تن آن مربوط به لاستیک‌های راهسازی و معدنی است که در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است.

رئیس گروه صنعتی رازی گفت: این تایرها از نظر وزن و تکنولوژی به نحوی است که تولید آن در داخل به صرفه نبوده و ناگزیر به واردات آن هستیم.

وی تکنولوژی کارخانه‌های تایر ایران را مطلوب دانست و اعلام کرد: کارخانه‌های تایرسازی ایران از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنند و از دیگر کشورها عقب نیستیم. کارخانه‌هایی مثل بارز و یزد تایر، تکنولوژی روز دنیا را دارند. بارز از تکنولوژی «کنتی نانتال» استفاده می‌کند و یزد تایر از تکنولوژی «رد اشتاین» هلند استفاده می‌کند.

گنجی بیان کرد: هر دو کارخانه لاستیک‌های بسیار خوبی تولید می‌کنند. بقیه لاستیک‌هایی که در ایران تولید می‌شوند علاوه بر پاس کردن استانداردهای ایران، استانداردهای اروپا را هم پاس می‌کنند. به همین خاطر صادرات خیلی خوبی داریم. همه کارخانه‌های لاستیک سازی ایران پتانسیل این را دارند که صادرات بسیار خوبی داشته باشند .

کد خبر 175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha